Slutet för sporthojar klass 7....?

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
Mmm.. låt dom försöka. Jag slutar inte köra (en kul/rolig/snabb) hoj för att någon annan vill det. Tror att detta även gäller många av oss andra..

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Strutsar....!?

Jo...så kan man ju tycka....men förra gången det begav sig, får det har faktiskt varit på gång tidigare.....som några av oss mins,
så enades branchen om att frivilligt begränsa effekten till 100hkr.

Den gången sammanföll det beslutet med en nedgång i konjunkturen, det såldes helt enkelt färre hojar under några år...vilket avspeglade sig olyckorna.

Hur går det denna gång är nog mer ovisst.....100hkr gräns ....tror inte det räcker....se vad som hänt med dagens klass 7 hojar och strypningar osv.

Jag tror inte försäkringsbolagen, myndigheterna och polisen kommer att stoppa huvudet i sanden......och det borde inte vi sporthojsåkare göra heller.....det finns bara ett sätt ur den här situationen:
- Sluta "stunta", "racea", och "klota" på allmän väg....olyckorna och skadorna måste minska drastiskt....annars händer det nått som vi inte vill.

KentW

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Jag har mina aningar om att det kommer klotas lika mycket eller mer i år...
Skall bli intressant och se en sammanräkning av denna säsong..

"fege"

Ducatista
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SSie -98
Felix skrev:
Jag har mina aningar om att det kommer klotas lika mycket eller mer i år...
Skall bli intressant och se en sammanräkning av denna säsong..

Det har ju redan droppat in några trådar om krascher på forumet så nog ser det dystert ut alltid :(

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Re: Strutsar....!?

Kent W skrev:
Jo...så kan man ju tycka....men förra gången det begav sig, får det har faktiskt varit på gång tidigare.....som några av oss mins,
så enades branchen om att frivilligt begränsa effekten till 100hkr.

Den gången sammanföll det beslutet med en nedgång i konjunkturen, det såldes helt enkelt färre hojar under några år...vilket avspeglade sig olyckorna.

Hur går det denna gång är nog mer ovisst.....100hkr gräns ....tror inte det räcker....se vad som hänt med dagens klass 7 hojar och strypningar osv.

Jag tror inte försäkringsbolagen, myndigheterna och polisen kommer att stoppa huvudet i sanden......och det borde inte vi sporthojsåkare göra heller.....det finns bara ett sätt ur den här situationen:
- Sluta "stunta", "racea", och "klota" på allmän väg....olyckorna och skadorna måste minska drastiskt....annars händer det nått som vi inte vill.

KentW

Huvet på spiken!

Ser ni sambandet mellan "Stannar du för polisen", "chockhöjning på försäkringspremier", "drog snuten i natt" + en hel del andra trådar som jag glömt som handlar om mer eller mindre en sak, hur vi hojåkare anser oss "berättigad" till att strunta i dom lagar som vi anser vara betydelselösa. Det är dags att inse att dessa handligar har en effekt på samhället och hur samhället ser på hojåkandet, och att allt klotande å huligankörande, förr eller senare kommer å biter oss i häcken på ett eller annat sätt.

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
Självklart kommer lika många gå i backen även 2003.

Det är inte motorcykelns fel att saker i första hand händer, utan snarare attityder, brist på respekt och övermod. Många klarar nog inte heller av en fkl 7 hoj till fullo. Sen gör det lika ont att klota i 70km/h på både en Royal Enfield och en R1:a. Dock är nog risken något större att detta händer på den Rettan.

Någonstans får vi också skylla oss själva.. för alla har väl sett en mc köra på bakhjulet? Eller köra "hårt" på allmän väg. Det ser även myndigheterna och försäkringsbolagen. Eller varför inte internet och alla dess filmer...

Nu kanske nån tycker att jag inte skall kasta sten i glashus, jag är säkerligen en av "dom" som gillar filmerna, körningen och tuffa mc. Dock kör jag inte på slangen och är nog ganska lugn i jämförelse med många andra.

Så ÄR det.

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
Första tanken som slår mig:

Vad händer med alla de tusen hojar som blir "förbjudna"?
Är det bara att kasta dem i ån, eller vad?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Motioner från enskilda riksdagsmän brukar snabbt kastas i papperkskorgen. De behandlas och avisas oftast väldigt fort, oberoende av vilket parti motionären kommer från.
I ytterst få fall så tas det upp till utredning.
Don't worry.
Men en frivillig strypning till 100hk igen kanske inte skulle vara så dumt.

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Ugglan skrev:
Första tanken som slår mig:

Vad händer med alla de tusen hojar som blir "förbjudna"?
Är det bara att kasta dem i ån, eller vad?

Något förbud som helt plötsligt skulle göra alla 1000 R-hojar obrukbara lär vi inte få se.
Om det nu mot förmodan skulle bli ett förbud så skulle detta stoppa nyförsäljning.
Det skulle göra att andrahandsvädret skenade upp på de lagliga värstingarna så släng den inte i ån!

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
zykl0n skrev:
Något förbud som helt plötsligt skulle göra alla 1000 R-hojar obrukbara lär vi inte få se.
Om det nu mot förmodan skulle bli ett förbud så skulle detta stoppa nyförsäljning.
Det skulle göra att andrahandsvädret skenade upp på de lagliga värstingarna så släng den inte i ån!

Ingen fara... har ingen värsting i alla fall! :rolleyes:

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...