Smc-kurs+bröstplatta=Krav?

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Hörde på mc mässan att det är ett måste med bröstplatta på smc kurser. Nån som vet om det verkligen stämmer?
Får man verkligen in både ryggskydd å bröstplatta under ett tight skinnställ?
Å nån som kan ge tips på bra bröstplattor som sitter ihop med ryggskyddet?

Typ
thorax_wave_pro.JPG

appx

Medlem
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
BMW S1000RR -12
Man behöver inte bröstplatta när man ska på smc kurs. Skadar inte att ha det iofs.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Inte hittills vart fall...
Var det en försäljare eller? ;)

Själv köpt thorax systemet från dainese som är på bilden men enbart för att jag är rädd om mig.

visst blire tajt, men tajt e gott!
Välj själv hur du kommer in i stället: vaselin eller babypuder.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Inte hittills vart fall...
Var det en försäljare eller? ;)

Själv köpt thorax systemet från dainese som är på bilden men enbart för att jag är rädd om mig.

visst blire tajt, men tajt e gott!
Välj själv hur du kommer in i stället: vaselin eller babypuder.

Lite nyfiken. Vad sägs det att bröstplattan skyddar mot?

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar

Vet att på banåkning.nu åkning var det en som fick ett rätt styggt sår i bröstet av en fotpinne vid en vurpa.
Har för mig det var med banåkning.nu IAF.

EDIT: Undrar om han inte bröt bröstbenet eller vad det heter... Kommer inte ihåg.

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Han som sa det stod i smc montern och var instruktör själv. Så trodde han visste vad han pratade om.
E du nöjd med Dainese thorax?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Läser man på deras hemsida så är det väl bara ryggskydd som det är krav på, alternativa skydd rekommenderas däremot (däribland bröstskydd). :va

appx

Medlem
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
BMW S1000RR -12
Var med på någon KNIX kurs där en deltagare glömt ryggskydd. Fick köra grön (söligaste) gruppen... Vet inte om de hade inbyggt skydd i jackan eller nått men har inte för mig det.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Var med på någon KNIX kurs där en deltagare glömt ryggskydd. Fick köra grön (söligaste) gruppen... Vet inte om de hade inbyggt skydd i jackan eller nått men har inte för mig det.
Hur f@n kan man glömma ryggskyddet? Är inte det lite som att glömma att ta med sig hojen? :va

Iofs, jag hade en granne i ett garage för många år sen som också brukade glömma det mesta i skyddsväg, körde oftast i jeans å nån jacka köpt på NK :huvet Men hon körde ju alltid så försiktigt, så skydd behövdes egentligen inte :dummer

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Bröstplatta är inget krav, men vi rekommenderar det.
Bröstplattan skyddar ju precis som alla andra skydd mot det yttre våld som kan förekomma om man väljer ett alternativt sätt att stanna. Sedan ryggskydden gjort entré och nästan blivit lika självklara som handskar så har antalet svåra skador mor just buk och bröst blivit nästa del av våra sköra kroppar vi vill värna om.
Som någon sa: Tight är skönt :yoparty.

Välj ett skydd som du trivs i och kan röra dig med. Är magen i vägen och trycker upp skyddet i hakan, så är det bara att banat :tungan

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Hoj
Ducati SF 1098S
Vad finns det för alternativ till brösplatta? Jag har ett halvarssons track sen tidigare men det kanske är lika bra att köpa ett nytt ryggskydd med bröstplatta inkluderat?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Bröstplatta är inget krav, men vi rekommenderar det.
Bröstplattan skyddar ju precis som alla andra skydd mot det yttre våld som kan förekomma om man väljer ett alternativt sätt att stanna. Sedan ryggskydden gjort entré och nästan blivit lika självklara som handskar så har antalet svåra skador mor just buk och bröst blivit nästa del av våra sköra kroppar vi vill värna om.
Som någon sa: Tight är skönt :yoparty.

Välj ett skydd som du trivs i och kan röra dig med. Är magen i vägen och trycker upp skyddet i hakan, så är det bara att banat :tungan

Ryggskydd testas och klassas:tummenupp
Bröstskydd???

Kör själv med en väst med bägge och en massa andra enligt mig bra skydd, Axlar, nyckelben, armbågar:)

Men när man klämmer på många andra tillverkare känns det som skräp även om ryggskyddet är bra.

Last edited:

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Vad finns det för alternativ till brösplatta? Jag har ett halvarssons track sen tidigare men det kanske är lika bra att köpa ett nytt ryggskydd med bröstplatta inkluderat?

Dainese och Alpinestar (säkerligen fler) har alternativ som man bara lägger innanför skinnstället. Funkar kalas. Det behöver inte vara en helt integrerad grej. Men det finns ju olika former av "västar", men då brukar man även få med axel och armbågsskydd vilket kan göra ddet lite väl tight:rolleyes:

Ryggskydd testas och klassas:tummenupp
Bröstskydd???

Kör själv med en väst med bägge och en massa andra enligt mig bra skydd, Axlar, nyckelben, armbågar:)

Men när man klämmer på många andra tillverkare känns det som skräp.

Jag tror inte det finns någon test/klassning ännu på bröstskydd. Och precis som du skriver finns det grejer som inte känns så himla seriösa. Då får man välja den gamla analoga proceduren, dvs sunt förnuft och lite koll med polare och andra "kunniga" :)

Får man plats med alla skydd du beskriver ovan så är det ju jättebra, lite skeptisk till att jag skulle kunna använda en hel väst i mitt ställ. Som förövrigt redan har axel och armbågsskydd av hårt snitt.

Last edited:

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Hoj
Ducati SF 1098S
Dainese och Alpinestar (säkerligen fler) har alternativ som man bara lägger innanför skinnstället. Funkar kalas. Det behöver inte vara en helt integrerad grej. Men det finns ju olika former av "västar", men då brukar man även få med axel och armbågsskydd vilket kan göra ddet lite väl tight:rolleyes:
Alright ett sånt blir ju rätt smidigt, tack för tipset!

conkers

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2010
Hoj
Triumph Daytona 955i Centennial Edition 2002. Norton Commando '69 Cafe
Är redan rädd för att jag inte kommer i skinnstället för varje vinter som passerar..... bantning hjälper inte nu att man är närmare graven än födelsen!

Kanske finns någon kolfiber formade Batman drakt man kan har på sig, som håller magen inne och manboobsen bort!

Conkers

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Spidi Defender satt bättre på mig. Lite smidigare under skinnstället. Är också svalare eftersom man slipper ett stort onödigt midjebälte. Finns också i massor av olika storlekar och längder.

2010-Spidi-Defender-Armor-Vest-Yellow-Black.jpg

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
enligt försäljaren skyddade det mot allt från vedträ till aids.

Enligt mig så efter sett min polare med 3 brutna revben och punka på lungan så tänkte jag göra det bästa av saken.

Inte alls säkert att det hjälper men det känns vart fall bättre i huvet.

Tror inte någon kan påstå varken det ena eller det andra då de flesta bröstplattorna har bara funnits ett par år på marknaden och antalet vurpade med plattorna är ännu mer sällsynt... Tiden får utvisa och tills dess sitter min platta på bröstet.

Sedan när det gäller thorax systemet så går det upp lite mer över skuldrer och är förstärkt runt sidorna osv så det är inte enbart för tuttplattan jag har det.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA