SMC bankurser

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Ni där ute som kört hoj ett tag, bemästrar bakjulskörning, stoppies och mycke nedlägg i kurvor...har ni gått en sådan kurs. Gav det er något, eller är de kurserna bara till för amatörer som mig?

Har bara hört positivt från sånna kurser på forum, ingen som har något negativ att säga? Hur mycket finns det att lära sig om bromsning till exempel, eller kurvtagning? Inget man kan lära sig på egen hand?
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Jag skulle vilja kasta in en bonusfråga. Vad händer om man lyckas lägga hojen i övningarna? Gäller försäkringen t.ex.? Får man gå hem?
 

Rödöga

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Genarp
Hoj
R1
Försäkringen gäller, i vart fall om man har Folksam. Det är många som har blivit lite förvånade av att SMC utbildar både nybörjare, erfarna gatåkare och banrävar. Med mycket positiv respons!
Nu körs även Custom dagar tex på Knutstorp den 2 maj där det finns platser kvar både för Custom och vanliga hojar.
 

CeeJay

Semi Rookie
Gick med
30 Jan 2007
Ort
Lund
Hoj
Fireblade -00
Man lär sig hantera sin hoj på ett säkert sätt och på det säkraste ställe man kan göra det, men framförallt så har man jävligt kul. Helt annan grej att köra på bana
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Du missar något om du inte går dem. Det är både lärorikt samt skitskoj t.o.m för en lastgammal typ som mig. Risken finns att du får blodad tand och anmäler dig till allt som heter banåkning efteråt. Min avatar är från en sån kurs.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Hej!

Kör som instruktör inom SMC Riks och måste säga (trots att jag är lite partisk) att mycket roligare kan man inte ha. Vi övar på olika saker i det tempo som passar deltagaren utan att det blir bara "kurs".

Alla försäkringar gäller från alla bolag.

Kom och prova, Folksam kommer tacka dig genom att erbjuda en försäkring som bara deltagare får teckna. Kanske gör att du blir både en säkrare förare, har jätteroligt och samtidigt sparar en slant på årsbasis.

/ Jens
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Japp försäkringar gäller iallafall alla större bolag.

Du är välkommen att testa på den 27 Juni på Anderstorp om du vill. SMC Blekinge är arrangörer.

Kika in i denna tråd så ser du bilder från förra året och det var allt från nybörjare till riktiga veteraner vad det gäller bankörning.

http://forum.svmc.se/showthread.php?t=1092

Här är en diskussion om årets körning.

http://forum.svmc.se/showthread.php?t=1449



/Urban
 

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Ort
sthlm
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
det blir inte roligare än att åka runt runt på en bana med hojen! att man sedan får tips och teori i pauserna är ju ett grymt plus! jag åkte i helgen och vi var två killar på en instruktör, tokbra!

Man behöver inte gå hem om man lägger hojen, klarar den bara en besiktning av en smc instruktör, dvs den är hel efter vurpan, så får du åka vidare.

en kille i min grupp vurpade två gånger på lördagen (learning by doing) och han åkte glatt vidare hela helgen!
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag skulle vilja kasta in en bonusfråga. Vad händer om man lyckas lägga hojen i övningarna? Gäller försäkringen t.ex.? Får man gå hem?
Ungefär som om du klotar på en vanlig väg, går du sönder åker du plingplongtaxi till närmsta sjukhus, och en sån står alltid redo i depån. Vad som sedan händer med hojen beror på din försäkring, bärgning till närmsta verkstad är nog vad som erbjuds om du har hel dock.
Normalt sett brukar man alltid kunna lifta hem, både med hojen och själv om nån dera går sönder :)
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Ja det är det, den riktar sig dock mest till sporthojsåkare så man får ganska lika hojjar på kursen men förutom det har inte jag märkt någon skillnad på kurserna.

Vaddå?!? Får man låna hoj? Måste man inte köra med sin egen?
Tror iofs att det är bättre att lära sig på sin egen hoj men å andra sidan har jag 25 mil till min kurs i sommar...
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Vaddå?!? Får man låna hoj? Måste man inte köra med sin egen?
Tror iofs att det är bättre att lära sig på sin egen hoj men å andra sidan har jag 25 mil till min kurs i sommar...

Nej, man lånar inte hoj. Sporthojskurserna riktar sig dock till sporthojsåkare och därmed får man en mer homogen grupp än på B&K-kurserna.

/ Jens
 

Casper

Medlem
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Ronneby
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
En fråga till alla här, Vilka hade viljat eller tänkt sig att gå en BK-kurs eller sporthojs kurs (samma innehåll) i år?

Det är en väldigt bra KURS! och inte nån bandag som vissa tror. Alla är välkomna dit. ;)
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Bara för att du kan lägga ner mycket eller åka på bakhjulet betyder inte det att du faktiskt KAN köra hoj, att du kör på rätt sätt och kan använda blicken osv. Har många exempel på det. Jag vill påstå att kurserna är till för alla, och att man missar mycket om man inte går dem.
 

Skalleper77

krasharen
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Oxie
Hoj
zx9 r
sjukt sugen på en sån kurs, låter både lärorikt och skoj. Finns det nåt härnere i skåne typ sturup raceway eller ringknutstorp???
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top