BusAnna
ہمیشہ آخ
http://www.dn.se/motor/dom-om-markeskrav-pa-bilservice
Kia förlorar i Marknadsdomstolen. Domstolen säger att Kia, med ett viteshot på fem miljoner kronor, måste sluta tvinga sina nybilsägare att åka till en märkesverkstad om de ska få nyttja Kias sjuåriga nybilsgaranti.
Kia kräver service på märkesverkstad om kunderna ska få sju års garanti på sin bilar, annars blir det tre år.
Kunden får välja, resonerar Kia. Konkurrensbrott, hävdar Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) som stämt Kia Motors Sweden AB i Marknadsdomstolen.
I dag kommer domen i målet som berör många svenska bilköpare, framför allt privata.
Servicemarknaden för Kiabilar i Sverige är enligt SBF 280 miljoner kronor, varav Kia har 84 procent.
TT
Artikeln är lite knapphändig, så det är oklart om det gäller all nybilsservice eller bara förlängd service, men om det gäller all nybilsservice så bör det även gälla för hojar, eller?
Kia förlorar i Marknadsdomstolen. Domstolen säger att Kia, med ett viteshot på fem miljoner kronor, måste sluta tvinga sina nybilsägare att åka till en märkesverkstad om de ska få nyttja Kias sjuåriga nybilsgaranti.
Kia kräver service på märkesverkstad om kunderna ska få sju års garanti på sin bilar, annars blir det tre år.
Kunden får välja, resonerar Kia. Konkurrensbrott, hävdar Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) som stämt Kia Motors Sweden AB i Marknadsdomstolen.
I dag kommer domen i målet som berör många svenska bilköpare, framför allt privata.
Servicemarknaden för Kiabilar i Sverige är enligt SBF 280 miljoner kronor, varav Kia har 84 procent.
TT
Artikeln är lite knapphändig, så det är oklart om det gäller all nybilsservice eller bara förlängd service, men om det gäller all nybilsservice så bör det även gälla för hojar, eller?