Slippa lumpen. Vinnande taktik belönas.

Status
Ej öppen för fler svar.

Pettersson

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
KTM 625 SXC -05
Det är väl drygt 17-18000 som gör lumpen av 55000 mönstrande varje år. Ska du mönstra i år så kan du slippa jävligt lätt då du är grymt sen och de inte har en massa platser att fylla. Bara att följa allas tips. Prestera dåligt och säg att du inte tror du passar och verkligen inte vill. Har du ingen polare vars farsa är läkare? Isf ber du honom skriva ett intyg att din rygg är paj eller dina fötter trekantiga eller vad fan som helst.

Lycka till men gör lumpen istället.

Therudeboy

Guest
Mavve skrev:
Vet du om att du kan jobba EFTER lumpen??? :kocko

Vad tror du att du får för jobb när du precis slutat skolan?

Han kan bli som du och jag, arbetslösa luffare ;)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag fejkade hörselprovet, åkte hem efter lunch första dagen. Det är en vinnande taktik, och synen såklart... Men det kanske står kvar om du ska ha körkort eller så?

Ernst

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
KTM 660 RALLY
KarlJohan skrev:
Fy fan. Idag damp det ner ett brev från pliktverket i min brevlåda.
De puckona har fått fört sig att jag ska mönstra.

Ok visst, mönstringen slipper man ju inte så lätt, men jag vill EJ göra lumpen.

Hur ska man göra för att slippa? Säga att man inte tål folk?, hävda att man får utslag av vapenfett?, vara besvärlig som fan?, hänvisa till ont i ryggen?

Eller ska man vara ärlig säga att man inte vill och hellre jobbar o betalar skatt för de som ligger inne?

Det ska ju tydligen inte vara så svårt att slippa om man absolut inte vill. Såg nån siffra på hur många som togs in av de som mönstrade, och det var inte många.
Men har man otur får man väl nån sur gubbjävel som var mobbad som barn och som sätter en som skyttesoldat i Boden eller nåt.

Måste fundera ut nåt sätt. Fan, jag kan ju inte rycka in direkt efter skolan. Jag ska ju köra motorcykel!
:fyllisar
Föffa! du verkar ju vara en kreativ kille, med planer! o inte ha tid att göra lumpen..yea! vaffa när man kan ägna sej åt att försöka vinna "vägdåre 2004" el ngt?
Klart som faan att du ska skita it.. jamena 1,5 år på en grusplan med sadistiska fänrikar som ska sätta dej på plats?? hehe.. en variant är ju att sänka nåra... det gjorde jag (fast bara en) va som hände? mjaaa 6000:- i dagsböter & en massa tjafs fast jag blev hemskickad tillslut :lol o de va ju va ja ville.. o hårdingen som trodde han va en tuff officer... skäms nog än idag för jag e ingen stooor buse som ingen rår på :hihi såvre med det...
check :yoparty
/E

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM Superduke -07
jobba kan man göra sen, klart du ska göra lumpen om du får möjlighet.

fick en lapp från pliktverket idag om att jag skall riva min krigsplacering. och jag muckade i våras.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vill du inte göra lumpen så ska du inte göra lumpen, punkt slut. Det är helt åt helvete fel av staten att inte låta folket ha valfrihet för det är knappt vi kan kalla det en demokrati det vi lever i.
Jag ansåg att jag skulle ha det bättre utan lumpen då jag redan hade fixat ett jobb 2 dagar efter skolavslutningen, och jag hade rätt. Tack vare det hade jag råd att köpa egen hoj, bil, flytta hemifrån osv så jag anser att jag hade förlorat detta om jag hade varit tvungen att göra lumpen. Visst, jag hade fått det ett år senare KANSKE men då hade jag fortfarande gått miste om ett år. kanske hade jag fått nåt annat tillbaka men det spekulerar jag inte i nu.
Sen var det iofs mycket princip från min sida då jag tycker det är idiotiskt att bestämma över vad ska och inte ska göra. Sist vi hade denna diskution kom nån smartskalle och påstod att det var jämförbart med våra lagar, man har regler att rätta sig efter osv. Det har inget med värnplikten att göra.
Sen att det finns folk som anser att det är fel att inte göra lumpen är en annan femma. Det kommer alltid finnas olikt tyckande och tänkade, det gäller bara att lära sig att skita i att lyssna på vad alla andra säger åt dig (till viss del såklart) för det är ju du som ska bestämma och inte nån annan.

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
John skrev:
Går det bara att "skaffa" sånt då?

Då får man ju dessutom inte ta körkort, väl?

Får och får. Norrmän får väl ta körkort som alla andra. Att dom sen inte BORDE ha körkort är en annan sak... :kocko

:rolleyes:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
John skrev:
Går det bara att "skaffa" sånt då?

Då får man ju dessutom inte ta körkort, väl?

Du kan bli nationaliserad inom norden på en vecka typ.

Körkort tar du sen lika lätt som resten av den norska befolkningen.

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
Mavve skrev:
Vet du om att du kan jobba EFTER lumpen??? :kocko

Vad tror du att du får för jobb när du precis slutat skolan?

Antagligen samma som man får INNAN lumpen??? Bara man har rätt utbildning...

Vad har du för anledning till att man ska göra lumpen?

Grå arbetskraft och att utnyttja undomar säger jag. Det värsta med hela dubbelmoral-spektaklet till Staten är att de tar in värnpliktiga som linjemontörer, ställverksmontörer och annan civilplikt som arbetare, som gott som gratis. På många orter ute på landet är dessa bla de få jobb man kunde få tidigare. Vad gör då Vattenfall, Fortum (Birka), Sydkraft mfl. Jo, skickar bort en del av sina egna el/linjemontörer. De får ju ändå hjälp gratis av Försvarsmakten. Vansinne. Och så snackar Skatteverket om att man ska betala skatt, vara hederlig, stoppa polacker som jobbar utan kollektivtal mm. Och så får de gamla linjearbetare som varit ute i ur och skur och reparerat ledningar "bortrationaliserade" ha! Nä, lägg ner allt vad civilplikt och arme heter och satsa på yrkessoldater, då får man motiverat folk som kan ha det till yrke.

Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
KarlJohan skrev:
vara besvärlig som fan?

om man lägger in sådana taktiker är risken bara att du får ett helvete under din värnplikt, man ska ha befälen med sig inte emot sig!

gör testerna och gör dem väl, låga poäng ger bara tjänster som är skit. kratta löv, servera mat typ sånt juck. har du bre resultat men är ärlig och säger att du inte har någon lust och känner dig omotiverad slipper du säkerligen om läget är rätt, säkerligen lika stor chans som om du hade skyllt på fotsvamp mellan skinkorna eller någon annan åkomma.

lumpen är en erfarenhet och tiden rinner iväg när man väl är där. jag önskar att jag fick göra ett extra år, hade förbannat roligt och träffade många nya polare, gör saker man aldrig fått chansen till annars osv osv.

och att skylla på pengar? javisst, pengar får man inte i mängder men vad är pengar mot att ha kul och livserfarenhet? dessutom är ju muckbidraget höjt och du kan plocka ut +40 000kr beroende på tjänstens längd och ca 2000kr/månaden.

//andreas

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Exup skrev:
Undrar om dom har nåt massutskick av olika ordrar.
Själv fick jag en lapp idag om att jag skulle riva/bränna min gamla krigsplacering inväntan på en ny,hehe

Me too!

Jagt kunde inte hitta den så jag brännde ner mina föräldrars hus, det var där jag såg den senast.... :banana

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Säga bara som det är att du har diareer lite ibland och att du ser lite dåligt och för att inte tala om din migrän...

och att du får ont i benet när du går mer än 1 km...

Lumpen gör inte mer man av en..
det är jag levande bevis på :7peta

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
d1ce skrev:
om man lägger in sådana taktiker är risken bara att du får ett helvete under din värnplikt, man ska ha befälen med sig inte emot sig!

gör testerna och gör dem väl, låga poäng ger bara tjänster som är skit. kratta löv, servera mat typ sånt juck. har du bre resultat men är ärlig och säger att du inte har någon lust och känner dig omotiverad slipper du säkerligen om läget är rätt, säkerligen lika stor chans som om du hade skyllt på fotsvamp mellan skinkorna eller någon annan åkomma.

lumpen är en erfarenhet och tiden rinner iväg när man väl är där. jag önskar att jag fick göra ett extra år, hade förbannat roligt och träffade många nya polare, gör saker man aldrig fått chansen till annars osv osv.

och att skylla på pengar? javisst, pengar får man inte i mängder men vad är pengar mot att ha kul och livserfarenhet? dessutom är ju muckbidraget höjt och du kan plocka ut +40 000kr beroende på tjänstens längd och ca 2000kr/månaden.

//andreas

Pengar är alltid pengar, en livsnödvändighet. Och har man gått 18 år utan pengar vill man nog inte frivilligt gå ett år till utan. +40.000? Då ska han vara inne bra länge. Vet bara en kille som gjort lumpen och han fick ca 10.000 och har var inne nästan ett år. Även om man nu räknar med att få 40.000 + 24.000 (2.000 x 12) är det bara 64.000. Vilket skitjobb som helst ger bättre betalt. Med friheten att gå hemma fritt hemma utöver arbetstiden. Livserfarenhet får man genom arbetsplatsen, och kul har man på fritiden. KarlJohan ska ju tex bli enduroproffs, hur ska han kunna bli det i lumpen? :)

Du behöver rinte oroa dig, säg att du ska börja jobba efter plugget så skickar dom hem dig. Jag mönstrade samtidigt som ca 8-10 polare, alla sa samma sak och ingen behövde göra lumpen.

Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Adrian_J skrev:
+40.000? Då ska han vara inne bra länge. Vet bara en kile som gjort lumpen och han fick ca 10.000 och har var inne nästan ett år. Även om man nu räknar med att få 40.000 + 24.000 (2.000 x 12) är det bara 64.000. Vilket skitjobb som helst ger bättre betalt. Med friheten att gå hemma fritt hemma utöver arbetstiden. Livserfarenhet får man genom arbetsplatsen, och kul har man på fritiden. KarlJohan ska ju tex bli enduroproffs, hur ska han kunna bli det i lumpen? :)

Du beöve rinte oroa dig, säg att du ska börja jobba efter plugget så skickar dom hem dig. Jag mönstrade samtidigt som ca 8-10 polare, alla sa samma sak och ingen behövde göra lumpen.

10 000 är gamla systemet, numer får man för 1 år 24 090kr. det räcker med 15månader för att få ut över 40 lopper.

ja, om du ser det så? efter det att du slutat skolan är det i princip bara jobba du ska göra tills du stupar och dör, vill du inte ta chansen och göra något annorlunda så visst, lämna din plats åt någon annan som kanske vill göra(klart synd att folk som inte vill göra ska behöva slita å släpa när folk som vill inte får).

en taktik som håller bra mkt bättre än allt detta med att vapenvägra, skylla på morsan och parasiter i håret är att säga som det är och om man får en tjänst: ta en bra tjänst och tänk över din situation om du ändå inte vill. kommer du sen fram till att lumpen inte är din grej så skaffar du dig ett jobb/plats på skola eller något, skriver ett brev till pliktverket där du skriver att du önskar uppskjuten värnplikt. går det igenom hamnar du med all säkerhet i utbildningsreserven med alla andra slöisar ;)

edit: brevet till pliktverket bör naturligtvis vara välformulerat och trovärdigt, annars hamnar det nog i pappersriven med allt annat.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife