Små aktiva 2.0 högtalare till köket...

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Är på jakt efter ett par små aktiva 2.0 högtalare som ska kopplas till en Squeezebox. Jag vill ha så bra smäll för pengarna men för att detta ens ska vara genomförbart ska talarna vara små, för tanten är stenhård. Jag kan till viss del hålla med, köket är rätt så nyrenoverat och det vore kul om det inte såg ut som en musikstudio efter mitt lilla projekt.

Att det ska vara aktiva högtalare är inte skrivet i sten, men jag det hade varit skönt att slippa köpa en förstärkaren oxå. Budgeten är på runt tusenlappen.

Jag har hittat M-Audio Studiophile AV 40, men vill gärna veta om det finns bättre alternativ utan att spränga budgeten hårdare. Vill ju gärna provlyssna innan köp, det verkar oxå krångligt.

234318.jpg

Det ska ej vara en dockstation, skiten ska upp på väggen.

//Borta sträng, hemma dräng

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Köp det HiFi & Musik nummret som är ute nu (om man inte skiftat i dagarna). De testar aktiva högtalare i olika prisklasser. Jag bara såg omslaget och har inte läst numret.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Jag har ett par Fostex PM04 i vitt som jag kör som zon2-högtalare i köket. Låter förvånansvärt bra för att vara såpass små och billiga (<2kkr).

FostexPM04PoweredStudioMonitor.jpg

Köptes genom thomann.de. :tummenupp Obs att detta egentligen är närfältsmonitorer för studiobruk, men de fyller köket med ljud utan problem.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Du ska ha ett par D'Feldt Audioengine 2. De är små, aktiva och ytterst kompetenta till ett rimligt pris. Kostar ca 2k

Audioengine_2.jpg

Jag har ett par såna i köket (med Squeezebox). Gjorde en mycket noggrann marknadsundersökning innan jag bestämde mig. De finns i svart och vitt.

Här är en test:
http://www.stereophile.com/budgetcomponents/1207ae/

Har även några A5:eek:r runt om i lyan. Låter ännu bättre men de är mer än dubbelt så stora som A2.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Audio Pro har väll liknande grejer?

Audio Pro är väl Hifiklubbens egna märke? Kollade lite på dom och tja... Ren ripoff och jag tyckte inte att kvaliten övertygade. Brydde mig inte ens om att provlyssna. Hade de kostat 1000 kr mindre så kanske.

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Någon som har provat trådlösa högtalare? det kanske kan vara ett alternativ?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Du ska ha ett par D'Feldt Audioengine 2. De är små, aktiva och ytterst kompetenta till ett rimligt pris. Kostar ca 2k

Audioengine_2.jpg

Jag har ett par såna i köket (med Squeezebox). Gjorde en mycket noggrann marknadsundersökning innan jag bestämde mig. De finns i svart och vitt.

Här är en test:

Har även några A5:eek:r runt om i lyan. Låter ännu bättre men de är mer än dubbelt så stora som A2.

Hua, dom verkar verkligen vara riktigt bra!

Jag vill dock gärna provlyssna på dom. Tänk om jag tycker att dom låter bajs? :gnissla

Flera butiker i stan har slutat sälja dom, kanske inte så konstigt då dom kom 2007. Känns oxå märkligt att köpa 4 år gamla högtalare för min dubbla budget. Helvete, det här satte minsann griller i huvudet på mig...jag vill ju ha bra ljud o det verkar dessa leverera.

Köpte du dom från kungstv via nätet? Man kan ju lämna tillbaka...:va

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Här är en test:

Verkar vara perfekta som små datorhögtalare. För all del i en bokhylla eller annan ställe där litenheten har sin fördel. Vilken färg valde du vita eller svarta?

Ska ha dem i åtanke om jag behöver små högalare i framtiden. De är verkligen inte så stora om man får perspektiv till datorn på den här bilden:

a2_6.jpg

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Köpte du dom från kungstv via nätet? Man kan ju lämna tillbaka...:va

Jag ropade hem mina från Tradera faktiskt.
Kolla med butiker som säljer Mac. Har i efterhand sett att de ofta säljer de där högtalarna.

Att en högtalare är 4 år gammal. Ptja. Utvecklingen har inte grått framåt värst mycket de sista 20 åren....

Finns annars ett par på Kjell&Co som verkar "ok". De är större, och kostar hälften. Kan vara värt att kolla iaf, eftersom du bara skall ha dom i köket?

Plexgear DF1 heter dom och kostar strax under tusingen.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Att en högtalare är 4 år gammal. Ptja. Utvecklingen har inte grått framåt värst mycket de sista 20 åren....

Jag använder mina gamla högtalare. Märke Altec nånting. Funkar än idag. Det problemet jag haft är att det är svårt att ställa basen på ett bra ställe. Men det är ju MITT problem.

Även Samsung SyncMaster 940n skärmen håller än idag och funkar bra till de nyare spelen. Har bara problem med Ubisofts spel då de är gjorda för widescreen så hela skärmen fylls inte.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jag ropade hem mina från Tradera faktiskt.
Kolla med butiker som säljer Mac. Har i efterhand sett att de ofta säljer de där högtalarna.

Finns annars ett par på Kjell&Co som verkar "ok". De är större, och kostar hälften. Kan vara värt att kolla iaf, eftersom du bara skall ha dom i köket?

Plexgear DF1 heter dom och kostar strax under tusingen.

Tack för tipset!
Åkte och hämtade hem ett par bara för att ha nåt att utgå från. Tyvärr var dom för stora och man kunde inte spela så högt heller. För vardags bruk funkar dom, men nångång är man väl full i köket oxå ;)

Får nog höra av mig till tvkungen jag...

Hur högt kan du spela? Jag kunde stå framför dom här o bara tala liite högre än vanligt för att min sambo i vardagsrummet skulle höra mig. Det var tillräckligt högt för henne. Jaja...

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Har varit kontakt med en butik ang audioengine men dom har slut på lager och hälsar att dom är svåra att få tag i då leverantören är strulig. Dom hänvisade till Addon One istället. Dom finns ju här i stan så det lutar väl åt att det får bli ett par sånna om dom låter bra i butiken. Dessa har usb-ingång och det kanske kan vara roligt...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Skojar du? Utvecklingen i just det här segmentet har ju gått framåt väldigt mycket de senaste 5 åren och de senaste 20 åren ska vi inte prata om för då fanns det inte ens så bra högtalare till priser som dessa.

Återigen. Genelec. Testa dem.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Skojar du? Utvecklingen i just det här segmentet har ju gått framåt väldigt mycket de senaste 5 åren och de senaste 20 åren ska vi inte prata om för då fanns det inte ens så bra högtalare till priser som dessa.

Dom är säkert betydligt bättre än det jag tittar på, tyvärr är dom 5ggr budgeten. Dom andra jag kikar på är bara 1.7ggr budgeten :D

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj

Hmm. Vad är det som är så revolutionerande som hänt de senaste 5 åren?
Bättre förstärkardel? Nähe. Bättre byggkvalitet? Nähe. Bättre delningsfiler? Nähe. Bättre membran? Nähe. Berätta!

Genelec är bra shit, men vem betalar >4k för ett par högtalare man ska ha i köket!? Inte jag.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln