slirande koppling, oljan?

ritchi

Guest
hallå IGEN.
har nog blivit sh:s mest skrivande i teknik-forumet efter köpet av denna hojj,
men den blir väll helt bra någon gång.. eller:va

men till saken nu,

jag köpte hojjen av en kille som har vart schyst och ärlig hittills, å jag tror på det han säger nu också!

fick igång hojjen nyligen och har väll kört 1 mil sen jag bytte olja i den, han jag köpte den av sa att jag skulle ha 20/40 olja, men när jag kom till funbike sa dem, nej du ska ha 10/40.
men nu har hojjen börjat slira på kopplingen att den nästan inte går frammåt.

kan det vara oljan?
han jag köpte den av har gått igenom och renoverat motorn och han sa att kopllingen såg BRA ut, annars skulle jag inte suttit tillbaka den sa han.

vad kan det vara för fel?

jag har suttit spel på kopplingshandtaget
och hällt i en 10/40 olja.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Vad har du för olja? Castrol? Prova en annan oavsett vad du har nu, det är enklast och billigast, det är inte ovanligt att hojar inte trivs med alla oljor.

ritchi

Guest
OBS OBS OBS OBS!

var nyss i garaget och kollade på oljan.

har fått fel!

en motul technosynthese 10w40 4 L

en motul technosynthese 15w50 1L

skall var 4500ml i motorn så var tvungen och köpa en skvätt till, men då gav dem mig fel. tänkte inte på det själv förns nu, man tror ju att man ska få rätt saker.

ritchi

Guest
okok

men om jag häller i biltemas mineralolja eller spectro 10w40 halvsyntet kanske det blir lite bättre?

ritchi

Guest
någon vaken ännu? ska ut och handla lite snart så undrar om någon vet något om mitt tidigare inlägg.

kan man åka och köpa en vanlig mineralolja som dem häller i bilarna på biltema? bara för se om det blir bättre?

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Inget proffs, men kör oxå på motul i min gixxer, den e lite vässad å slirar på kopplingen innan den blivit ordentligt varm sen e de inga problem, men de e ju min hoj kanske inte samma på din. Lycka till :tummenupp

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Låter mer som du har problem med din koppling än att oljan skall spöka. Kommer du knappt framåt ligger problemet någon annanstans än oljan.

Saker du inte vill höra nu:
Har du mekat med kopplingen ?? hur gick den innan du rev den?
Har du inte mekat med kopplingen...(jo det har du säkert eller så har du köpt hojen okörd).

Låter som en grymt sliten koppling eller mekfel.....
10w40
15w50
20w50
är skitsamma...om du "knappt kommer framåt".

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
hallå IGEN.
har nog blivit sh:s mest skrivande i teknik-forumet efter köpet av denna hojj,
men den blir väll helt bra någon gång.. eller:va

men till saken nu,

jag köpte hojjen av en kille som har vart schyst och ärlig hittills, å jag tror på det han säger nu också!

fick igång hojjen nyligen och har väll kört 1 mil sen jag bytte olja i den, han jag köpte den av sa att jag skulle ha 20/40 olja, men när jag kom till funbike sa dem, nej du ska ha 10/40.
men nu har hojjen börjat slira på kopplingen att den nästan inte går frammåt.

kan det vara oljan?
han jag köpte den av har gått igenom och renoverat motorn och han sa att kopllingen såg BRA ut, annars skulle jag inte suttit tillbaka den sa han.

vad kan det vara för fel?

jag har suttit spel på kopplingshandtaget
och hällt i en 10/40 olja.

köpte du hojen utan provkörning?? Du måste ju ha känt att kopplingen inte tog som den skulle vid köpet??
kvitto på renoveringen?? Han SA att den såg bra ut!!??!

felet är slitna lameller och stålskivor, skivorna brukar gå att smärgla upp men en ny lamellsats åker du nog på, 10-40 olja ska du ha, delsyntet funkar.

ritchi

Guest
jag köpte den i delar typ.

jag har kört den till bes då funka den normalt, men blev nog inte så varm då inte så långt dit. körde den 5 min runt området funkabra, sen började den bli varm och började slira.

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Har du mätt på lamellerna?
Hur ser friktionsskivorna ut?
Har du vajer år den för hårt ställd?
Har du kassa fjädrar?

2e3r

Som en blixt från klar himmel...
Gick med
18 Oct 2004
Hoj
gr
Jag hade problem med slirande koppling, det var rätt så illa så jag tog för givet att det var lammellerna som var utslitna. Sen när jag bytt blev jag förvisso av med slirandet men när jag mätte på dem gamla lammellerna och fjädrarna så var dom inte alls i närheten av service-gränsen. Hade bildats en glasig yta på dem så förmodligen hade det räckt att sandpappra upp dom lite granna. Kika på måtten innan du beställer nya grejer alltså.

ritchi

Guest
någon som har erfarenhet av gixxer 750 -89?

tänkte på om man kan öppna upp från sidan och skruva loss lammellerna bara? eller måste man plocka ur hela motorn och riva allt?

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
det var lamellerna tog isär och kollade.

Hej!

Kanske kan använda din djupa kunskap om hur man slaktar kopplingen på en GSXR motor? :)

Jag fick problem med kopplingen och sedan oljan på min hoj idag, ska plocka itu och kolla om eventuellt en lamell har sprängts och sedan satt ugen filtret. Så, hur gör man!? Nej, men alvarligt. Var det bara att släppa ut oljan och plocka av på högersidan av motorn? Några tips på vad man ska undvika, typ tappa hela skiten i backen... Mätte du dina lameller eller hur kom du fram till att dom var slut?

Tack på förhand!

Luka

ritchi

Guest
luka:

jag tömmde först oljan sen
tog ja bara bort bulltarna och tog loss kåpan.

sen om du har tryckluft så får du upp mutern lätt som sitter i mitten. du ser den direkt, tror det var 21:ans hyllsa.

jag hade inte det så tog 2 skruvmejslar och pilla ut alla lameller, petit! men försiktit utan hetts , så funkar det:D

mina lameller var så dåliga att det inte var några refflor alls, så dem var sluuut.(vet inte vad det ska vara för mått på dem)

sen var det ganska svart/klummpig olja på och lamellerna. dem har alltås brännts för lammelerna slirat så mycket.

köp nya fjädrar sammtidigt!

lycka till.

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Kör upp hojen på en 2x4 tums regel o ställ den på sidostödet. Då lutar den tillräckligt för att ni ska slippa tappa ur oljan om ni ska in bakom kopplingskåpan. Onödigt att slabba med det om man inte behöver.....

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Kör upp hojen på en 2x4 tums regel o ställ den på sidostödet. Då lutar den tillräckligt för att ni ska slippa tappa ur oljan om ni ska in bakom kopplingskåpan. Onödigt att slabba med det om man inte behöver.....

Ja på min hoj behövet man inte heller tappa ut oljan, räcker bra den står på sidostödet.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept