Att slopad fastighetsskatt ger villaägare mer pengar i plånboken vet jag. Men hur påverkas bostadsrättsinnehavare?
De har väl en taxering på värdet, eller ? Precis som en villa.
Så vaddå, detta kan alltså leda till sänkta hyror?
Problemet är ju att man istället fick den stora äran att betala 4kkr i en kommunal avgift istället så det är bara dem med riktigt höga taxvärden det spelar någon större roll. Dessutom höjer man reavinstskatten vid försäljning med 10% något som är 100ggr lättare att slippa undan så detta klassar jag som en verklig skitkompromiss där de enda som vinner är de verkligt rika samt de som har möjlighet till avancerad skatteplanering...
Gäller detta från och med NU??? Håller just nu på att sälja min bostadsrätt nämnligen och är lite nyfiken på hur bråttom jag har!?
Gäller detta från och med NU??? Håller just nu på att sälja min bostadsrätt nämnligen och är lite nyfiken på hur bråttom jag har!?
Reavinstskatten höjs från 20 till 30 procent. Det innebär att om du funderar på att sälja din bostad, så bör du överväga att göra det före årsskiftet.
Totalt kommer 6 miljarder kronor av den avskaffade fastighetsskatten att hämtas tillbaka genom att höja den effektiva skatten vid en bostadsförsäljning. Vid årsskiftet höjs skatten från 20 till 30 procent.
Det innebär att om du gör en reavinst på 250.000 kronor, så kommer du efter årsskiftet att tvingas betala 75.000 kronor i skatt, medan du i dag betalar 50.000 kronor. Gör du en reavinst vid husförsäljningen på en miljon kronor kommer skatten att bli 100.000 kronor högre efter årsskiftet.
Om inte prisuppgången på bostäder fortsätter uppåt kan det alltså löna sig att sälja innan årsskiftet under förutsättning att du planerar att sälja.
Vårt gamla hus (ingen lyxvilla precis) som sonen äger nu är taxerat till 1,2 milj! Det är en VISS skillnad på en fastighetsskatt på 10200:- och en kommunal avgift på 4500:- för en kille som jobbar som montör på en lastvagnsfabrik
För oss gör det ingen skillnad, 1% av taxeringsvärdet ger en avgift på 2700:-
Visst men den dagen han skall sälja sin villa till 10% högre reavinstskatt så äts det troligen upp direkt. För att tjäna på detta förslaget måste man antingen äga ett boende under väldigt lång tid eller ha riktigt högt taxvärde..
De tidigare reglerna med fastighetskatt begränsad till max 4% av inkomsten är bättre rent skattetekniskt även om den ideologiskt inte är någon hit.
hur påverkas bostadsrättsinnehavare?
Håller just nu på att sälja min bostadsrätt nämnligen och är lite nyfiken på hur bråttom jag har!?
Visst men den dagen han skall sälja sin villa till 10% högre reavinstskatt så äts det troligen upp direkt. För att tjäna på detta förslaget måste man antingen äga ett boende under väldigt lång tid eller ha riktigt högt taxvärde..
Jag sitter i samma sits och har ringt skatteverket om detta. Säljer du din bostadsrätt under detta år måste du återinvestera vinsten innan 31 december 2008 och vara bosatt i den nya bostaden innan 1 maj 2009. Så du har gott om tid på dig.Gäller detta från och med NU??? Håller just nu på att sälja min bostadsrätt nämnligen och är lite nyfiken på hur bråttom jag har!?
Jag sitter i samma sits och har ringt skatteverket om detta. Säljer du din bostadsrätt under detta år måste du återinvestera vinsten innan 31 december 2008 och vara bosatt i den nya bostaden innan 1 maj 2009. Så du har gott om tid på dig.
Du får skatta 30 procent på 2/3 av vinsten.Men jag ska itne köpa nån ny bostad. Har flyttat till hyresrätt... vad händer då?? jag
Han råkar illa ut i vilket fall, vi köpte kåken för 39000:-, byggde till och om, bodde där i 37 år och han fick det som gåva
Men vi var medvetna om problemen redan då...
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|