Sluta snusa (igen)

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Vet att det har funnits en sån tråd men hittar den inte...

Efter att ha snusat avsevärt mer än hälften av mitt liv så tyckte jag det var dags att lägga av. Igen, kanske ska tilläggas. Slutade tvärt efter att jag haft en portionssnus inne över ett dygn... sen var den mest bara slemmig så det var inte nån större mening att dra ut på det längre. Fram tills idag har det gått bra. Visst, ett litet sug har ju funnits där men inget överdrivet stort. Förrän nu! Jävlar i min låda.
Hur länge tar det egentligen innan man är "ren" från nikotinet? Alltså tills det inte finns något kvar i kroppen? Har för mig att det sagts något om vissa "kritiska" tidsgränser när det gäller att trilla dit igen oxå... vilka är de? Jag måste veta så jag kan hålla mig utom räckhåll vid de tidpunkterna ;)

ajajaj...du har en tuff tid framför dig!
Men det går, frågan är bara om det är värt det :rolleyes:

Har själv slutat snusa ett par gånger, med ett uppehåll på ett halvår som max. Slutade främst för att jag blev söndertrasad i käften av allt snusande. Problemet är att efter en tid minns man inte varför man slutade. Man finner inga hållbara argument och plötsligt ligger en snus inne. Oftast kommer den första på fyllan då, när omdömet är svagt och suget är extra stort.

Har du starkare psyke än mig så kan du så klart klara det. De kritiska gränserna (obs! ej på vetenskaplig grund) enligt mig är de två första veckorna, de är hemska. Jag vaknade 04.00 varje natt och hade jävligt svårt att somna om. Därtill får du ett sug efter all slags skitmat du aldrig gillat förut. Du äter vad som helst och helst hela tiden. Efter dessa två veckor trappas suget succesivt nedåt, men du kommer ju givetvis alltid bli knäsvag så fort någon tar fram en dosa. Till slut orkar man (läs jag) inte mer och faller för trycket.

Men det är klart det går, det handlar om motivation. Ett tips är att käka tuggummi utav bara helvete. Helst sådana som är bra för tänderna och göra att man luktar gott. Och komihåg: tar du en snus är du körd :näsblod

Men LYCKA TILL! :)

För mig gick det bra dem första tre fyra dagarna... Sen började det största problemet av allt, nämligen sömnsvårigheterna. Kan inte somna och om jag väl gör det så vaknar jag efter två timmar helt sjöblöt och i en dyngsur säng. Detta kombinerat med typ köldfrossa samtidigt som man faktiskt har en normal kroppstemperatur enligt termometer :gnissla

Efter några dager med dessa problem (har ju ett arbete att sköta också) så började jag igen :gnissla

Utöver det så hade jag inte alls några större problem att hålla mig.

Får se om man gör nytt försök lagom till semestern då man ändå är ledig och kan ta hand om sängkläderna som behöver tvättas hela tiden.

Lade av dem sista tre månaderna i lumpen (för där snusade ju alla så då skulle jag vara tvärtom så ingen kunde tigga av mig), och sen började jag igen efter muck :huvet :huvet

Edit: Har snusat i 11 år.

Somna har jag inga problem med men resten känner jag igen. Senast jag slutade så höll jag uppe i nästan två år. Sen skulle jag bara "se om det fortfarande var gott". Det var det :gnissla
Jag har förresten snusat i 20 år så jag behöver hålla uppe i 7 år nu om jag ska kunna hålla nivån på halva livet. ;)

Man räknar väl med att själva nikotinberoendet är borta efter 2-3 veckor. Däremot är suget kvar länge... Man är väl aldrig "fri" från suget egentligen. Bara utan snus.

Själv körde jag nikotintuggummi sist jag la av (sista gången jag la av, har inte börjat igen)... Då slapp man slå sönder saker iaf när suget blev som värst.. Sen efter någon vecka bytte jag nikotugget mot V6 oxh extra...

Däremot måste jag tillåta mig att ta en snus då och då eftersom tanken på att ALDRIG få ta en snus gör att jag inte klarar att sluta. Däremot gäller det att passa sig så man inte faller dit igen. Lätt hänt att man unnar sig några dar på rad och då är man fast igen... så nån gång i månaden kanske... och festsnus..

De kritiska gränserna (obs! ej på vetenskaplig grund) enligt mig är de två första veckorna, de är hemska.
Snart där då. Två veckor på fredag :banana

Jag vaknade 04.00 varje natt och hade jävligt svårt att somna om. Därtill får du ett sug efter all slags skitmat du aldrig gillat förut. Du äter vad som helst och helst hela tiden. Efter dessa två veckor trappas suget succesivt nedåt, men du kommer ju givetvis alltid bli knäsvag så fort någon tar fram en dosa. Till slut orkar man (läs jag) inte mer och faller för trycket.

Men det är klart det går, det handlar om motivation. Ett tips är att käka tuggummi utav bara helvete. Helst sådana som är bra för tänderna och göra att man luktar gott. Och komihåg: tar du en snus är du körd :näsblod

Men LYCKA TILL! :)

Vaknar oxå tidigt som fan! I vanliga fall kan jag sova halva dagen så det kan ju iofs vara bra kanske men har man sovmorgon så har man och då vill man inte kliva ur sängen i onödan :fakta

Den största skillnaden i ätandet som jag tänkt på är att jag faktiskt äter bättre och mer regelbundet. Tidigare har det kunnat bli en snus och en kanna kaffe till middag bara för att det varit jobbigt/tråkigt att laga mat. :gnissla

Man räknar väl med att själva nikotinberoendet är borta efter 2-3 veckor. Däremot är suget kvar länge... Man är väl aldrig "fri" från suget egentligen. Bara utan snus.

Själv körde jag nikotintuggummi sist jag la av (sista gången jag la av, har inte börjat igen)... Då slapp man slå sönder saker iaf när suget blev som värst.. Sen efter någon vecka bytte jag nikotugget mot V6 oxh extra...

Däremot måste jag tillåta mig att ta en snus då och då eftersom tanken på att ALDRIG få ta en snus gör att jag inte klarar att sluta. Däremot gäller det att passa sig så man inte faller dit igen. Lätt hänt att man unnar sig några dar på rad och då är man fast igen... så nån gång i månaden kanske... och festsnus..

Tack! Det var det jag var ute efter. Men som du säger, det är ju det fysiska beroendet. Det psykiska kommer nog alltid finnas där även om det minskar.

Kommer säkert oxå ta nån festsnus ibland och så kan jag tänka mig men det får bli en senare fråga.

Last edited:
Har man ingen anledning stark nog att sluta så är det nog ingen idé.

Vill man, så är det fan inget stort problem. Men det beror väl på vilken karaktär man har, hur vekt psyke man har alltså. :såjaponken

Ja, jag har snusat, i 7år och slutat.

Jag slutade för 4,5 år sen. Sugen på snus blir man varje gång man känner doften eller när man råkar gå förbi dosorna i affären. Dock är det inte farligt, mest "Det hade vart gott..." och ibland blir det en dosa. Nuförtiden mest Catch med smak, det är bättre än godis... ;)

Jag slutade för 4 veckor sedan, och har inte haft några problem alls. Lite sug efter snus när man skruvar eller festar, men inget som inte går att ignorera.
Jag har snusat sen jag var 15 år och är 24 nu. Snusade Kronan i några månader innan jag slutade och vill tro att det hjälpte lite då den kändes svagare.

Lycka till med att sluta! Det är jävligt skönt när man lyckats.

Precis som Freddy säger så handlar allt om motivation och viljekraft. Folk har slutat med tyngre saker som ger upphov till abstinens som får mina besvär att väga extremt lätt i sammanhanget. Det går om man VILL! :tummenupp

Jag slutade för 4 veckor sedan, och har inte haft några problem alls. Lite sug efter snus när man skruvar eller festar, men inget som inte går att ignorera.
Jag har snusat sen jag var 15 år och är 24 nu. Snusade Kronan i några månader innan jag slutade och vill tro att det hjälpte lite då den kändes svagare.

Lycka till med att sluta! Det är jävligt skönt när man lyckats.

Det var fan en bra idé!! Ska jag sluta snusa, då övergår jag till Kronan...vilket skit :zpy

:D :D

Vet du vad? Jag tycker att man skall sluta med totalförbud mot sig själv. Då vill man bara ha det man inte får hela tiden. Säg till dig själv att du skall klaradig till lunch utan snus sedan tar du till kvällen och efter det till nästa dag om det funkar! Du kan ha en dosa i fickan så att du KAN ta en OM du inte skulle klara det men snart märker du att du vill inte. Sätt inte förbud...det funkar sällan!

Vet du vad? Jag tycker att man skall sluta med totalförbud mot sig själv. Då vill man bara ha det man inte får hela tiden. Säg till dig själv att du skall klaradig till lunch utan snus sedan tar du till kvällen och efter det till nästa dag om det funkar! Du kan ha en dosa i fickan så att du KAN ta en OM du inte skulle klara det men snart märker du att du vill inte. Sätt inte förbud...det funkar sällan!

Nä, det funkar inte alls.. inte för mig iaf :)
Fast det har gått bra än så länge. Det var bara idag som det blev lite krafsande på väggarna :gnissla

Kritiskt att trilla dit igen är det mest jämnt tycker jag, var jävligt nära att börja igen efter ungefär 70 dagars uppehåll men lyckades hålla mig ifrån det.
Nu efter drygt 100 dagar har jag fortfarande ett jävla humör som svänger som en klockpendel (sambon är halvnöjd med mig bara), magen är svullen och jag har gått upp 10 kilo bara sådär...

Kroppen har varit helt skum med hjärtklappningar och svettningar, stickningar och domningar i armar och ben.
Fick panik när hjärtat flippade ur som mest vilket slutade med ett besök på akuten och lite EKG, blodprover och en remiss till ultraljud på hjärtat :s

Mår inte alls bra utan snus, men tänker inte börja igen

ett jävla humör som svänger som en klockpendel (sambon är halvnöjd med mig bara), magen är svullen och jag har gått upp 10 kilo bara sådär...

Kroppen har varit helt skum med hjärtklappningar och svettningar, stickningar och domningar i armar och ben.
Fick panik när hjärtat flippade ur som mest vilket slutade med ett besök på akuten och lite EKG, blodprover och en remiss till ultraljud på hjärtat :s

Du har inte funderat på om det kan ha något med din övriga livssituation att göra?

Jag har slutat...

...att försöka sluta

Jag har snusat så länge att jag tror att det är skadligt om jag får för mycket blod i nikotinomloppet.

Min bror bestämde sig för att sluta en dag när han hade glömt att köpa snus, suget var alltid störst när han drack kaffe, så han slutade med kaffet också, han höll upp exakt på dagen ett år, sedan tog han en kopp kaffe och en snus och utbrast "varför låta bli något så gott" sedan började han om igen.

Helsäker metod att sluta snusa.

Slussa sakta över till rökheroin.
Trappa långsamt ner,
Snus är fan den värsta drog som finns.

jag bor i australien o mitt snus tog slut for nan vecka sen.. snusat i 8 ar o jag tycker inte alls de ar jobbigt att sluta. Tuggumi ftw!
Sugen pa snus sure men dor ju knappast utan

Tricket for att halla sig snusfri ar sedan att ALDRIG nansin rora en snus igen, under hela sitt liv

Jag snusade inte under hela varen och sommaren men borjade igen pga jag bara "tog en" nan gang

jag bor i australien o mitt snus tog slut for nan vecka sen.. snusat i 8 ar o jag tycker inte alls de ar jobbigt att sluta. Tuggumi ftw!
Sugen pa snus sure men dor ju knappast utan

Tricket for att halla sig snusfri ar sedan att ALDRIG nansin rora en snus igen, under hela sitt liv

Jag snusade inte under hela varen och sommaren men borjade igen pga jag bara "tog en" nan gang

Äh, snack! En snus en gång då o så är bara gott. :fakta
Jag har hållt upp ett år och kan gå förbi dosorna i affären utan att känna, kan lukta i en dosa (snus) :hihi utan att känna något, kan ta en pris snus utan att känna något. Fan va skönt! Men just nu runt ett årsdagen så har det kommit ett jääävla sug! :gnissla

Kan inte minnas att det var så förra gången. Då höll jag upp i 10 år....sen kom en separation emellan.... :(

Har du klarat två veckor utan nikotin så är du snart i mål!
Själv skulle jag lägga av att röka igår om jag klarade b-kortet. Klarade kortet men insåg att jag kanske inte skulle vara någon bra förare om jag var både nybörjare och totalsnurrig av abstinens. Två veckors planering nu, sen är det färdigrökt (igen).
Du kommer klara av det här:tummenupp

Första tre dagarna var hemska. Gick på ren vilja och hat. Köpte onico efter dessa. Sen blev det bättre gradvis. Nästa fas var väl upp till cirka två veckor då man skulle "vänja sig av" vid nikotinet. Nästa fas var betydligt längre. Kanske tre-fyra månader. Sen blir det inte roligare än så. :död

Värst - 3 dagar > Lite bättre - 2 veckor > Yttepytte lite bättre - 4 månader. > Efter det ganska bra. (kör fortfarande med onico dock)

har testa flertalet gånger att sluta, oftast tillsammans med magsjuka då man som minst e sugen på en snus ( jag i alla fall ).
Plus att har man magsjuka 2-3 dagar så är man ju upptagen med annat än att tänka på nikotin och snus..:gnissla

men som oftast ramlar man dit på fyllan och villan och sen så siter man där.
Min sista sväng var för ngr veckor sedan, körde Unico el vad det heter, det nikotinfria snuset.

Köpte det av en ren händelse, jag trodde att jag köpte mitt gamla vanliga men råkade köpa nikotinfritt och körde detta tills dosan var slut.

tyckte att detta funkade ju perfa så jag körde vidare på nikotinfritt, hade säkert klarat det längre om jag inte festade till den där gången..:rolleyes:

men men som någon skrev, varför sluta med ngt som e såå gott..

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick