Sluta köra sporthoj?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har konstaterat ett problem, som är allt annat än angenämt.

Har kört ca 200mil de senaste 2-3veckorna på sporthojen och problemet har
uppdagat sig varje körpass.
Efter ett tag domnar högerarmen från axeln och neråt. Senare får jag nåt magiskt ont i nacken (antagligen för att man sitter med nacken böjd bakåt, det blir ungefär som att måla tak..) vilket sedan resulterar i migränliknande huvudvärk i x antal timmar efter. Vänster knä tycker livet är surt det med och blir riktigt irriterande efter en stund.

Jag försöker köra så "aktivt" det går, flytta på kroppen, röra på axlar osv.

Det har väl egentligen varit såhär från första början, oavsett om jag kört min gamle fzr1000, Gixxer S-RAD:en eller Aprilia RSV:n. Aprilian funkar nog bäst, men ändå inte så det är "hanterbart".

Fler som känner igen sig? Har kontrollerat rygg osv osv utan några konstigheter.

Slutkört som räka...

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Ovana och låg temperatur, mina knän skriker åt mig varje vår när dom luftas för första gången och höger armen beror säkert på dålig cirkulation tillsammans med otränade gasmuskler.
Lite träning och vänta på lite varmare väder löser nog dina problem (hoppas jag).

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ovana och låg temperatur, mina knän skriker åt mig varje vår när dom luftas för första gången och höger armen beror säkert på dålig cirkulation tillsammans med otränade gasmuskler.
Lite träning och vänta på lite varmare väder löser nog dina problem (hoppas jag).

Kan va så, skrev lite fel där är vänster men sak samma.. Tja, annars får man sälja rsvn och skaffa sig en tuono :)

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
:D Är det en sån du hittat? :tummenupp

Men ditt förslag är helt rätt i sak, kör jag motarden eller den numer fighterkittade gsxr:n är allt frid och fröjd.

Hamen, fixat :tummenupp dock blev det inte bättre....

Jag provkörde en i höstas, riktigt trevlig maskin och upprätt körställning snygg är den också :)

Än har jag inte inhandlat något till mitt garage men det kommer!!

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag har för små händer, så jag får ont i vänster underarm å fingrar.. skulle behöva nån ful lösning på koppling.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Kan problemen släppa om du håller lösare i styret?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Välkommen till gänget!!!

Köpte en R6a förra säsongen och har tidigare haft en zx6r och på båda hojarna får jag total kramp i högerben+högerljumske, hur fan jag än försöker så kommer problemet alltid tillbaka. Jag gillar min hoj som fan, bra skick och billig i försäkring men nu är jag tvungen att sälja pga att man inte kan köra längre än 7-8 mil på en runda.

Jag ska göra ett sista försök nu och ev sälja samt skaffa en enlitershoj och se om det blir någon skillnad, funkar inte det så kommer jag tyvärr att ge upp sporthoj.

Har för mig att GSX-r 1000 är VÄRST i körställning och att CBR 1000-rr skall vara bland de bättre, jag ska sikta in mig på en CBR iaf...

Dessa hojar är ju gjorda för små japaner och ej 190cm götebörgare

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R

Men ditt förslag är helt rätt i sak, kör jag motarden eller den numer fighterkittade gsxr:n är allt frid och fröjd.

Hamen, fixat :tummenupp dock blev det inte bättre....
Att du inte dragit paralellen än...:rolleyes: Utan kåpor går bra...men inte med = fartvinder avlastar inte när du har kåpor.
Öka farten på kåphojarna markant så att du får fartvind som avlastar armar från överkroppens tyngd, och nacken från huvudets tyngd... Man måste inte vara raketforskare för at förstå detta :rofl

Barbarozza

Medlem
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
CBR1100 BB-01
Inte vet jag hur du åker, men prova at slapna mer av, inte klem til i armar og fingrar så mycket. Och prova at ha en knekk i albuen, inga straka armar. Underlivet inn mot bensintanken

Och evt montera bar risers kit el lignande.

Evt prova 400mg ibuprofen en halvtimma før du åker så at hovudvarken inte hemmar deg, du får vark pga muskelproblemer i nacken. Ibuprofen er lite muskel avslappende

Jeg har sjalvsamma problem varje vår :)

Lycka til
Øyvind

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
Välkommen till gänget!!!

Köpte en R6a förra säsongen och har tidigare haft en zx6r och på båda hojarna får jag total kramp i högerben+högerljumske
Att du får kramp beror på att du spänner musklerna hela tiden - Slappna av! Har du trampdynorna på fotpinnarna så kanske du spänner vaden automatiskt, eller så har du kanske hålfoten på pinnen och spänner lår och ljumske i stället för att öka kontrollkännslan. Jag kan garantera att det är din sittställning som felar, inte hojkategori.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
>1
Jag får också domningar, fast inte så mycket som du skriver.
Det börjar i höger lillfinger, sedan fortsätter det till ringfingret och efter ett ta så är hela handen borta. Det är helskumt eftersom det är gashanden. Problemet är som värst när det går under 60 (för lite fartvind). Misstänker att det har med hänget på styret att göra. Vänster hand kan man ju "lägga" i knäet så det har jag inte märkt av ännu.

MEN inte ska du lägga vantarna på hyllan för det?

Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Att du får kramp beror på att du spänner musklerna hela tiden - Slappna av! Har du trampdynorna på fotpinnarna så kanske du spänner vaden automatiskt, eller så har du kanske hålfoten på pinnen och spänner lår och ljumske i stället för att öka kontrollkännslan. Jag kan garantera att det är din sittställning som felar, inte hojkategori.

Jag tycker jag har provat allting, mer aktiv i körningen, hänga mer på sidan av hojen i kurvor, slappna av osv. Problemet är ju att vänstersidan är jag redo att köra 40 mil till när högersidan ger upp.
Sista försöket på denna maskin är att flytta bak/ner fotpinnarna så att jag ökar vinkeln och kanske slappnar av/belastar mindre på ljumskarna.

Någon som har testat att flytta bak/ner fotpinnarna?

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
900RR & R1 -07 race
fettsnok skrev:
--------------------------------------------------------------------------------

Har konstaterat ett problem, som är allt annat än angenämt.

Har kört ca 200mil de senaste 2-3veckorna på sporthojen och problemet har
uppdagat sig varje körpass.
Efter ett tag domnar högerarmen från axeln och neråt. Senare får jag nåt magiskt ont i nacken (antagligen för att man sitter med nacken böjd bakåt, det blir ungefär som att måla tak..) vilket sedan resulterar i migränliknande huvudvärk i x antal timmar efter. Vänster knä tycker livet är surt det med och blir riktigt irriterande efter en stund.

Jag försöker köra så "aktivt" det går, flytta på kroppen, röra på axlar osv.

Det har väl egentligen varit såhär från första början, oavsett om jag kört min gamle fzr1000, Gixxer S-RAD:en eller Aprilia RSV:n. Aprilian funkar nog bäst, men ändå inte så det är "hanterbart".

Fler som känner igen sig? Har kontrollerat rygg osv osv utan några konstigheter.

Slutkört som räka...

Nu vet jag inte vilken typ av skyddsutrustning du kör med...
Men det kan inte vara så att tex skinnstället är lite trångt uppe vid axlarna så när du kör en hoj med framåtlutad körställning så stryps blodcirkulationen i armen?
Tyckte du nämnde att du inte hade dessa problem vid körning av fighter eller motard?!

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Inte skall du sälja läckraste hojen din...

Jag köpte min första hoj i höstas, en RSV -00 och känner igen symptomen.
För mig beror det på om jag sitter "fel" och hänger på armarna (domningar mm.).
Mina kompisar hjälpte mig med att kritisera körställningen :fatta! och numera, då jag gör rätt (avslappnade armar - lätt böjda) kan jag åka länge utan några som helst problem.
- Man skall kunna spela piano med fingrarna när man åker... sa de till mig. Sedan är det bara att träna på att hålla kroppen i balans med knäslut och musklerna i mage/rygg istället för armarna...:whip

När det gäller nacken så hade jag mycket besvär för ca 8 år sedan (när jag var lite över 40 år). Då hade jag problem i mitt jobb (hade ingen hoj). Numera käkar jag "Glukosamin" (smörjmedel för kroppens leder) - ett kost tillskott :ätapiller
Det tog några månader så blev det sakta bättre och bättre - idag har jag inga problem alls med vare sig nacke, knän eller armar.

Ryggskydd/hjälm:
Har dock märkt att om ryggskyddet (hade en annan modell tidigare) "trycker" på hjälmen i nacken (så att man hela tiden måste spänna upp huvudet) så fick jag problem efter som det hela tiden ansträngde nackmusklerna extra mycket.

Hoppas detta kan hjälpa någon till en roligare SH-sommar !!!

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag får också domningar, fast inte så mycket som du skriver.
Det börjar i höger lillfinger, sedan fortsätter det till ringfingret och efter ett ta så är hela handen borta. Det är helskumt eftersom det är gashanden. Problemet är som värst när det går under 60 (för lite fartvind). Misstänker att det har med hänget på styret att göra. Vänster hand kan man ju "lägga" i knäet så det har jag inte märkt av ännu.

MEN inte ska du lägga vantarna på hyllan för det?

Musarm - surfa mindre på sporthoj.com så blir det bättre...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Men ditt förslag är helt rätt i sak, kör jag motarden eller den numer fighterkittade gsxr:n är allt frid och fröjd.....

Jag får problem när styret eller styrhalvorna vinklas för mycket "bakåt" a`la gammal herrcykel. Närmare mountainbikestyret så försvinner problemen trots att jag får luta mig framåt mer. När man har styrhalvor tycker jag aldrig att det går att vinkla ut dessa så mycket som jag önskar.

Sätt såna lite höjda halvor som jag sett på en del nyare stunthojar och se till att vinkla ut dem till samma vinkel som på fighterstyret, kanske? Om de höjs lite får du ju en mer neutral och skonsam körställning. Ofta små förändringar som gör det. Vinkla upp koppling och broms några grader lindrar också. Har samma problem och testar mig fram nu, men har inte hittat rätt ännu på den jag har nu...

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Efter första turen för året klämde jag min förbannade nerv i vänster handled, tätt följt av en jävulsk smärta i höger armbågsled...blev tårögd av smärta varje gång jag skulle koppla:mad: ....men det går över när det blir varmare väder & kroppen vänjer (tänjer) sig!:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...