Slut på Onsdagsbuset.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Mittsverigebanan är ju på ett vis Sveriges bästa bana, iom att det är väldigt enkelt och billigt att hyra banan och köra där. Jag har varit där och kört flera gånger, och tycker den är skitkul. Jag är dessutom helt övertygad om att det inte är enbart härnösandsbor som åker där, utan det är folk från iaf hela norra Sverige som åker dit och gör av med pengar. Det låter ju listigt att stoppa den kommunintäckten. Vad kostar banan för kommunen, vad kostar det att folk är där och kör? Jävla vansinne!
Jag inbillar mig dock att det skulle vara tämligen enkelt att få bygga golfbana i centrala Härnösand :huvet Antagligen lika enkelt som det var att dra E4 genom villområdet där jag växte upp. Då var det ingen som från politikerhåll ifrågasatte bullerproblemen! :huvet

Edit: En jävligt vinklad artikel också, det låter ju som att kommunen äntligen har stoppat dom grovt kriminella rörelserna som håller till där på onsdagarna! :4skrika Jag sätter en slant på att reportern inte ens vet vad Onsdagsbusen handlar om :( Eller förstår att det kanske är dom sociala nätverk som byggs upp där som behövs för att hålla igång en sån region :(

Last edited:

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Edit: En jävligt vinklad artikel också, det låter ju som att kommunen äntligen har stoppat dom grovt kriminella rörelserna som håller till där på onsdagarna! :4skrika Jag sätter en slant på att reportern inte ens vet vad Onsdagsbusen handlar om :( Eller förstår att det kanske är dom sociala nätverk som byggs upp där som behövs för att hålla igång en sån region :(

Ja det skulle inte förvåna mig heller om reportern inte har en aning om vad Onsdagsbus är eller i vilken stor utsträckning banan används.
Banan kostar väl inte kommunen nåt då den är privatägd numer, rätta mig om jag har fel.

Att skärpa kraven kommer göra det svårare för vanligt folk att använda banan och det leder säkert till mer bus på allmän väg.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ja det skulle inte förvåna mig heller om reportern inte har en aning om vad Onsdagsbus är eller i vilken stor utsträckning banan används.
Banan kostar väl inte kommunen nåt då den är privatägd numer, rätta mig om jag har fel.

Att skärpa kraven kommer göra det svårare för vanligt folk att använda banan och det leder säkert till mer bus på allmän väg.
Helt korrekt, banan är privatägd, den kostar ingenting för kommunen, vare sig den används eller inte. Däremot kan kommunen tjäna på den, om folk kommer dit och kör, tankar, handlar mat osv.

Det är ju inte direkt min hemmabana, 40 mil är ju inte nästgårds direkt :rolleyes: men jag är mer än villig att slåss för att banan ska få finnas kvar, med minst samma rättigheter som dom har haft förr!

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
det jag började fundera på när jag läste artiklarna om detta för en stund sedan är hur kommer mc tiderna/kostnaderna att påverkas? om detta varit en bra inkomskälla för banan så har det ju i sin tur gjort att det måste blive lite billigare för andra att hyra under andra tider, nu försvinner denna men jag tror inte dom vill käna mindre pengar och samma summa pengar in på mycket färre timmar resulterar ju i högre pris, kan något sådant komma på fråga? Tror säkert banan känade mer på en kväll onsdagsbus än en privat uthyrning av banan lika länge också! (om det var banägarna som arrangerade det)

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
MOTO-GUZZI V100
va kan man säga. kontors råttor som knappt vet va en bil/mc är bestämmer allt här i landet. tur att e4an finns så man kan köra lite blackrace :rolleyes:. birsta parkeringen kommer vara väl besökt i sommar:tummenupp :tummenupp

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
det jag började fundera på när jag läste artiklarna om detta för en stund sedan är hur kommer mc tiderna/kostnaderna att påverkas? om detta varit en bra inkomskälla för banan så har det ju i sin tur gjort att det måste blive lite billigare för andra att hyra under andra tider, nu försvinner denna men jag tror inte dom vill käna mindre pengar och samma summa pengar in på mycket färre timmar resulterar ju i högre pris, kan något sådant komma på fråga? Tror säkert banan känade mer på en kväll onsdagsbus än en privat uthyrning av banan lika länge också! (om det var banägarna som arrangerade det)

Det är väl kommunen som skärper miljökraven vilket gör det svårare för banägarna att uppfylla dessa. Det leder till att kraven skärps för de som vill nyttja banan.
Till slut står banan tom då ingen uppfyller de hårda krav som ställs.

Om jag förstått det rätt är det hårdare bestämmelser för vilka tider banan får användas som gör att Onsdagsbuset utgår. Vet inte hur det ser ut på helger osv.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är väl kommunen som skärper miljökraven vilket gör det svårare för banägarna att uppfylla dessa. Det leder till att kraven skärps för de som vill nyttja banan.
Till slut står banan tom då ingen uppfyller de hårda krav som ställs.

Om jag förstått det rätt är det hårdare bestämmelser för vilka tider banan får användas som gör att Onsdagsbuset utgår. Vet inte hur det ser ut på helger osv.
Om man förutsätter att alla har bilar och hojar som klarar bilprovningen, då borde det ju vara ok att utnyttja banan dygnet runt också, iom att det har mig veterligen aldrig varit några regler för vilka tider man får köra på E4, eller att man inte får gasa upp till gällande hastighet hur man vill.

Neanderthal

Senil bulimiker
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
2008, Kawasaki, ER-6N
Obebott läge

Om man förutsätter att alla har bilar och hojar som klarar bilprovningen, då borde det ju vara ok att utnyttja banan dygnet runt också, iom att det har mig veterligen aldrig varit några regler för vilka tider man får köra på E4, eller att man inte får gasa upp till gällande hastighet hur man vill.

Ja det är typiskt! Bygg ingen motorbana från första början om man inte står ut med bullret:huvet Och för det andra är det ju nästan obebott i området kring banan. Eller är det några nitiska själar i Häggdånger som vet att banan ligger där och retar dem bara...?

Någon kommunpolitiker i H-sand har säkert ett sommarställe i närheten. Det är så det börjar. Men vill de att folk ska köra gaturace så kommer de säkert att få det...

Lite typiskt dessutom... jag som precis blivit med hoj :(

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
just att de är så lätt o billigt att hyra banan e de bästa med den tycker jag.
ett par tusingar en kväll på en vardag.
vi hyrde den för lite allmän bil o mc åkning. särringarna stog o snacka skit o grilla korv åt oss hungriga grabbar. hade tom ett ultralätt plan som landa där då.. fy faen vad jag skulle sakna banan om de skulle bli för mycket krav så man inte kan göra nåt sånt :(

har självklart skrivt på.

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
Förutom protester nu den 28:e Februari kan jag tänka mig att till våren o sommaren kommer man få se folk som går ihop i gäng och drar till Härnösand och gör FUCK YOU burnouter utanför kommunhuset :arsele

Neanderthal

Senil bulimiker
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
2008, Kawasaki, ER-6N
Putter-putter...

Perfekt, Då kanske du vill börja åka med oss på banan. Vi kör på tisdagkvällar hela sommaren. Genomförd licenskurs är ett krav. Men vi håller en sån i maj om du är intresserad.

Men får jag verkligen det?! Jag har ju bara en sån där "650-cylindrig hoj". Men visst vore det roligt *drömmer mig bort*.

Du kan väl PM:a mig om priser för kursen och vad som krävs, så ska du se att jag är med!:tummenupp

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Men får jag verkligen det?! Jag har ju bara en sån där "650-cylindrig hoj". Men visst vore det roligt *drömmer mig bort*.

Du kan väl PM:a mig om priser för kursen och vad som krävs, så ska du se att jag är med!:tummenupp

Du har PM

Fler som vill åka i sommar??? Tveka inte att höra av er.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping