Smartast försäkringslösning efter krock?

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
En kille körde in i min bil på en parkeringsplats i förra veckan, och ena framlyset krossades på min bil, på hans bil blev det lite sprickor i frontspoiler och annat.

Imorgon ska vi försöka reda ut försäkringsbiten angående detta och jag undrar vad som är bäst ur mitt perspektiv.

För egen del kommer jag inte att kontakta mitt bolag eftersom det inte handlar om många hundralappar för ett nytt framlyse, men å andra sidan svider det lite i fickan ändå (pank som man är).

Så, därför frågar jag nu er därute...vilken lösning är smartast för att jag ska få mitt framljus betalt, som han kan tänkas gå med på...??

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Ska han ändå ta sina grejer på sin helförsäkring så är det väl lika bra att han tar dina grejer på sin trafikförsäkringsdel.
Ersättning ska du ju ha på ett eller annat sätt.

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
SpeedAbuser skrev:
För egen del kommer jag inte att kontakta mitt bolag eftersom det inte handlar om många hundralappar för ett nytt framlyse, men å andra sidan svider det lite i fickan ändå (pank som man är).
Körde inte han på din bil? I så fall ska du inte betala ett öre...
Antingen kopplar ni in försäkringsbolagen, motparten får betala självrisk, och du får dina skador åtgärdade
utan kostnad eller så ersätter motparten dig kontant för reparationskostnader(förmodligen dumt, det kan
finnas "dolda" skador).

/A

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Rundningsmärke skrev:
Körde inte han på din bil? I så fall ska du inte betala ett öre...
Antingen kopplar ni in försäkringsbolagen, motparten får betala självrisk, och du får dina skador åtgärdade
utan kostnad eller så ersätter motparten dig kontant för reparationskostnader(förmodligen dumt, det kan
finnas "dolda" skador).

/A
Ja, han körde på min bil. Han är solklart skyldig.

Vad vinner han på att betala mig kontant istället för att jag går via försäkringsbolaget och tar skadorna på min försäkring?
Skadorna på min bil uppgår som sagt inte till särskilt många hundra kronor.

Hur påverkas min bonus?

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Din bonus påverkas aldrig när det inte är ditt fel. Han behåller ju sin bonus om han betalar för dina skador utan att blanda in försäkringsbolag. Lämna bilen på verkstad så får han betala, annars anmäler ni det till hans bolag.

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
varför ska du inte koppla in ditt försäkringsbolag??
han körde på dej... hans fel, punkt slut...

koppla du in ditt bolag å skriv skaderapport å förklara att det var hans fel så ska du se att bolagen emellan löser det å du får stålars eller din kärra lagad... :tummenupp

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...