Smörjning av gaskabel.

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Någon som har tips på olja som kan användas för detta? Har tittat på Biltems hemsida men kan inte hitta något lämpligt.

I manualen till min motorcykel står det att man kan använda motorolja. :tummenupp

Undrar detsamma. Hur ofta bör man smörja alla vajrar? Har ju nipplar lite här och var på hojen som man kan dropppa olja i.

Då måste man lossa alla vajrar ju, är det inte därför man har "nipplarna" med gummilock, att man "tankar i" olja där?

Va? :va Ja jag vet inte hur KTM:s lösning ser ut, men på de flesta andra motorcyklar måste man lossa vajern för att kunna smörja den. Brukar inte ta särskilt lång tid...

Hur fungerar den där? Sätter man den över skarven mellan vajern och röret som vajern går i? :va
Just precis. På ena sidan ska man stoppa i höljet en bit, det ska bli tätt och hålet är större på den sidan av smörjaren för att underlätta, och då sticker vajern ut en bit på den andra. Sen sprejar man lite grann i något av de små hålen tills det kommer ut en massa gammal äckelpäckel i den andra ändan av vajern.

Då går det alltså bra med 5-56 el liknande?

Tack för hjälpen.

5-56 är inte precis långverkade dock.
nån tjockare olja är nog bättre

edit:möjligtvis rengöra med 5-56 och sen smörja bättre med olja,/fett

Läser jag servicemanualen till min Yamaha så ska man använda motorolja till all underhållssmörjning. Sidostöd, centralstöd, fotpinnar, kedja etc. Har den inte tillgänglig nu men varför skulle det inte funka med motorolja till gaswire? Jag kör iofs med kedjesmörjmedel ist. f. motorolja på kedjan för att slippa "skvitter".

JO! Jag hittade servicemanualen så här står det:
EB304200
CHECKING AND LUBRICATING THE
CABLES
The following procedure applies to all of the
cable sheaths and cables.
Damaged cable sheaths may cause the
cable to corrode and interfere with its
movement. Replace damaged cable
sheaths and cables as soon as possible.
1. Check:
 cable sheath
Damage  Replace.
2. Check:
 cable operation
Unsmooth operation  Lubricate.
Recommended lubricant
Engine oil or a suitable cable
lubricant
Hold the cable end upright and pour a few
drops of lubricant into the cable sheath or
use a suitable lubing device.

Last edited:
Körde med X4 från biltema. Pallade inte ta loss kablarna helt för att kunna droppa i något mer trögflytande. Vi får se hur länge det funkar.

DWF o liknande är nog inte värst bra då den primärt är en fuktutdrivare och endast har begränsade smörjegenskaper samt dunstar bort rätt fort.

Ett bra sätt är att lossa wiren "uppe", ta en fryspåse o slå i en skvätt olja, trä påsen över wiren+balja, sno runt en gummisnodd och vänd upponer på påsen så oljan rinner ner mot wiren, låt stå ett par timmar Done!

DWF o liknande är nog inte värst bra då den primärt är en fuktutdrivare och endast har begränsade smörjegenskaper samt dunstar bort rätt fort.

Ett bra sätt är att lossa wiren "uppe", ta en fryspåse o slå i en skvätt olja, trä påsen över wiren+balja, sno runt en gummisnodd och vänd upponer på påsen så oljan rinner ner mot wiren, låt stå ett par timmar Done!

Sedan finns ju 'vajersmörjare' du sätter över vajern och gör ett litet hål in genom höljet. Du kan ansluta valfri oljekanna till denna vajersmörjare och när du är färdig har du en gummiplupp du 'pluggar' igen med.

Använd en tunn lättflytande olja, och vrid gasen medans du smörjer så du får bra spridning.

Det är ju just det jag vill. Jag vill inte att min vajer ska beka igen med skit och rosta. Är den ren och fin glider den lätt i höljet, utan någon nämnvärd oljehinna på. Jag tycker en universal servicespray som DWF täcker de flesta områden, då den rengör (löser rost), tränger ut fukt, penetrerar och smörjer.

PS: Verkstäder har knappast tid, eller kunden lär inte vilja betala för, att låta en vajer ligga i oljebad i "ett par timmar". Vad använder de?

EDIT: Det är förresten inte alls allt som dunstar bort ur DWF, det är bara de lättflyktiga ämnena som ändå inte behövs då de gjort sitt jobb, att lösa rost och tränga undan fukt. Kvar blir de oljebaserade smörjmedlena. Ja, så länge som vanlig motorolja blir kvar, vågar jag påstå. Ett hölje till en vajer, som alltid är mer eller mindre helt öppen i minst den ena änden, är nog inte någon idealisk miljö för något som ska förväntas ligga kvar under en längre tid...

Last edited:
Att hålla wiren ren är betydligt viktigare än att den skall smörjas med något speciellt. Detta då dagens wirehöljen vanligen är Teflon-belagda och där finns flera wiretillverkare som inte rekommenderar smörjning då en torr wire inte drar till sig lika mycket smuts som förstör ytbehandlingen...

Jag fegar dock och brukar rengöra/smörja med 556....

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...