Smörja in skinnställ med?

walleskydive

Speedoholic
Gick med
31 May 2005
Hoj
GIXXER 750-96
Tjena!
Ngn expert där ute som kan uttala sig om vad som är bäst att behandla sitt ställ med?
Olja,fett,inpegnerings-spray,läderbalsam,etc?Och vilket märke på produkten isåfall,har där eventuellt gjorts ngn test i mc-tidningarna angående detta eller?Tacksam för svar! :confused:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag gick till en affär som bara säljer skinnjackor och frågade honom. Det jag köpte där var kanon så mitt tips är att du gör samma sak.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Gå till närmsta affär som säljer hästgrejer ,där finns det en massa bra lädervårds produkter,förslagsvis EKOL som har en massa bra grejer.

Annars sök på "lädertvål" "EKOL" på forumet så får du lite att läsa.

Last edited:

Folköl

Åt 25 ostron och drack en hel pomac
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Husa 650-05
Jag använder saddle soap "sadel tvål" till både skinnstället, bootsen och häst sadeln. Funkar utmärkt och lämnar inget extra fett kvar så man kladdar ner saker o ting. Lätt att applicera är det också.

walleskydive

Speedoholic
Gick med
31 May 2005
Hoj
GIXXER 750-96
Saddle-soap

Folköl skrev:
Jag använder saddle soap "sadel tvål" till både skinnstället, bootsen och häst sadeln. Funkar utmärkt och lämnar inget extra fett kvar så man kladdar ner saker o ting. Lätt att applicera är det också.

Tvättar man det med saddle-soap och smörjer in det efteråt eller är det färdigt direkt?

freon

Allmänt Vilse!!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
-03 Suzuki SV650
walleskydive skrev:
Tjena!
Ngn expert där ute som kan uttala sig om vad som är bäst att behandla sitt ställ med?
Olja,fett,inpegnerings-spray,läderbalsam,etc?Och vilket märke på produkten isåfall,har där eventuellt gjorts ngn test i mc-tidningarna angående detta eller?Tacksam för svar! :confused:

Vasselin, glider så bra mot asfalt

:kocko :kocko

(ironi) :huvet :huvet

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
honda cbr 600rr
kör med ett skinnställsvårdsprodukt från dainese...stället blir nästan som nytt..

Folköl

Åt 25 ostron och drack en hel pomac
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Husa 650-05
walleskydive skrev:
Tvättar man det med saddle-soap och smörjer in det efteråt eller är det färdigt direkt?

Jag använder bara saddle soap då det rengör, mjukar upp och fukt skyddar på en gång. Fukt skyddet håller inte för Svenskt hällregn men smörjer du in skinnstället med fett inför vintern så är saddle soap att föredra under själva säsongen.

walleskydive

Speedoholic
Gick med
31 May 2005
Hoj
GIXXER 750-96
Glider bra emot asfallt!

freon skrev:
Vasselin, glider så bra mot asfalt

:kocko :kocko

(ironi) :huvet :huvet

Det gör människohud också!Talar av egen erfarenhet,så kör gärna naken när det är varmt,om du vill uppnå maximalt glid.Du måste bara ha tålamod att vänta tills asfallten har ätit sig igenom ytter-skinnet,sen blir det halt och bra!

Pelle81

Luktar smegma, mysk och svett
Gick med
22 May 2005
Hoj
Veteranare av olika slag
walleskydive skrev:
Det gör människohud också!Talar av egen erfarenhet,så kör gärna naken när det är varmt,om du vill uppnå maximalt glid.Du måste bara ha tålamod att vänta tills asfallten har ätit sig igenom ytter-skinnet,sen blir det halt och bra!

Ha Ha!
Vilken fin kommentar! Sånt gillar jag!!!
Kanske lite sent, vad vet jag men i alla fall...
har du fler bra tips?
Jag har lite samma "problem" men jag tänkte kolla lite bland hästgrejerna..läder som läder!
Ursäkta om jag störde!?!?
Thirran :tungan

walleskydive skrev:

Oj!
Nu är jag visst inloggad på killen men det gör kanske inte så mycket, ska försöka komma ihåg att vara mig själv nästa gång..?!?!
Thirran igen

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Smorde in mitt ställ idag... Testade minkolja för första gången... kört med lite olika varianter tidigare, men jag tyckte faktiskt minkoljan fungerade bra, lätt att arbeta med... Frågan är bara hur pass bra det funkar... får väl se till våren när man plockar upp stället från förrådet igen :rolleyes:

teXmeX

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
KTM 790 Adventure R
Istället för att skapa en ny tråd frågar jag här.
Jag har köpt ett Dainese Redlineställ som är helperforerat och undrar om jag kan använda Ekol på det eller om jag ska hålla mig till det lilla kittet jag fick med. Tänke mest att om man använder Ekol så kanske det sätter igen all perforering.

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Istället för att skapa en ny tråd frågar jag här.
Jag har köpt ett Dainese Redlineställ som är helperforerat och undrar om jag kan använda Ekol på det eller om jag ska hålla mig till det lilla kittet jag fick med. Tänke mest att om man använder Ekol så kanske det sätter igen all perforering.

Jag kör med EKOL på mitt A-stars helställ och har gjort sen det var nytt.
Har inte märkt att det skulle sätta igen perforeringen nåt nämnvärt.
Ska ju dock inte ösa på med allt för mycket fett bara.

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Tvätta först med Lädertvål, sen olja in med EKOL olja som finns att köpa bl.a. På hästbutiker, blir mjukt och fint av det :)

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...