sm ställ vs "vanligt"

+++++

+++++
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ktm640
vad är skillnaden e det bara så att man är smidigare med sm-ställ eller blir det rent av obekvämt att köra med ett "vanligt" i upprätt körställning

Last edited by a moderator:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
+++++ skrev:
vad är skillnaden e det bara så att man är smidigare med sm ställ eller blir det rent av obekvämt att köra med ett "vanligt" i upprätt kör ställning
Jag har inte provat SM-ställ men jag tycker inte det är obekvämt att köra i vanligt ställ. Men det är mycket möjligt att det skulle vara mindre krävande att flytta runt på hojjen och att det skulle ventilera bättre.

Jag lånade ett IXS-raceställ till tyskland, det tycker jag var bra ventilerat, mer än så börjar nästan bli kallt i vårat klimat. (men då var det mer ventilerat än alla andra ställ jag provat också)

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
+++++ skrev:
vad är skillnaden e det bara så att man är smidigare med sm ställ eller blir det rent av obekvämt att köra med ett "vanligt" i upprätt kör ställning
Vissa ställ (mitt t.ex. :mad: ) blir väldigt tajta i halsen beroende på vilken ryggplatta man väljer i kombination med den upprätta sittställningen. Jag bytte från en Dainesebälta till Knox fetingplatta och har råkat ut för det.

Sen är det väl även så att dom är skurna på ett sånt sätt att det finns mer rörelsemån kring ljumskarna/framsidan av låren typ vilket gör det lättare att vispa fram/ut benet.

Vad gäller ventilationen så finns det olika ställ att välja på med olika mycket ventilation. Sen finns det ju även underställ med windstopper på framsidan så.....

Jag såg dessutom i någon blaska (Supermoto Magazine?) att Bering kommit med ett tvådelat motardställ. Just tvådelningen kan ju vara en av anledningarna till att välja ett vanligt ställ annars.

.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag körde med ett Dainese T3 tidigare men har numera ett Arlen Ness Supermoto och jag kan väl inte säga att det är någon jättestor skillnad egentligen. Lite mer rörlighet i supermoto men å andra sidan inga knäpuckar så är man osäker på att man kommer att köra motard länge och kanske byter till en racer för bana inom något år kan det ju vara bra att köpa ett ställ med puckar så är man inte begränsad.

Jag har inte provat något rent raceställ som jag kan tänka mig är lite mer formsydda i framåtlutad körställning så de kanske är lite besvärligare att köra motard i?

//Eric

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...