Smörja in skinnställ på bästa sätt?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Efter att jag har tvättat skinnstället i badkaret så blev det torrt och hårt så tanken var att smörja det för att det skulle bli mjukt och smidigt igen, men när jag smörjer på utsidan så tränger inte oljan in utan lägger sig endast utanpå.

Fodret är urtaget, ska jag våga smörja in det från insidan, eller hur gör man?

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Militärens kängor mådde bäst av lite smörja när de var lite fuktiga.
Jag smörjer med någon gegga köpt på en hästbutik. Hästfolk har ju smörjt greker längre än vi så...
Allt efter tips från detta eminenta forum.

Jag redigerar av den anledningen att ...Hästfolk har ju smörjt greker längre än vi så...
Det ska naturligtvis stå grejer.

Last edited:

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Jag brukar smörja in stället med vanlig läderolja från utsidan. Det tar ett tag innan det tränger in, så smörj in det och låt det hänga över natten. På morgonen bör du se att stället har sugit åt sig en del av oljan på vissa ställen.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Nya stället landade precis och jag undrar om ni brukar smörja in det från början eller efter ett tags brukande?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Nya stället landade precis och jag undrar om ni brukar smörja in det från början eller efter ett tags brukande?

Jag smörjer mina direkt, därefter vid behov. Jag vet ju inte hur länge det har hängt innan jag får det och jag tycker att det känns lättare att forma stället efter kroppen när det är så där gött insmort, mjukt och blankt.

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Efter att jag har tvättat skinnstället i badkaret

Men :huvet...aldrig tvätta ett skinnställ på det sättet. Använd fuktig trasa och torka av/gnugga och sen fetta in. Använd bara lite fett, det räcker. Om det behövs något starkare så ta lite yes eller nåt och få bort fläcken, eftertorka med fuktig trasa och fetta in.

Ett nytt ställ ska alltid fettas in direkt :4skrika

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Denna minkolja tycker jag är bra. :

http://www.engelsons.se/minkolja
Den där innehåller ju silikon, vilket är ett big no-no på läder.
Silikon: Katastrof! Det ger en blank och snygg yta på lädret, men täpper till lädret så att det inte kan andas.
Detta kommer på sikt att förstöra lädret.
Denna guide om lädervård är mycket läsvärd: http://www.bukefalos.com/threads/ladervard.488960/

Det enda som behövs för att hålla stället välmående är glycerintvål och läderbalsam. Om man vill kan man vid säsongens slut smörja in stället med lanolin.
Om det behövs något starkare så ta lite yes eller nåt och få bort fläcken, eftertorka med fuktig trasa och fetta in.
Glycerintvål ska det vara, det får dessutom lädret att må bra. http://www.hooks.se/product.aspx?productid=820175&deptid=101&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Den där innehåller ju silikon, vilket är ett big no-no på läder.

Haha. Tack för infon. Det roliga är ju att jag har den på rekommendation från mc-handlaren där lädret inhandlades.
Där ser man hur det kan vara . Kan det vara likadant när de rekommenderar skyddsutrustning.

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Köpte sadeltvål samt sadelfett på Hööks. Hänger in stället i duschen och spolar en 10 minuter sen skrubbar jag med tvål och svamp. Hänger ut det i solen en halvdag och sen smörjer in rikligt med fett. Låter det hänga över natten och torkar av överflödigt fett med en handduk. Mitt Berik ställ köpte jag för 7 år sedan och har gjort denna procedur varje höst och det har hållit sig jättebra.

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Köpte sadeltvål samt sadelfett på Hööks. Hänger in stället i duschen och spolar en 10 minuter sen skrubbar jag med tvål och svamp. Hänger ut det i solen en halvdag och sen smörjer in rikligt med fett. Låter det hänga över natten och torkar av överflödigt fett med en handduk. Mitt Berik ställ köpte jag för 7 år sedan och har gjort denna procedur varje höst och det har hållit sig jättebra.

Du har just beskrivit hur man INTE ska behandla ett skinnställ: Dränka det, tvåla det, och hänga ut det i solen. Bra att du fettar in det men jag gissar att du också använder silvertejp?

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Använder Ekol läderolja som enligt nån rapport från Försvaret (om insmörjning av kängor) ska vara bra. Finns också på Hööks.

Hur lång tid det tar innan oljan tränger in kan vara väldigt olika beroende på skinnkvalitet. Mitt Alpinestars med tjockt och rätt grovporigt skinn sög snabbt åt sig allt jag blaskade på, och var alltid torrt igen efter nåt dygn.

Mitt Spidi däremot, med mjukare och mer finporigt skinn, hängde och glänste nästan två veckor, hann bli riktigt nervös över att behöva köra omkring och se ut som en black mamba...:rodnar

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Rengöring av skinnställ?
Testa våtservetter till barn.
Tar bort all skit och smörjer samtidigt.
Testade detta efter tips i Bike. Positivt överraskad.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Ekol läderolja och glycerintvål använde jag när jag hade skinnställ. oljan sugs in fint i stället.
Körde med minkolja i början men en tyckte att det luktade rökt böckling. Svårare att smörja ut på stället också.

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Haha. Tack för infon. Det roliga är ju att jag har den på rekommendation från mc-handlaren där lädret inhandlades.
Där ser man hur det kan vara . Kan det vara likadant när de rekommenderar skyddsutrustning.
Handlaren är tyvärr bara helt okunnig. Fråga vilken seriös skomakare eller sadelmakare som helst om vad de tycker om produkter innehållandes silikon.

Själv använder jag glycerintvål för att rengöra mitt ställ när det är nödvändigt; läderbalsam ett par gånger per säsong för att hålla det vid liv; inför vinterförvaringen smörjer jag in det i lanolin.

Än en gång, mycket läsvärd guide om lädervård: http://www.bukefalos.com/threads/ladervard.488960/

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Köpte ett begagnat ställ (Student) som var lite torrsprucket på svarta delar. Smorde in hela stället i minkolja med en vanlig tvättsvamp och liksom gnossade in det, hängde ut den på ballEkongen i 2 dygn tills all olja dragit sig in i stället. Blev som nytt!! Tog några timmar att gnossa in hela stället dock!

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Men :huvet...aldrig tvätta ett skinnställ på det sättet. Använd fuktig trasa och torka av/gnugga och sen fetta in. Använd bara lite fett, det räcker. Om det behövs något starkare så ta lite yes eller nåt och få bort fläcken, eftertorka med fuktig trasa och fetta in.

Ett nytt ställ ska alltid fettas in direkt :4skrika

Anledningen till tvätten var inte att stället hade några mosade insekter på utsidan, utan att skinnstället luktade svettiga strumpor och då tror jag inte din procedur hjälper, om du tvivlar kan du testa att tvätta dina strumpor på det sättet och sedan återkoppla hur det gick:)

Stället blev i vilket fall som helst smidigt och mjukt igen efter rejäl infettning.

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Anledningen till tvätten var inte att stället hade några mosade insekter på utsidan, utan att skinnstället luktade svettiga strumpor och då tror jag inte din procedur hjälper, om du tvivlar kan du testa att tvätta dina strumpor på det sättet och sedan återkoppla hur det gick:)

Stället blev i vilket fall som helst smidigt och mjukt igen efter rejäl infettning.

Tvätta strumpor :confused:
Det är väl bra om man kan känna vems strumpor det är?

Bra att det gick bra med ditt ställ i alla fall. Och kul för dig att det luktar hallon nu! :trixie

Ställen tål ju mycket, som exempelvis körning i regn. Men det sliter i längden såklart.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin