Slut med dyra servicar?

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
http://www.dn.se/motor/dom-om-markeskrav-pa-bilservice

Kia förlorar i Marknadsdomstolen. Domstolen säger att Kia, med ett viteshot på fem miljoner kronor, måste sluta tvinga sina nybilsägare att åka till en märkesverkstad om de ska få nyttja Kias sjuåriga nybilsgaranti.

Kia kräver service på märkesverkstad om kunderna ska få sju års garanti på sin bilar, annars blir det tre år.

Kunden får välja, resonerar Kia. Konkurrensbrott, hävdar Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) som stämt Kia Motors Sweden AB i Marknadsdomstolen.

I dag kommer domen i målet som berör många svenska bilköpare, framför allt privata.

Servicemarknaden för Kiabilar i Sverige är enligt SBF 280 miljoner kronor, varav Kia har 84 procent.

TT

Artikeln är lite knapphändig, så det är oklart om det gäller all nybilsservice eller bara förlängd service, men om det gäller all nybilsservice så bör det även gälla för hojar, eller?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nybilsservicen är väl inte låst i dagsläget till märkesverkstad? Jag har lämnat in bilar på garantiåtgärder trots att servicen har varit utförd på annat ställe än märkesverkstaden, så länge det har varit en auktoriserad verkstad så har det inte varit några problem. Eller jo, kanske lite. Jag har haft lite mer pappersarbete att göra då det blir lite bökigare men jag har inte fått nej.
Förlängd garanti köper jag rakt av att de bara vill erbjuda när märkesverkstaden har utfört arbetet och jag tycker att domen föll fel ut. Klart att huvudsyftet är att tjäna pengar men de vill ju inte heller ha vem som helst skruvandes på bilar som är betydligt mer utsatta för garantireparationer när det rör sig om mer än två år. De borde erbjuda 7 år om bilen servas på deras verkstäder efter de först två-tre åren men därefter endast erbjuda 7 år om de skickar in bilen till Kia själva.

Synd, nu kanske det blir en återgång från något som såg ljust ut gällande garantitiden på bilar.

sportbike

Guest
Bra att dom tog ett beslut, Kia:s kunder har ofta varit hos oss och beklagat att dom inte törs byta verkstad av rädsla att förlora garantin.

På hojsidan har jag hört att förhandlingar pågår att få i stort sett samma valfrihet att välja verkstad som på bilsidan.

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Hoj
CRF250R
Kommer detta även att berör merca då? Har 30års garanti på min b klass så länge jag servar den på en mercedes verkstad.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nybilsservicen är väl inte låst i dagsläget till märkesverkstad?

Nej exakt.. bilfirmorna fick på pälsen kring det där av EU för ett par år sen.
Så nybilsgarantin har inte krävt service på märkesverkstad på ett tag, dock så har utökade garantier gjort det.

Kan nog tänka mig att man som biltillverkare drar ner garantitiden framöver pg a detta.

sportbike

Guest
Nej på min har jag i princip nybilsgaranti i 30år.
Mercedes-Benz Mobilo gäller för alla fabriksnya bilar under de första fyra åren efter första registrering. Därefter kan du förnya Mercedes-Benz Mobilo efter dina behov i upp till 30 år. Förutsättningen för förnyelsen av Mobilo är regelbunden service hos din Mercedes-Benz servicepartner, vilket noteras i din servicerapport. Genom den regelbundna servicen förnyas Mobilo fram till nästa service som dokumenteras i din servicerapport (dock maximalt med ett år).

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Såja, då kan Yamaha ta sin 5-års garanti och äta upp den när folk inte tvingas serva där för att åtnjuta den.

Prejudikat?

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Hmm, utökad 5 årsgaranti har väl suzuki och honda också. Så undrar om det även är tillämpligt på dem?

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Nu ar ju bilhandlare ett pack mercedes forsoker lura mig typ varje gang bilen ar inne pa service, det galler att ha koll pa vad som verkligen behover goras.

men detta verkar ju helt sjukt, det ar ju kundens eget val. serva hos kia 7 ars garant eller serva var du vill och fa 3 ars.

hade jag varit kia hade jag dragit in 7 ars biten rakt av efter det domslutet, men gjort goodwill reparationer pa de bilar som servats enligt spec pa markes verkstad.

kan inte se hur det domslutet hjalper konsumenten over huvud taget?

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
I detta fallet har jag faktiskt svårt att se problemet. Tycker det kan vara ett rimligt krav. Men det finns säkert en mycket god anledning till beslutet som vi lekmän inte begriper.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Topic skulle passa bättre som: Slut på garantier!

inte för att dessa garantier är nåt att ha men i´m just saying!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är alldeles för mycket undantag i tillverkarnas garantier när det väl kommer till kritan. För att t ex rostskyddsgarantin ska gälla ska det t ex ha rostat igenom plåten. Det enda garantin möjligen kan säga något om är tillverkarens ambition. I slutändan beror bilens skick på hur ägaren som brukar den skött den. Tar man väl hand om bilen där man ser till att skador på lack omhändertas i tid och tvättar den regelbundet under vintermånaderna samt ger den en lack/vax behandling per år så att den ska det mycket till innan skicket går ner sig rejält.

Personligen föredrar jag små välrenommerade verkstäder framför en märkesverkstad alla dagar i veckan oavsett bilmärke. Sedan kan det vara en idé att kanske serva bilen på en märkesverkstad i vissa fall eftersom bilen blir mer lättsåld. I synnerhet om det handlar om väldigt exklusiva nyare bilar. När bilen börjar bli till åren har mycket av kompetensen på äldre bilar försvunnit från märkesverkstäderna. Jag tror faktiskt det är bättre att vända sig till de lite mindre firmorna då och hitta en mekaniker som man har förtroende för.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det är alldeles för mycket undantag i tillverkarnas garantier när det väl kommer till kritan. För att t ex rostskyddsgarantin ska gälla ska det t ex ha rostat igenom plåten. Det enda garantin möjligen kan säga något om är tillverkarens ambition. I slutändan beror bilens skick på hur ägaren som brukar den skött den. Tar man väl hand om bilen där man ser till att skador på lack omhändertas i tid och tvättar den regelbundet under vintermånaderna samt ger den en lack/vax behandling per år så att den ska det mycket till innan skicket går ner sig rejält.

Personligen föredrar jag små välrenommerade verkstäder framför en märkesverkstad alla dagar i veckan oavsett bilmärke. Sedan kan det vara en idé att kanske serva bilen på en märkesverkstad i vissa fall eftersom bilen blir mer lättsåld. I synnerhet om det handlar om väldigt exklusiva nyare bilar. När bilen börjar bli till åren har mycket av kompetensen på äldre bilar försvunnit från märkesverkstäderna. Jag tror faktiskt det är bättre att vända sig till de lite mindre firmorna då och hitta en mekaniker som man har förtroende för.

[Sarkasm]
Ja för garantiåtgärder hör man ju aldrig talas om på dagens bilar, det känsligaste är ju såklart lacken och rosten.[/Sarkasm]

efter att en polare fick en verkstadsräkning på ca 40k att tas på garantin så känner jag att servicen inte är så farlig.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Om det blir så även på hojarna så.......finns väl då en risk att det leder i slutändan till att Honda, Yamaha, Suzuki (etc med frivillig 5-års garanti) går tillbaka till 2-års garanti?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
[Sarkasm]
Ja för garantiåtgärder hör man ju aldrig talas om på dagens bilar, det känsligaste är ju såklart lacken och rosten.[/Sarkasm]

efter att en polare fick en verkstadsräkning på ca 40k att tas på garantin så känner jag att servicen inte är så farlig.

Antar att din vän råkade ut för någon form av motorhaveri eller elfel. Jag hoppas du känner till att väldigt många skador av det slaget går via ens bilförsäkring istället för på garantin i praktiken. Det avspeglar sig inte minst i statistik som släpps ibland från försäkringsbolagen.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Antar att din vän råkade ut för någon form av motorhaveri eller elfel. Jag hoppas du känner till att väldigt många skador av det slaget går via ens bilförsäkring istället för på garantin i praktiken. Det avspeglar sig inte minst i statistik som släpps ibland från försäkringsbolagen.

Hellre på garanti än min försäkring(-spremie).. .
Skulle chansa på att automat-manuella växellådor står för rätt många garantiåtgärder (DSG, S-Tronic, SMG, PDK och allt vad de kallas). Partikelfilter på dieslar kostar en grov slant också..

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hellre på garanti än min försäkring(-spremie).. .
Skulle chansa på att automat-manuella växellådor står för rätt många garantiåtgärder (DSG, S-Tronic, SMG, PDK och allt vad de kallas). Partikelfilter på dieslar kostar en grov slant också..

Jag håller med dig helt och hållet, men vad gör det när återförsäljarna föreslår att deras kunder ska utnyttja försäkringen vilket även görs i väldigt stor utsträckning? Det är lite det jag ville få fram. Tror du t ex att det är Porsche som tagit på sig kostnaderna för att byta ut m96/m97 motorer eller ägarnas maskinförsäkringar?

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping