Pedahl
Ny medlem
- Gick med
- 24 May 2009
- Ort
- Falun
- Hoj
- Kawasaki Gpz 1100 -82, Yamaha FZR 1000 -89, Yamaha FZR 1000 -90, Suzuki GSX-R 1100 -89, Honda CB900F2 -82
Köpte hojen i höstas och har skruvat lite under vintern eftersom den inte gick ordentligt. Det syntes att det var helt ren, ny olja i hojen. Första turen gick till besiktningen förra lördagen och den gick igenom ua efter att inte varit besiktad på 8 år
När jag åkte hem så började den slira ordentligt vid gaspådrag. Ok, den är väl slut i kopplingen tänkte jag så beställde lameller och nya fjädrar TWR +10%.
Köpt ny olja också eftersom den kanske var påfylld med fel typ.
Idag när jag skulle skruva dit allt så kollade jag lite mer noggrant själva funktionen.
Kopplingshandtaget kändes förstås tyngre och det är inget spel utan stumt. När jag kollade på tryckplattan så rör den sig omedelbart när jag "nuddar" kopplingshandtaget. Skumt tänkte jag och kollade om det fanns någon justering vid kopplingshandtaget, icke!
Lossade på luftningen vid slavcylindern och det var tryck i systemet fastän inte kopplingshandtaget var intryckt.
Efter "luftningen" så kändes genast handtaget bättre med ett visst mjukt spel innan tryckplattan rörde sig.
Efter ett antal kopplingar med handtaget så försvann det lilla spelet och det blev stumt igen. Då var det tryck igen i systemet när jag luftade.
Så klart kopplingen slirar om det ligger tryck på hela tiden.
Var är felet???
Uppe vid handtaget eller nere vid slavcylindern, eller är det någonting annat?
När jag åkte hem så började den slira ordentligt vid gaspådrag. Ok, den är väl slut i kopplingen tänkte jag så beställde lameller och nya fjädrar TWR +10%.
Köpt ny olja också eftersom den kanske var påfylld med fel typ.
Idag när jag skulle skruva dit allt så kollade jag lite mer noggrant själva funktionen.
Kopplingshandtaget kändes förstås tyngre och det är inget spel utan stumt. När jag kollade på tryckplattan så rör den sig omedelbart när jag "nuddar" kopplingshandtaget. Skumt tänkte jag och kollade om det fanns någon justering vid kopplingshandtaget, icke!
Lossade på luftningen vid slavcylindern och det var tryck i systemet fastän inte kopplingshandtaget var intryckt.
Efter "luftningen" så kändes genast handtaget bättre med ett visst mjukt spel innan tryckplattan rörde sig.
Efter ett antal kopplingar med handtaget så försvann det lilla spelet och det blev stumt igen. Då var det tryck igen i systemet när jag luftade.
Så klart kopplingen slirar om det ligger tryck på hela tiden.
Var är felet???
Uppe vid handtaget eller nere vid slavcylindern, eller är det någonting annat?