Slipa bromsskivor

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Jag har läst i flera trådar att folk tycker att man skall slipa skivorna om man byter beläggtyp. Vilken kornstorlek är lämplig att använda när man gör det?

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Finns väl ingen anledning sålänge dom inte är skeva/spåriga. På bilar o så har jag slipat till skivor med vinkelslip så skulle köra rätt grovt om du ändå vill slipa, typ 40/80. Men skulle faktiskt avråda från att slipa öht.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag byter klossar på både cross enduro o landsväg Hej vilt och jag har aldrig hör talas om att slipa skivor innan byte. Ändå får jag klagomål på besiktningen att mina bromsar tar för hårt.. för bra bromsar:tummenupp

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Iceice menar kanske inte bara byta till nya belägg, utan specifikt beläggTYP?

Alltså till exempel skifta mellan organiska, keramiska, metallsinter eller carbon.

Här finns det vits med sanering emellan beroende på åt vilket håll man byter och mellan vilka.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Dave Moss som gör allt överordentligt slipar gladeligen skivor och förklarar varför i denna video:

Om det är rätt, fel eller kvittar vet jag inte, men Dave är väl minst sagt respekterad. Jag har aldrig slipat skivor, men rengjort med brakecleaner eller isopropp har hänt.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Svinto på skivorna och gnugga beläggen med sandpapper på plant underlag 180 korn typ.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dave Moss som gör allt överordentligt slipar gladeligen skivor och förklarar varför i denna video:

Om det är rätt, fel eller kvittar vet jag inte, men Dave är väl minst sagt respekterad. Jag har aldrig slipat skivor, men rengjort med brakecleaner eller isopropp har hänt.

Intressant, dock tyckte jag det var lite märkligt suga upp överflödig / gammal bromsvätska med läskpapper. Bromsvätska som droppar av papperet på hojen.
Föredrar
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/sugpump-for-fordonsvatskor-2000039991

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Har man friska och fräscha skivor ser jag ingen anledning att göra något annat än att rengöra med alkohol och byta belägg. När skivorna på sikt blir spåriga och bromsdamm inarbetat i skivytan kan det vara läge att slipa till skivorna för att få bort inbrända beläggrester och få bort de värsta ojämnheterna.

Har man råd och är prylgalen köper man ett honingsveskrtyg
https://www.newmantools.com/flexhone/fh4r.htm

En flapdisc monterad på vinkelslipen fungerar också bra. Sätter upp skivan i svarven och låter den snurra långsamt.
https://www.biltema.se/verktyg/slipning/sliptillbehor/flapdisc-polering-2000019667

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Jag brukar blästra skivorna varje gång jag bytar belägg, aldrig haft några bekymmer med det.
Så länge man skyddar nitarna om man har flytande skivor.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år