Slopas fastighetsskatt och bostadsrätt?

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Att slopad fastighetsskatt ger villaägare mer pengar i plånboken vet jag. Men hur påverkas bostadsrättsinnehavare?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Problemet är ju att man istället fick den stora äran att betala 4kkr i en kommunal avgift istället så det är bara dem med riktigt höga taxvärden det spelar någon större roll. Dessutom höjer man reavinstskatten vid försäljning med 10% något som är 100ggr lättare att slippa undan så detta klassar jag som en verklig skitkompromiss där de enda som vinner är de verkligt rika samt de som har möjlighet till avancerad skatteplanering...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
För en br-innehavare blir det här förslaget negativt eftersom reavinstskatten höjs från 20 till 30% i samband med flörten med Täby- och Danderydborna..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad folk inte fattar är att det är i princip samma pengar som ska in, skillnaden är bara vart pengarna tas.

Visst kan man skära kostnader och på så sätt minska behovet av pengar in till stadskassan, men det äts ju snabbt upp utav dom i valrörelsen utlovade förbättringarna.

Det gäller bara att hitta ett parti som lovar att ta pengarna av någon annan grupp än en själv, och lägga pengarna på den grupp man tillhör.

Politik = kappan efter vinden

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Problemet är ju att man istället fick den stora äran att betala 4kkr i en kommunal avgift istället så det är bara dem med riktigt höga taxvärden det spelar någon större roll. Dessutom höjer man reavinstskatten vid försäljning med 10% något som är 100ggr lättare att slippa undan så detta klassar jag som en verklig skitkompromiss där de enda som vinner är de verkligt rika samt de som har möjlighet till avancerad skatteplanering...

Vårt gamla hus (ingen lyxvilla precis) som sonen äger nu är taxerat till 1,2 milj! Det är en VISS skillnad på en fastighetsskatt på 10200:- och en kommunal avgift på 4500:- för en kille som jobbar som montör på en lastvagnsfabrik :)
För oss gör det ingen skillnad, 1% av taxeringsvärdet ger en avgift på 2700:-

Sundance Kid

Gasar tills det rasar & sen lite till...
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
just nu ingen, snyft
Gäller detta från och med NU??? Håller just nu på att sälja min bostadsrätt nämnligen och är lite nyfiken på hur bråttom jag har!?:näsblod

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Gäller detta från och med NU??? Håller just nu på att sälja min bostadsrätt nämnligen och är lite nyfiken på hur bråttom jag har!?:näsblod

Jan -08.

För mig kommer detta innebära ca 1000kr i mindre boendekostnad varje månad, att detta kommer ätas upp av en ökad reavinstskatt är jag skeptisk till.

:)

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Från årsskiftet vad jag läst

Reavinstskatten höjs från 20 till 30 procent. Det innebär att om du funderar på att sälja din bostad, så bör du överväga att göra det före årsskiftet.
Totalt kommer 6 miljarder kronor av den avskaffade fastighetsskatten att hämtas tillbaka genom att höja den effektiva skatten vid en bostadsförsäljning. Vid årsskiftet höjs skatten från 20 till 30 procent.

Det innebär att om du gör en reavinst på 250.000 kronor, så kommer du efter årsskiftet att tvingas betala 75.000 kronor i skatt, medan du i dag betalar 50.000 kronor. Gör du en reavinst vid husförsäljningen på en miljon kronor kommer skatten att bli 100.000 kronor högre efter årsskiftet.

Om inte prisuppgången på bostäder fortsätter uppåt kan det alltså löna sig att sälja innan årsskiftet under förutsättning att du planerar att sälja.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vårt gamla hus (ingen lyxvilla precis) som sonen äger nu är taxerat till 1,2 milj! Det är en VISS skillnad på en fastighetsskatt på 10200:- och en kommunal avgift på 4500:- för en kille som jobbar som montör på en lastvagnsfabrik :)
För oss gör det ingen skillnad, 1% av taxeringsvärdet ger en avgift på 2700:-

Visst men den dagen han skall sälja sin villa till 10% högre reavinstskatt så äts det troligen upp direkt. För att tjäna på detta förslaget måste man antingen äga ett boende under väldigt lång tid eller ha riktigt högt taxvärde..

De tidigare reglerna med fastighetskatt begränsad till max 4% av inkomsten är bättre rent skattetekniskt även om den ideologiskt inte är någon hit.

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Visst men den dagen han skall sälja sin villa till 10% högre reavinstskatt så äts det troligen upp direkt. För att tjäna på detta förslaget måste man antingen äga ett boende under väldigt lång tid eller ha riktigt högt taxvärde..

De tidigare reglerna med fastighetskatt begränsad till max 4% av inkomsten är bättre rent skattetekniskt även om den ideologiskt inte är någon hit.

Spekulations mode ON
Men allt detta leder till högre försäljningspriser och därmed äts det inte upp.

Varför högre priser ?
Färre flyttar då det blir billigare att bo i hus samt att vinstskatten skräms,
fler vill flytta från lägenhet till hus då boendekostnaderna för hus sjunker.
Färre hus nyproduceras då den förmånliga beskattningen inte längre är extra förmånlig.

/OFF

:confused:

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
hur påverkas bostadsrättsinnehavare?

"Varannan bostadsrättsförening vinner på slopad fastighetsskatt" http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2007/04/04/228164

Håller just nu på att sälja min bostadsrätt nämnligen och är lite nyfiken på hur bråttom jag har!?:näsblod

de har redan fått med dig, retroaktivt.

De som tidigare fått uppskov med sin reavinstskatt på fastigheter kommer att tvingas betala den nya skattesatsen på 30 procent. Detta trots att bostadsminister Mats Odell tidigare signalerat att reavinsten inte ska beskattas retroaktivt.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=636092

Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500

Han råkar illa ut i vilket fall, vi köpte kåken för 39000:-, byggde till och om, bodde där i 37 år och han fick det som gåva :)
Men vi var medvetna om problemen redan då...

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Jag sitter i samma sits och har ringt skatteverket om detta. Säljer du din bostadsrätt under detta år måste du återinvestera vinsten innan 31 december 2008 och vara bosatt i den nya bostaden innan 1 maj 2009. Så du har gott om tid på dig.

Sundance Kid

Gasar tills det rasar & sen lite till...
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
just nu ingen, snyft
Jag sitter i samma sits och har ringt skatteverket om detta. Säljer du din bostadsrätt under detta år måste du återinvestera vinsten innan 31 december 2008 och vara bosatt i den nya bostaden innan 1 maj 2009. Så du har gott om tid på dig.

Men jag ska itne köpa nån ny bostad. Har flyttat till hyresrätt... vad händer då?? jag får la ta å rigna skatteverket... orcha:huvet

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Han råkar illa ut i vilket fall, vi köpte kåken för 39000:-, byggde till och om, bodde där i 37 år och han fick det som gåva :)
Men vi var medvetna om problemen redan då...

Alltså, du får ursäkta men det här rimmar lite illa. Den som får en 1.5 miljoners villa är inte att betrakta som olycksdrabbad, möjligen lyckligt lottad eller till och med bortskämd. ;)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring