Slippa lumpen. Vinnande taktik belönas.

Status
Ej öppen för fler svar.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oscar skrev:
Jävligt svårt att fejka likadant två prov i rad, dvs BUSTED!
Exaktemente.
valmers skrev:
Glöm alla "säkra tips" för frikallning; mönstringsförrättarna, inskrivningsassistenterna, läkarna, kuratorerna, psykologerna, sjuksystrarna och optikerna har hört och sett alla varianter.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
valmers skrev:
Jodå. Mönstrade du någon gång hösten 92/våren -93 stötte du troligen på undertecknad, troligen i styrketestrummet.

Hösten -92, så då finns det bara en sak att säga...
colere.gif

boks.gif

Eller så är kanske det är dig jag ska tacka. Hade det inte varit för styrkan hade jag kanske blivit jägare, röjdykare eller något annat löjligt. Nu blev jag mek och satt på markan och drack kaffe när jägarna stod ute och vråla..

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
jordan skrev:
:tummenupp sängvätare dvs pissar i sömnen 100% lumpfri

lycka till mvh jordan

Måste vara skönt att sakna varenda tilstymmelse till värdighet??

ALDRIG att jag hade sagt att jag är sängvätare eller någon av era andra supertips. Har ni ingen stolthet?

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Chrille skrev:
ALDRIG att jag hade sagt att jag är sängvätare eller någon av era andra supertips. Har ni ingen stolthet?

Jag tror nog att de vettigaste tipsen är:
1. Säg "Jag vill inte göra lumpen för det är bortkastad tid."
2. Sök uppskov om du ändå blir uttagen, hänvisa till studier eller arbete. Det är väldigt lätt att hamna i utbildningsreserven.

Det känns inte som om stoltheten får sig en törn i något av fallen.

Kanske ska tillägga att de som vill göra lumpen borde få det, men eftersom endast 30-40% tas in till tjänstgöring borde det finnas utrymme för dom som inte vill att slippa. Borde vara bättre med en "motiverad" värnpliktsarmé.

gladh

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Ni vet inte vad ni går miste om...Jag kommer aldrig glömma alla hysteriska skrattanfall under övningar,
terrängkörning med lastbil var en riktig höjdare, att gå högvakten var en upplevelse och alla andra små
saker man kan skratta åt idag...som när min gasmask läckte i tårgastältet.

Att man dessutom lär sig passa tider, ha med sig rätt utrustning och arbeta i grupp var en nyttig erfarenhet
för mig, även om det var jobbigt ibland skulle jag inte vilja ha det ogjort.

/A

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Strids kuk.

En gamal polare till mig var egentligen en millitär fjåne o är än idag men en nolla.
Han beslutade sig o inte göra lumpen o gick nog på grupptryck då för många år sen.Nåt år senare ångrade han sig o fick faktiskt börja göra lumpen inom nåt med pansar o stridsvagn.....he he den satan klarade det inte fysiskt o blev förflyttad,troligen av egen vilja o blev MALAJ!! ha ha.Ja nu var han körande runt i nån bil där mellan olika förläggningar o gjorde stolt lumpen trodde han ja.Glida runt i en bil o bli utnyttjad till skit tjänst är inte mycket o komma med.
Ja jag är elak men jag är verkligen glad för hans skull att han blev en nolla.
Idag är han väl med hemvärnet,men de skjuter ju mest på bana o gubbarna dricker kaffe i föreningsstugan.
Varför då sån aggresion...orkar jag inte förklara här mer än att det var en bästa polare i många år o sen plötsligt slog det krick,han var väl avund på mina framgångar inom det ena o andra då o kasta smuts på en kan man säga.Så jag kastar verkligen paj he he he.
Se upp för o bli Malaj bara he he!.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Strids kuk.

En gamal polare till mig var egentligen en millitär fjåne o är än idag men en nolla.
Han beslutade sig o inte göra lumpen o gick nog på grupptryck då för många år sen.Nåt år senare ångrade han sig o fick faktiskt börja göra lumpen inom nåt med pansar o stridsvagn.....he he den satan klarade det inte fysiskt o blev förflyttad,troligen av egen vilja o blev MALAJ!! ha ha.Ja nu var han körande runt i nån bil där mellan olika förläggningar o gjorde stolt lumpen trodde han ja.Glida runt i en bil o bli utnyttjad till skit tjänst är inte mycket o komma med.
Idag är han väl med hemvärnet,men de skjuter ju mest på bana o gubbarna dricker kaffe i föreningsstugan.
Varför då sån aggresion...orkar jag inte förklara här mer än att det var en bästa polare i många år o sen plötsligt slog det krick,han var väl avund på mina framgångar inom det ena o andra då o kasta smuts på en kan man säga.Så jag kastar verkligen paj he he he.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Strids kuk

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Varför tror alla att lumpen är någon sorts dagis som gör män av pojkar?
Av denna diskussion att döma så verkar det som om det är det som är grejen med det hela. Sverige har ju idag(om än väldigt urholkat) ett värnpliktsförsvar. Detta innebär att alla som vapenvägrar vägrar att delta i försvaret av släkt,vänner hemtrakter och så vidare. Det är oerhört lätt att bli en bortskämd liten ynklig stackare och tro att allting kommer att vara för evigt när man bor i Sverige som haft fred sen 1815. En vacker dag KAN någonting hända och jag skulle vilja höra vad de idag så stolta vapenvägrarna som "ska köra hoj" eller "jobba istället" har att säga den dag(gud förbjude) kriget kommer.

Man bör kanske fråga sig först och främst varför de tar in folk till att göra sin värnplikt. Är det bara för att jävlas?

Sen är ju de disciplinära reglerna som gäller i det militära tyvärr nödvändiga då det kommer många trögtänkta idioter som är för tuffa för att ta order. Ett militärt förband ska kunna uppträda på ett vettigt sätt i strid och i en strid fyller dessa ordervägrande "tuffingar" ingen annan plats än utspridda på marken.

Till sist vill jag bara säga att om man pratar med folk som verkligen har gjort lumpen och inte en massa skitfyllda snorvalpar så kan 90% av dem intyga att man har jävligt skoj många gånger.

Tack för ordet...

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Chris Ash skrev:
Detta innebär att alla som vapenvägrar vägrar att delta i försvaret av släkt,vänner hemtrakter och så vidare.

Nej, det innebär att man vägrar döda en annan människa även om de hotar ens land.

Skulle vi bli anfallna tror jag att flest liv sparas om vi inte skulle ha nåt försvar alls då hotet troligtvis skulle komma från ett land som militärt är oerhört överlägset Sverige. Fast det är naturligtvis bara en spekulation.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Chris Ash skrev:
Till sist vill jag bara säga att om man pratar med folk som verkligen har gjort lumpen och inte en massa skitfyllda snorvalpar så kan 90% av dem intyga att man har jävligt skoj många gånger.

Och jag vill säga att om man pratar med folk som inte gjort lumpen i stället för en massa hormonstinna, vapenkåta militärfjantar så kan 90% av dem intyga att de hade jävligt skoj många gånger i sitt riktiga liv.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Silwer skrev:
det var väl rena malajerna som hade hand om mönstringen.

Stämmer, a.k.a. inskrivningsassistenter. Företrädelsevis halta och lytta med hög gymnasieutbildning (NT på min tid, d.v.s. hedenhös).

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Lumpen skulle jag inte göra om, en väldigt meningslös historia. Jag har släktingar som dött i diverse krig och deltagit i diverse krig. Dom är väldigt kritiska till det hela. Enda anledningen till att det går att kriga är att de vanliga bassarna inte lägger ner vapnen och säger nu skiter vi i detta.

Vill DU ta en kula för att Göran P eller nån annan politiker schabblat mer än vanligt?

/F

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
URRninja skrev:
Nej, det innebär att man vägrar döda en annan människa även om de hotar ens land.

Skulle vi bli anfallna tror jag att flest liv sparas om vi inte skulle ha nåt försvar alls då hotet troligtvis skulle komma från ett land som militärt är oerhört överlägset Sverige. Fast det är naturligtvis bara en spekulation.

Dyngsnack! Det där är bara blaj från folk som inte funderat över VARFÖR vi skulle kunna hamna i en krigssituation och VEM som skulle vara intresserad av att ockupera oss.

Att vapenvägra innebär i förlängningen, precis som Chris säger, att man vänder ryggen till sina nära och kära.

Och för den som är så seg i kolan att de inte förstår att man ska stå emot även om det inte finns hopp om vinst så rekommenderas Hasse Alfredssons -'Attentatet i Pålsjö sko' där krig i Sverige diskuteras ur ett vidare perspektiv.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Rundningsmärke skrev:
Ni vet inte vad ni går miste om...Jag kommer aldrig glömma alla hysteriska skrattanfall under övningar,
terrängkörning med lastbil var en riktig höjdare, att gå högvakten var en upplevelse och alla andra små
saker man kan skratta åt idag...som när min gasmask läckte i tårgastältet.

Att man dessutom lär sig passa tider, ha med sig rätt utrustning och arbeta i grupp var en nyttig erfarenhet
för mig, även om det var jobbigt ibland skulle jag inte vilja ha det ogjort.

/A
Chris Ash skrev:

Bra för er. Härligt att höra att rätt personer befunnit sig på rätt plats.
Skönt att ni har lite roliga historier att berätta för varandra på krogen.
Men det finns några, mig inkluderad som varken kännde för att göra det då, var glad för att jag slapp det och inte har ångrat mig på 13 år. Jag blev inte mindre man, har inte haft svårare för att passa tider och bädda säng det har jag lärt mig ändå. Det jag inte fått är den "sociala fostran" :rolleyes: , vapenträningen och konditionsträning som lumpen innebär, men jag fick annat i stället.

Sen detdär att vapenvägrare bara är bortklemade morsgrisar som kommer att skita ner sig, den dagen kriget kommer. Var ska vi börja. För det första kriget har inte kommit på över 100 år. Visst har risken varit överhängande vid ett flertal tillfällen, men det säkerhetspolitiska läget i vår del av världen har aldrig varit så avslappnat, vad gäller risk för aggression från annan stat.
Vapenvägrare har även oftast en ideologisk övertygelse om det felaktiga att bära vapen. Vapen vägrare brukar inte skylla på sängväteri för att slippa lumpen, de brukar deklamera att jag vägrar vapen för att sen krypa i kurran eller göra vapenfri.
Här klagar vi föresten i andra trådar att straffen inte står i paritet med handlingen. Varför ska en person som inte vill ställa upp på att i en eventuell framtid döda andra människor över huvud taget sitta i fängelse?

gladh

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Jarle skrev:
Orkade inte läsa hela tråden men, Nr1 jag är Norsk och har varit bosatt i Sverige till och från sedan -86 och har inte sett röken av några mönstrings papper varken fårn S eller N.

Nr2 Jag har A och B körkort och har tagit båda två här i S

Nr3 Vem vill bli komanderade av någon sk "överordnad" snubbe med för tighta kalsonger som blivit mobbad som liten och ska "hämnas"? Inte jag!!!

Ernst: Helt rätt :tummenupp jag hade nog gjort likadant trotts att jag inte är någon slagskämpe, tillslut rinner bägaren över om man ska behöva svälja all skit från killen i dom tighta kalsongerna utan att få argumentera tillbaka.

Skulle du gjort lumpen hade vetat varför den överordnade snubben "ger" order.

Tror att det vore bra för en del att göra lumpen, för andra är det inte bra.
En del har svårt med aktoriteter, andra inte. Felet många gör som inte trivs i lumpen är att de inte försöker göra något vettigt av tiden de är i lumpen.
Fast en del har faktiskt riktigt trista tjänster, men det beror oftast på att de inte lämpar sig till något annat.

Jobba har man hela livet på sig att göra.
Ca 45 år borde du hinna med att jobba.
Stor skillnad mellan 44 eller 45 år?
Tror att du hinner tröttna på att jobba både en och flera gånger.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
URRninja skrev:
Och jag vill säga att om man pratar med folk som inte gjort lumpen i stället för en massa hormonstinna, vapenkåta militärfjantar så kan 90% av dem intyga att de hade jävligt skoj många gånger i sitt riktiga liv.

Är du så seg i pallet att du tror på din definitin av vilka som gör lumpen. Har du väl valts har du ingen direkt möjlighet att komma undan vettu. Personligen avskyr jag vapen och har problem med auktorieteter(eller något), men 11 månader blev det likt förbannat.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Chrille skrev:
Dyngsnack! Det där är bara blaj från folk som inte funderat över VARFÖR vi skulle kunna hamna i en krigssituation och VEM som skulle vara intresserad av att ockupera oss.

Att vapenvägra innebär i förlängningen, precis som Chris säger, att man vänder ryggen till sina nära och kära.

Och för den som är så seg i kolan att de inte förstår att man ska stå emot även om det inte finns hopp om vinst så rekommenderas Hasse Alfredssons -'Attentatet i Pålsjö sko' där krig i Sverige diskuteras ur ett vidare perspektiv.
Att vapenvägra innebär att man inte vill vara med i armén det betyder inte att man skiter i sina nära och kära. Hur drar du den parallelen???

Tror du på allvar att Sverige kan stå emot en stormakt??

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife