Slippa få hojen stulen!!

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
...är det enbart om buren skulle innebära lägre försäkringspremie eller självrisk som den skulle vara intressant? För annars kan man ju lika gärna låta hojen bli snodd och få ersättning via stöldförsäkringen? Jösses...

När man läser några av resonemangen undrar man om somliga låser sina hojar enbart eftersom det är ett villkor i stöldförsäkringen - inte för att förhindra att hojen verkligen blir stulen.

När det gäller priset på just den här buren verkar det inte alls vara oskäligt högt. Visst blir det billigare att konstruera och tillverka en själv, för den som har kunskapen och tiden, men det resonemanget går att applicera på det mesta. För den som har all tid i världen plus en fräs och litet rundstål liggande så är det naturligtvis billigare att tillverka en drevsats själv än att gå och köpa den. För den som har en svets, litet rör och är duktig på att bocka dem är 20-30kkr helt orimligt dyrt för en stelbensram. Samma sak med en skyddsbur, men det har ganska litet med saken att göra.

Räkna bort momsen, materialkostnaden, tillverkningstiden, kostnad för galvanisering, verktygs-/maskin-/lokalkostnaden, konstruktionstiden - och kvar blir nån enstaka tusing i vinst för burtillverkaren. Den som fortfarande tror att 11.500 + moms är oskäligt dyrt för en hojbur rekommenderas ett studiebesök i verkligheten.
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Om man ska ha ovan nämda bur så måste man ju ha ett garage redan, känns ju rätt meningslöst o ställa den på sin p-plats. Där är den ju inte fastskruvad i något, om man ens får ha en stålbur på sin p-plats :va Nån som vet hur det ligger till med o ha den på p-platsen? Buren ser fö helt ok ut men jag tror jag bär upp min i lgh:ten ist.
 

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Rimbo
Hoj
Hjuling
Har inte klankat på priset men eftersom det är en sådan eminent box så var det ju bara ett tips om att försöka få den klassad så tycker inte någon med hög försäkring att det blir dyrt och han får många sålda så han kan satsa på kvantiteten för att få igen lite mer än 1 tusenlapp i halvåret. (wow vilken lååång mening).

En win-win situation mera som både jag o Emmi var inne på...

Och säger det igen, skitbra att fler hittar på innovativa förslag till oss mcåkare! Lycka till! :tummenupp
 
Last edited:

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
R1 racer skrev:
Visst var det snyggt bygge men priset avskräcker ändå lite.
Och en sak som slog mig när jag kollade på hemsidan,gallret på sidorna ser lite klent ut,ser ut till att gå att klippa upp det med bultsax eller nåt även om det ger "lite"mer jobb för tjuven :hihi

Samma sak slog mig nar jag tittade på bilderna, snygg design annars. Lite mera fyrkant rør på sidorna så.......men jag tycker som flera at priset va lite høgt, ner et par-tre tusen så det blir lite mera prisvart..
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Kamikaze kid skrev:
Åh förlåt...
Fel av mig..
Ni klankade ju på priset innan ni såg buren...

Så var det ja! :rolleyes:

Det jag menar är att även om du skulle få en skottsäker bunker för pengarna så är 15000 mycket pengar att lägga ut för att göra hojen mer svårstulen.

Personligen hyr jag hellre ett garage och köper ett larm för mindre pengar.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top