Smakråd & tips!: TWIN

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Hej goda vänner (och ovänner?!).
Har under säsongen kört bana, vilket förmodligen det bästa jag gjort på väldigt länge även om det bara blev 7 bandagar eller så.
Har nu sålt banmaskinen till förmån för en TWIN att köra gata med nästa år.

Kan fanken inte bestämma mig för vilken jag ska ha!
Har kollat specifikt på; Ducce 749, 748, 916, Honda sp1, sp2, Aprilia rsv, mille.
Vilka värdiga kandidater har uteblivit?
Är intresserad av sportmaskiner (eller forna sportmaskiner) och inget ss- eller touring-fjåneri.
Det jag värderar högst är nog..... helheten (lite vagt kanske?)
Och vad i hela världen är helheten då, det är ju jätte personligt och ditten och datten! Ja, men skriv vad du tycker då!
En hoj med hjärta och gärna lite historia bakom sig, en hoj att trivas med.
Prestandan kommer sekundärt, om ens det.

Har t.ex. haft en zx7r, kanske inte den snabbaste, snyggaste och definitivt inte den lättaste hojen, men en förbannat ball hoj. PUNKT.
Nu får den inte vara med i valet p.g.a. att jag vill testa twin.

Om ni nu orkat att ta er igenom och läsa allt detta kan ni väl slå ett slag för en hoj som jag kan tänkas gilla?

Hoppas denna tråd även kan ge övriga läsare lite inspiration!

Mvh Jens
 

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Själv har jag varit på jakt efter ett fint exemplar av ikonen Ducati 916. Problemet är att hittar du en som är fräsch, så kostar den orimligt mycket pengar. Nu ville jag ha en Ducati för banan, så då fick en 749 duga. 749 och 999 är styvbarn i Ducatifamiljen och andrahandsvärdet är förhållandevis lågt, kolla själv på blocket. Det är säkert utseendet som de flesta har emot dom. Den är säkert bättre än en 916 på vissa sätt, men den har inte vänt upp och ned på mc-världen som 916 gjorde 1994. Jag tror egentligen inte att vare sig 916 eller 749 är särskilt lämpliga som gathojar. Min 749 är då inte alls bekväm på vägen. Långt fram till styret. Hård sadel. Bra på banan, dåligt på gatan.

Men mitt förslag är i varje fall Ducati 916. Den har som önskat hjärta och historia, därtill är vi många som tycker att den är vackrast.
 

Klabbe

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Södertälje
Hoj
SP1'a -01, XR 650R SM, Minimoto 14e (Leopard Streetfighter Edition)
Mustigare hoj än SP1 och SP2 finns ju inte, ducce känns lite mer... fjoll! :tungan Förutom 1098:an då.
Men tyvärr är ju inte Spettan den smidigaste hojen som finns det enda sättet att veta om man gillar den är att prova.
Själv skulle jag kunna tänka mig att byta till en "fjollig" 1098 eller en Aprilia RSV, men jag kommer aldrig till skott då jag diggar min Spetta hårt!
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
Min Mille är väldigt trevlig att köra.. Historia och hjärta, ingen aning. Är nog bara en maskin för mig! Den är din för rätt peng, ska nog ha Rad4 igen..
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=159782

Man ska nog dock passa sig för att köpa en 97a. Jag köpte en 00a för ett par maånader sedan och den har verkligen en riktig själ som talar till ditt hjärta. Det är svårt att inte tycka om den här gamle kraken.

Själv väntar jag på lite bling-bling till min såsom hugger, bellypan, puckar och g-pack. Faktiskt första hojen som jag spenderar sådana pengar på.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
MIllen rockar, det är rätt pengar till att börja med - och det är en kul, gedigen och stadig båge.
Inte farligt dyr att serva, och rotaxmotorn verkar rätt stabil.
Motsvarande Ducati är 'la närapå dubbla slantarna (om vi pratar begagnat) - vi lär väl upp på en 998 minst om det skall vara en rättvis jämförelse?

Visst, en Ducati är något speciellt, men jag fegade ur lite på servicekostnader som kändes lite som att det kunde spåra ur.

Hondan skall tydligen vara lite trång för längre grabbar, jag har själv inte haft möjlighet att prova en sådan, men den ser jäkligt läcker ut...duccarna känns italienskt små lite till mans, jag har svårt att känna mig "hemma" på dem (lite över 190, straxt under 100 pannor) - men på Millen blev det bra på en gång (även om det är bra precis med knäna runt tanken, pga ingjutningen för dem).

/J
 

gixxer1000

...nu på en svart retta...
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Täby
Hoj
Yamaha R1 -04a.../Tidigare; TL1000R -00, Gsxr1000K2, KTM520, KX250, Stiga Villa Pro...
Nu snackar vi....twin mmm d vattnas i munnen, visst att d inte e lika smidigt o kvickt som en rad4a men satan...mullret...d mystiska...brudarna sammlar ihop sig för att gemensamt älska dom som kör twin... say no more ;)

Ducce i all ära och då speciellt 1098 som e en våt dröm men d kostar därefter! en polare hade en special special 916 men fick inge större förtroende för den då d dök upp lite småfel som visade sig genom att hoj fan stannade...not so funny men man ska inte dra alla över en kant såklart...

Sp1/2..har varit ute o provat ett par spettor men njäää inte lika rolig o rapp motor o chassie som....som....Suzukis TL1000R, e du ute efter en äldre twin så e tillern d enda rätta. Jag köpte in mig i början på förra sommarn på en tiller och då med tanke på att den ligger bra till försäkrings mässigt (320:-/mån halvförsäk.). Visst att den är tyngre att bryta runt på än en rad4a men allt handlar om hur väl man känner o kan hantera sitt häst, motorkaraktären är helt underbar, ja har bytt burkar- filter på min o skulle damma in en pc3a samt modda luftburken men d blir väl i vinter ;) . Jag är 176 lång o väger 80 pannor o ja sitter riktigt bra på den man har bra plats med benen o inte så där super xtrem knävinkel som d kan va på vissa hojar. Jag har varit på bana med den o kört både i regn o torrt samt att ja klämmer x antal mil på gata varje månad och kan bara säga att om du e ute efter en twin så ge dig ut på en tiller innan du bestämmer dig.
 

Bifogat

  • SANY0982.JPG
    SANY0982.JPG
    184.9 KB · Visningar: 78

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Roligt med så många svar!
Vattnas i munnen så här runt lunchtid, tur att det är dags för käk.
TLen hade jag inte ens funderat på, ska nog ta mig en liten titt på dom, vet inte om utseendet tilltalar mig dock, har svårt för Suzukis monsterstora kåpor.

Hur står sig t.ex. en 748 mot en 916/996?

Tror att jag är lite merlagd åt 748/916 upplägget än 749/999 mer med tanke på enkelsvingen och det råare designspråket. Dock så är orginalfälgarna så förbannat fula och klumpiga.

Att sp1an är tung kan jag tänka mig, men jag gillar den skarpt ändå. Är det något man kan ha skoj med på en bandag?

Vill ha en hoj som är oförlåtande, vrider man på okontrollerat ska man flyga av som en månraket. Bakhjulet skall släppa och man ska få en enkelbiljett till spenaten.

Tack för alla svar hittils, utförligt och roligt att läsa.
Mvh
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Roligt med så många svar!
Vattnas i munnen så här runt lunchtid, tur att det är dags för käk.
TLen hade jag inte ens funderat på, ska nog ta mig en liten titt på dom, vet inte om utseendet tilltalar mig dock, har svårt för Suzukis monsterstora kåpor.

Hur står sig t.ex. en 748 mot en 916/996?

Tror att jag är lite merlagd åt 748/916 upplägget än 749/999 mer med tanke på enkelsvingen och det råare designspråket. Dock så är orginalfälgarna så förbannat fula och klumpiga.

Att sp1an är tung kan jag tänka mig, men jag gillar den skarpt ändå. Är det något man kan ha skoj med på en bandag?

Vill ha en hoj som är oförlåtande, vrider man på okontrollerat ska man flyga av som en månraket. Bakhjulet skall släppa och man ska få en enkelbiljett till spenaten.

Tack för alla svar hittils, utförligt och roligt att läsa.
Mvh

Mitt råd är att undvika att ta någon v-twin som är mindre än 750cc... finns risk att de känns trött.

Säger bara en sak Millen har allt de andra v-twinarna och lite till :) , (smidigare, bättre fjädring,bättre bromsar, skön motor, väger oftast lite mindre om man bara byter ut den 8kg tunga orginal ljuddämparen)

Sen går de bra också... visst mätaren vissar inte lika mycket som japs hojarna men det går minst lika fort :tummenupp (ingen glädjemätare på de äldre Millarna)
 

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Blitz-liter
Hej

Jag har en Aprilia Rsv-r Factory -04:a. Är mkt nöjd med den. Bra drag i motorn, drar genom hela registret med lite klipp på topp. Chassit är riktigt fint, att hojen dessutom har Öhlins gaffel, dämpare och styrdämpare gör ju inte saken mindre trist. En klant som jag kan till och med känna när det börjar gunga i bak (kanske lite dummt om du vill ha en oförlåtande hoj...). Bra bromsar från Brembo tillsammans med en hyffsad slirkoppling gör att du bromsar sent. Svänger gör den riktigt bra (skadar ju inte att den har fin fina fälgar från OZ).

Har drevat ned min fram med en kugg, det gör att jag hänger med rad fyrorna av lite nyare model hyffsat bra på rakorna med. Att den sen inte är dyrare än valfri japan gör ju inte saken sämre, service är inte dyrare heller.

/Henrik
 

pansarvagnen

BRRAAAAAAAAAAAP!!!
Gick med
17 Mar 2003
Ort
på en ö...
Hoj
monark
Honda SP1/SP2 är ju de fläskigaste hojarna som någonsin skådats!!!:yoparty

Är ju lite partisk och råkar ha en fullkittad SP2:a till salu.....:rolleyes:
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Testa en Tuono kanske. Kul att jaga sporthojar me'.
RSV me cross-styre e förbaskat skoj. :yoparty
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Hej

Jag har en Aprilia Rsv-r Factory -04:a. Är mkt nöjd med den. Bra drag i motorn, drar genom hela registret med lite klipp på topp. Chassit är riktigt fint, att hojen dessutom har Öhlins gaffel, dämpare och styrdämpare gör ju inte saken mindre trist. En klant som jag kan till och med känna när det börjar gunga i bak (kanske lite dummt om du vill ha en oförlåtande hoj...). Bra bromsar från Brembo tillsammans med en hyffsad slirkoppling gör att du bromsar sent. Svänger gör den riktigt bra (skadar ju inte att den har fin fina fälgar från OZ).

Har drevat ned min fram med en kugg, det gör att jag hänger med rad fyrorna av lite nyare model hyffsat bra på rakorna med. Att den sen inte är dyrare än valfri japan gör ju inte saken sämre, service är inte dyrare heller.

/Henrik

Jo du kan lita på att jag har letat efter en factory till hyffsad peng!! Ser dock England som enda alternativet till den hojen, men dom har lite svårt att acceptera bud från Sverige känns det som.

Honda SP1/SP2 är ju de fläskigaste hojarna som någonsin skådats!!!:yoparty

Är ju lite partisk och råkar ha en fullkittad SP2:a till salu.....:rolleyes:

Då är det nog din annons jag har sneglat på, mycket trevlig hoj! Men vad jag har fått för respons är att den ska vara lite tam, jag vill tämja min egen mustang!

Testa en Tuono kanske. Kul att jaga sporthojar me'.
RSV me cross-styre e förbaskat skoj. :yoparty

Jo, men jag föredrar mer den aggressiva anfallsvinkeln på sporthojar, känns som man är med i gamet och riktigt tar för sig.


Mvh till er allesammans!
 

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Jag är jättenöjd med min RSV 06:a. Vid den årsmodellen får även vanliga R-modellen öhlinsgaffel. Frambromsen på hojjen tar extremt bra, ett otroligt bett i den jämfört med vad jag kännt på tidigare. Bakbromsen är däremot rugigt kass, så det är tur att jag inte använder den flitigt av naturen.

Anledningen till att jag valde twin var helt enkelt att jag ville testa nåt annat än radfyra som jag kört innan. Anledningen till att det blev en RSV är utseendet, jag är löjligt kär i designen :D Bild finns i mitt garage om du vill se.
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Jag är jättenöjd med min RSV 06:a. Vid den årsmodellen får även vanliga R-modellen öhlinsgaffel. Frambromsen på hojjen tar extremt bra, ett otroligt bett i den jämfört med vad jag kännt på tidigare. Bakbromsen är däremot rugigt kass, så det är tur att jag inte använder den flitigt av naturen.

Anledningen till att jag valde twin var helt enkelt att jag ville testa nåt annat än radfyra som jag kört innan. Anledningen till att det blev en RSV är utseendet, jag är löjligt kär i designen :D Bild finns i mitt garage om du vill se.

Har redan tittat, såg att du skrivit i en annan tråd som var skapad 18 timmar efter min, den lille räkan. Denna dög alltså inte! :tungan :D

Tack ändå för lite input!
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jo du kan lita på att jag har letat efter en factory till hyffsad peng!! Ser dock England som enda alternativet till den hojen, men dom har lite svårt att acceptera bud från Sverige känns det som.

Hur mycket har du budgeterat för?
Förra modellen av Mille R, fram till -03, kan man hitta till riktigt bra pris ibland.

En gul Mille R skulle jag absolut kunna tänka mig. Också. :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Roligt med så många svar!
Vattnas i munnen så här runt lunchtid, tur att det är dags för käk.
TLen hade jag inte ens funderat på, ska nog ta mig en liten titt på dom, vet inte om utseendet tilltalar mig dock, har svårt för Suzukis monsterstora kåpor.

Hur står sig t.ex. en 748 mot en 916/996?

Jag får väll slänga in en rad också. :)

En TLR har väl aldrig varit lättast eller snabbast. Men så tung som många tror at den är är dne inte. T.ex så är den lättare än Ducati 916 serien... ;)
Den utveckladen ju ändå 97, och väger därefter.
Men, det som gör att folk gillar sina TL maskiner är att de helt enkelt är j*vligt goa att köra gata med!! Mkt personlihet i maskinen, och ljudet i ett helsystem kan man ju skriva en hel bok om. :kär

Ang kåpornas utseende så, tja. Jag gissar att antingen gillar man dem eller inte. Man kan ju vänja sig, men jag tycker man ska köpa en hoj med hjärtat och säger det inte kurviga och mulliga former, så ska man inte köpa kurvigt och mulligt. :)

Motormässigt så krossar en TL en 916 ( :hihi ), och naturligtvis den lilla 750an.
En 998 är mer rättvis att jämföra med. Men de är å andra sidan phett mycket dyrare. TL'n är fortfarande kraftigare, men Ducatin har bättre chassie.

Annars så lider TLR och SP1 i sort och mycket av samma sjukdom. De är dåligt inställda från fabriken och svarar väldigt possitivt på "moddar". en del helt gratis, som tx att sänka kronan fram 5-10mm, och/eller höja reide hight bak. På en TL har du nu spenderat ungefär 1 kr (du behöver ett par brickor till dämpningen bak) + tiden att göra det själv.
En anna bra sak är ju att ställa in dämparna rätt. Innan man ändrar geometrin... :hihi

Sedan efter det så kan man ju alltid plocka fram plastkortet och köpa saker om man nu gillar hojen men tycker att något inte räcker till på gata.


Att tänka på innan du köper en 916 serie är att om du inte tänker göra servicen själv, så är det bra att veta att den "stora servicen" är sjukt dyr. :)


Tror att jag är lite merlagd åt 748/916 upplägget än 749/999 mer med tanke på enkelsvingen och det råare designspråket. Dock så är orginalfälgarna så förbannat fula och klumpiga.

Personligen älskar jag 916 designen och även om jag gillar TLR'n så har den rent designmässigt inte mycket att hämta där. :)


Att sp1an är tung kan jag tänka mig, men jag gillar den skarpt ändå. Är det något man kan ha skoj med på en bandag?

SP1'an rockar fett på bana!
Men, man måste tweaka till den lite. Finns spaltmetrar om hur man gör. Jag är inte expert på SP'n. Jag kör ju TL. men jag vt att man behöver göra ungefär samma saker som på en TL. :)

Vill ha en hoj som är oförlåtande, vrider man på okontrollerat ska man flyga av som en månraket. Bakhjulet skall släppa och man ska få en enkelbiljett till spenaten.

Mig veterligen så finns det ingen Twin som är så brutal, men vrider man vid fel tillfälle kan man ju till och med får n GS550 att släppa... :hihi
1098an är väll dock den som står närmst till hands. Definitivt 1098R, men den är ju lite dyr... :hihi

Opps, måste dra. :hej
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top