slipon utan dämparull ?? tips

666

Hatar höst/vinter
Gick med
18 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K8
Tjena :)
har en slipon som jag vill få mer ljud ur, har inte råd med en ny än tänkte mecka med den jag har på så länge, har frågat runt och fått tips om att tömma den på ull, vad tycker ni? kommer det att funka?
bifogar bild på den så ni ser.

Gråa delen: Där all ull sitter
Blåa delen: Där är det helt tomt

och som ni ser så är det en mellanvägg mellan, helt tätt mellan dem kammarna.

tacksam för olika tips, för och nackdelar samt om det är nån idé. :tummenupp

Bifogat

• dämpare.JPG
    dämpare.JPG
    11.1 KB · Visningar: 187
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Japp. Du kan tömma den på ull. Men det kommer att låta burkigt och jävligt. Ungefär som en gammal Opel Kadett med sönderrostat avgassystem.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag som tycker att det svåra är att få hojen tillräckligt tyst. :D

Om du tar bort all ull så kommer sliponets hölje att bli näranog lika hett som avgasröret. Om sliponets hölje är av alu eller kolfiber så är det inte så bra. Vidare kommer det att läcka ut sotande avgaser om höljet har popnitade gavlar.

Om du trär in ett rör som precis går utanpå eller precis inuti det perforerade röret så kommer ullen att hindras från att absorbera ljudvågorna. Täcker man på det viset för halva längden av perforeringen så lär dämpningen halveras.

Men det ger ju ingen effektökning. Bara sura grannar

Mvh
jörgen

666

Hatar höst/vinter
Gick med
18 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K8
Japp. Du kan tömma den på ull. Men det kommer att låta burkigt och jävligt. Ungefär som en gammal Opel Kadett med sönderrostat avgassystem.

ok :)

Jag som tycker att det svåra är att få hojen tillräckligt tyst. :D

Om du tar bort all ull så kommer sliponets hölje att bli näranog lika hett som avgasröret. Om sliponets hölje är av alu eller kolfiber så är det inte så bra. Vidare kommer det att läcka ut sotande avgaser om höljet har popnitade gavlar.

Om du trär in ett rör som precis går utanpå eller precis inuti det perforerade röret så kommer ullen att hindras från att absorbera ljudvågorna. Täcker man på det viset för halva längden av perforeringen så lär dämpningen halveras.

Men det ger ju ingen effektökning. Bara sura grannar

Mvh
jörgen
det ligger redan ca:1cm ull mellan ett större preforerad typ innanför höljet och
höljet är av "titan" på utsidan, som sagt är inte ute efter effektökning den hojen har det gott och väl för mig och min lätta vikt :) skulle bara vara gött med lite finare röst bara.

om nu jag ska tära in röret som du beskrev ska det vara längst in eller ytterst nära gaveln om nu säger så ?

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ok :)

det ligger redan ca:1cm ull mellan ett större preforerad typ innanför höljet och
höljet är av "titan" på utsidan, som sagt är inte ute efter effektökning den hojen har det gott och väl för mig och min lätta vikt :) skulle bara vara gött med lite finare röst bara.

om nu jag ska tära in röret som du beskrev ska det vara längst in eller ytterst nära gaveln om nu säger så ?

Det spelar ingen roll från vilket håll du trär över röret. Ta det håll som är enklast mtp konstruktionen. Välj gärna det håll som möjliggör att trä det nya röret på utsidan av perfröret. hittar du ingen rör som precis passar utanpå så kan du ju vika en tunn plåt ett varv runt en dellängd av perfröret och fixerar med två slangklämmor.

/J

666

Hatar höst/vinter
Gick med
18 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K8
Det spelar ingen roll från vilket håll du trär över röret. Ta det håll som är enklast mtp konstruktionen. Välj gärna det håll som möjliggör att trä det nya röret på utsidan av perfröret. hittar du ingen rör som precis passar utanpå så kan du ju vika en tunn plåt ett varv runt en dellängd av perfröret och fixerar med två slangklämmor.

/J

tack Jörgen för all hjälp och givande info :)
en sista fråga bara, istället för rör och tunn plåt kan man använda sig av avgasbandage? eller det kanske inte funkat.
tack som sagt :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
tack Jörgen för all hjälp och givande info :)
en sista fråga bara, istället för rör och tunn plåt kan man använda sig av avgasbandage? eller det kanske inte funkat.
tack som sagt :)

Bandage är ju en absorbent, precis som ull. Så det kommer att dämpa näranog lika bra som ullen. mot metall studsar däremot ljudvågorna istället för att absorberas. Det är därför ljuddämpartypen med perfrör och ull kallas just absorptionsljuddämpare

Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag kan hjälpa dig min vän! Hör av dig :tummenupp :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad är det med alla posöråkare? Tror ni inte folk ska se er om ni är för tysta?

Peronligen tycker jag högt ljud är nåt som man ibland tvingas acceptera när man söker mera effekt. Men här verkar folk gärna göra förändringar som rent av sänker effekten bara för att få låta lite mer! :confused: :glömdet

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ehhyy! mannen, man kan få sämre effekt av detta...
isf är de bättre o ta ett rakt rör o sätta dit el helt enkelt plocka av dämparn.. torde ge samma effekt :brinnerup

666

Hatar höst/vinter
Gick med
18 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K8
Jag kan hjälpa dig min vän! Hör av dig :tummenupp :)

tack :) löste det idag gjorde som Jörgen hade skrivit...resultatet blev kanon :tummenupp

Vad är det med alla posöråkare? Tror ni inte folk ska se er om ni är för tysta?

Peronligen tycker jag högt ljud är nåt som man ibland tvingas acceptera när man söker mera effekt. Men här verkar folk gärna göra förändringar som rent av sänker effekten bara för att få låta lite mer! :confused: :glömdet

jadu livet kan kännas lite för hårt ibland för "vissa",
mina rekomendationer för dig är öronproppar.:tummenupp

ehhyy! mannen, man kan få sämre effekt av detta...
isf är de bättre o ta ett rakt rör o sätta dit el helt enkelt plocka av dämparn.. torde ge samma effekt :brinnerup

:) jag provkörde raketet idag och ingen skillnad på effekt, samma krut som annars, tror inte det tappar effekt så länge man kör med slipon.
:gnissla

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
tack :) löste det idag gjorde som Jörgen hade skrivit...resultatet blev kanon :tummenupp

jadu livet kan kännas lite för hårt ibland för "vissa",
mina rekomendationer för dig är öronproppar.:tummenupp

:) jag provkörde raketet idag och ingen skillnad på effekt, samma krut som annars, tror inte det tappar effekt så länge man kör med slipon.
:gnissla

Du tappar ingen effekt på din mod. Jag tror ozeo menade att köra med dämparen tom. Din mod är likställd med ett rakt rör ur motorns synvinkel.

666

Hatar höst/vinter
Gick med
18 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K8
Bandage är ju en absorbent, precis som ull. Så det kommer att dämpa näranog lika bra som ullen. mot metall studsar däremot ljudvågorna istället för att absorberas. Det är därför ljuddämpartypen med perfrör och ull kallas just absorptionsljuddämpare

tack för hjälpen :)
blev kanon , gjorde som du beskrev det hela, och det blev som jag hade tänkt jätte tack!!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Liten följdfråga på det: Jag gillar utseendet på de där gamla expansionskammrarna som brukade sitta på gamla rejsmaskiner, de utan ljuddämpare och bara stinger, och skulle gärna vilja ha det stuket på rören jag bygger. Problemet är bara att det lär låta något alldeles överjävligt! Skulle man då, ren potentiellt, kunna byta ut stingern mot ett rör i perforerad plåt och linda avgasbandage runt om och på så vis bibehålla utseendet men ändå få viss dämpning?:)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Liten följdfråga på det: Jag gillar utseendet på de där gamla expansionskammrarna som brukade sitta på gamla rejsmaskiner, de utan ljuddämpare och bara stinger, och skulle gärna vilja ha det stuket på rören jag bygger. Problemet är bara att det lär låta något alldeles överjävligt! Skulle man då, ren potentiellt, kunna byta ut stingern mot ett rör i perforerad plåt och linda avgasbandage runt om och på så vis bibehålla utseendet men ändå få viss dämpning?:)

Jo det skulle ju funka, men utan ett mantelrör runt absorbenten så kommer det nog bli svart med tiden, pga av avgaserna som tar sin igenom. Ett mantelrör är nog bäst, så att rätt mottryck erhålls i den perforerade stingern.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jo det skulle ju funka, men utan ett mantelrör runt absorbenten så kommer det nog bli svart med tiden, pga av avgaserna som tar sin igenom. Ett mantelrör är nog bäst, så att rätt mottryck erhålls i den perforerade stingern.

Ok, men ett mantelrör kan jag nog leva med. Men hur tjock måste det bli? Kan man vira ett tunt lager bandage runt stingern och sen ett mantelrör som inte är så väldigt mycket tjockare än den utanpå?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin