Slut åkt!!

*ERIXON*

"Med Lem"
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Hällefors
Hoj
TT600E.......
Sålde min ktm lc4 sm. Blev inte så bra då killen ringer senare o säger att motorn pajat. all olja har gått ur. Så nu ska man tydligen betala han hälften!!!
Jag mår som skit :( Kan ju inte veta att den ska paja. Jag har bara åkt 110 mil. Men men kan inte köpa nått nytt innan det har löst sig, DET VAR DEN SOMMAREN.... Man ska tydligen inte sälja privat.
 
Last edited:

Chrizby

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki SV1000S
*ERIXON* skrev:
Sålde min ktm lc4 sm. Blev inte så bra då killen ringer senare o säger att motorn pajat. all olja har gått ur. Så nu ska man tydligen betala han hälften!!!
Jag mår som skit :( Kan ju inte veta att den ska paja jag har bara åkt 110 mil.
Men men kan inte köpa nått nytt innan det har löst sig, DET VAR DEN SOMMAREN.... Man ska tydligen inte sälja privat.

Han kan aldrig tvinga dig att betala någonting. Cykeln såldes ju i befintligt skick om inget annat angetts. Han kan ju dra igång en rättslig prövning av fallet men vad jag vet så brukar det aldrig gå långt. Stå på dig!

Lycka till! :tummenupp
 

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Söderköping
Hoj
ZX7-97 RGV 250-90 RMZ 250-06
Inget som går på motorgaranti, eller är hojen för gammal??

Hoppas det löser sig


Martin
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
*ERIXON* skrev:
Sålde min ktm lc4 sm. Blev inte så bra då killen ringer senare o säger att motorn pajat. all olja har gått ur. Så nu ska man tydligen betala han hälften!!!
Jag mår som skit :( Kan ju inte veta att den ska paja jag har bara åkt 110 mil.
Men men kan inte köpa nått nytt innan det har löst sig, DET VAR DEN SOMMAREN.... Man ska tydligen inte sälja privat.

Oljan hoppar ju inte bara ut av sig själv. Vad har hänt?
Jag kan inte se hur det är ditt fel att han har kört utan olja :va

Edit: Och varför just hälften? Antingen får han inte en spänn eller så hävs väl köpet & du får tillbaka hojen?
 
Last edited:

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Äääl du har ingen skyldighet alls o betala han nånting, om du inte känner att du borde göra det av ngn anledning.

//Niklas


*ERIXON* skrev:
Sålde min ktm lc4 sm. Blev inte så bra då killen ringer senare o säger att motorn pajat. all olja har gått ur. Så nu ska man tydligen betala han hälften!!!
Jag mår som skit :( Kan ju inte veta att den ska paja. Jag har bara åkt 110 mil. Men men kan inte köpa nått nytt innan det har löst sig, DET VAR DEN SOMMAREN.... Man ska tydligen inte sälja privat.
 

Makke

Kabelspikare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Kawa zx6-r -01 , en liten kinamini,
Chrizby skrev:
Han kan aldrig tvinga dig att betala någonting. Cykeln såldes ju i befintligt skick om inget annat angetts. Han kan ju dra igång en rättslig prövning av fallet men vad jag vet så brukar det aldrig gå långt. Stå på dig!

Lycka till! :tummenupp


Jag sålde en bmw en gång som 1 vecka senare rasade.Han ringde o ville att jag skulle betala en motor till han men det kan han ju glömma sa jag , man vet ju inte hur han kört osv...

Kör man som en idiot så kan man nog ha ihjäl det mesta , dock inte en gixxer :D
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Precis,killen köpte den privat och vet att det är han som ska kolla upp skicket.Om han köpte den i det skick du angivit samt godkänt det så ska du inte betala nåt.
 

*ERIXON*

"Med Lem"
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Hällefors
Hoj
TT600E.......
Hojen är en -01 som gått 1300mil jag köpte den på lelles, då hade den gått 1190mil. det var en service gjord vid 1090mil. jag har inte åkt så mycket p.g.a att min dotter har fått en sjukdom. Orkar inte med mer tjafs + att man inte vet så mycket. Motorn går runt å så men ragnar på lelle ska ska titta på den, men han tror att nått släppt och slagit hål i nått. ventilkåpa kolv. vet inte vad sånt kan kosta.
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Finns något som kallas Konsumentköplagen som gäller i detta fall.
Är till för att skydda köpare och inte säljaren, tyvärr :gnissla

Befinligt skick finns det inget som heter längre.
Saxat från Konsumetverkets sida:
"En klausul om befintligt skick räcker inte för att säljaren helt ska komma ifrån sitt felansvar."
"En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar."

Saxat från Konsumentverkets sida:
Reklamation och rättigheter
Fel ska, enligt köplagen, reklameras "utan oskäligt uppehåll".
Om det är fel på bilen (hojen) kan du kräva avdrag på priset som motsvarar kostnaden för att avhjälpa felet eller hävning av köpet, om felet är väsentligt.
Med hävning menas att du får rätt att lämna tillbaka bilen (hojen) mot att säljaren betalar tillbaka vad du betalt. Du kan dock bli tvungen att betala för den nytta du har haft av bilen (hojen).

EDIT: Köplagen är det som gäller inget annat.
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
*ERIXON* skrev:
Hojen är en -01 som gått 1300mil jag köpte den på lelles, då hade den gått 1190mil. det var en service gjord vid 1090mil. jag har inte åkt så mycket p.g.a att min dotter har fått en sjukdom. Orkar inte med mer tjafs + att man inte vet så mycket. Motorn går runt å så men ragnar på lelle ska ska titta på den, men han tror att nått släppt och slagit hål i nått. ventilkåpa kolv. vet inte vad sånt kan kosta.

Fanns det problemet när du sålde hojen & du undanhöll det för köparen borde han kunna häva köpet. Men om inte så va fallet är du inte skyldig att betala en spänn, och ska absolut inte göra det heller!
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
KKL gäller inte vid privatköp.

Deadmetal skrev:
Finns något som kallas Konsumentköplagen som gäller i detta fall.
Är till för att skydda köpare och inte säljaren, tyvärr :gnissla

Befinligt skick finns det inget som heter längre.
Saxat från Konsumetverkets sida:
"En klausul om befintligt skick räcker inte för att säljaren helt ska komma ifrån sitt felansvar."
"En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar."

Saxat från Konsumentverkets sida:
Reklamation och rättigheter
Fel ska, enligt köplagen, reklameras "utan oskäligt uppehåll".
Om det är fel på bilen (hojen) kan du kräva avdrag på priset som motsvarar kostnaden för att avhjälpa felet eller hävning av köpet, om felet är väsentligt.
Med hävning menas att du får rätt att lämna tillbaka bilen (hojen) mot att säljaren betalar tillbaka vad du betalt. Du kan dock bli tvungen att betala för den nytta du har haft av bilen (hojen).
 

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
klart som fan att du inte ska betala, han köpte den utav dig i det skicket den var då han köpte den, vad du en gör betala inte. Ge dig inte
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Deadmetal skrev:
Finns något som kallas Konsumentköplagen som gäller i detta fall.
Är till för att skydda köpare och inte säljaren, tyvärr :gnissla

Befinligt skick finns det inget som heter längre.
Saxat från Konsumetverkets sida:
"En klausul om befintligt skick räcker inte för att säljaren helt ska komma ifrån sitt felansvar."
"En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar."

Saxat från Konsumentverkets sida:
Reklamation och rättigheter
Fel ska, enligt köplagen, reklameras "utan oskäligt uppehåll".
Om det är fel på bilen (hojen) kan du kräva avdrag på priset som motsvarar kostnaden för att avhjälpa felet eller hävning av köpet, om felet är väsentligt.
Med hävning menas att du får rätt att lämna tillbaka bilen (hojen) mot att säljaren betalar tillbaka vad du betalt. Du kan dock bli tvungen att betala för den nytta du har haft av bilen (hojen).

Jo men detta gäller väl om där ÄR ett fel vid affär som säljaren inte upplyser om. Om ett problem/fel uppstår efter affären är avslutad så kan väl knappast säljaren skyllas för detta?
 

sky_eye

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Honda Dominator -91
Deadmetal skrev:
Finns något som kallas Konsumentköplagen som gäller i detta fall. /.../

Jag är inte så säker på att det är konsumentköplagen i detta fall. Den gäller väl för företag?
Det finns regler vid privata affärer också, men jag tror inte att de är desamma.

\\Sky


(jag var visst inte så snabb)
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
sweborn skrev:
KKL gäller inte vid privatköp.

Sorry, skulle vara Köplagen

Man lär så länge man lever :D

"Den största skillnaden mellan köplagen och konsumentköplagen är att konsumentköplagens regler är tvingande till köparens förmån. Köparen har alltid minst de rättigheter som konsumentköplagen föreskriver.
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
*ERIXON* skrev:
Sålde min ktm lc4 sm. Blev inte så bra då killen ringer senare o säger att motorn pajat. all olja har gått ur. Så nu ska man tydligen betala han hälften!!!
Jag mår som skit :( Kan ju inte veta att den ska paja. Jag har bara åkt 110 mil. Men men kan inte köpa nått nytt innan det har löst sig, DET VAR DEN SOMMAREN.... Man ska tydligen inte sälja privat.

Att sälja privat har just den här nackdelen, det kan bli strul och tråkiga telefonsamtal som ger dåligt samvete/sura tankar.

Men, har du rent mjöl i påsen så kan du med gott samvete säga att det här problemet är köparens. Hojen har ju redan rullat en del, och att den inte skulle rulla resterande väg till månen utan renovering är ju självklart.

Som privatköpare väljer man ju ett lägre pris istället för garantier hos mc-handlaren, och då får man ju också stå sitt kast när det kostar.
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Hur vet du att köparen inte ångrar köpet/känner sig blåst och provar en "fuling" för att blåsa dig?
Att köparen har blåst en stake(?) genom blocket är knappast ditt problem, varesig han gjorde det frivilligt eller inte.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top