SMC Stockholm erbjuder LICENS-grupp på Gelleråsen LÖRDAG-SÖNDAG 3-4 Augusti

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Välkommen till två dagars steg 6 licensträning med SMC Sport.

Träningen anordnas av SMC Stockholm och kostar 2500:- totalt för två dagar.

KRAVET för att vara med på denna träning är att du har en giltig SVEMO licens (baslicens räcker) eller ett kvitto på betald licens, skall kunna visas på plats. Du behöver inte vara medlem i SMC Sport om du har din licens utfärdad av en annan klubb, men du måste vara medlem i SMC.

Vi har ingen indelning i tempo/hastighet. Vi delar dagen med en SMC
steg
1-4 kurs och har därför endast ett pass per timme. Alla som tränar i Steg 6 kör tillsammans på banan under det passet.

Läs mer och boka här:
https://www2.svmc.se/school/anmalan/467
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Hur ser kraven på motorcykel ut psxcare?

Alla hojar välkomna från rena race maskiner till gathojar så länge man har en baslicens utlöst så är det bara att gasa o köra?

Jag är iallfall anmäld och hoppas att flera tar detta tillfälle i akt och visar att även vi lite snabbare piloter vill ha tillgång till träningstilfällen under helger!

Vill även passa på att tacka smc som lyssnar till sina medlemmar och prövar på om intresse finns för detta..
Medlemskapet i smc kostar ju endast 350/sek år och det ingår ju en del vettigt i det medlemskapet :)

Eller så kan man ju se det som matpengar under dessa dagar då smc bjuder på både frukost,kaffe,lunch och eftermiddagsfika under sina kursdagar :)

Så vad väntar ni på bara att boka och göra denna dagen till något att minnas..

Edit: Så här roligt hade vi på senaste steg 6an som gick av stapeln på Rudskogen.

http://www.youtube.com/watch?v=dMpzZSLv9xQ


Upplägget på Gelleråsen borde vara det samma med friträning och låtsas race som går igenom förfarandet, Sighting lap, Warm up lap med Butterflystart och sedan även lamp start och race/fri träning till passet är slut.

Grymt kul och lärorikt för oss som funderar lite på att börja tävla i Rookie/sprint/endurance.. Då har man lite start övningar i bagaget och får ett hum om hur det går till!!!!
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Hur ser kraven på motorcykel ut psxcare?

Alla hojar välkomna från rena race maskiner till gathojar så länge man har en baslicens utlöst så är det bara att gasa o köra?

Nummerplåt borttagen/dold. Backspeglar borta eller tejpade. I övrigt bra skick på hojen. Vi kommer göra en besiktning.

I övrigt rekommenderas att man gör så mycket man kan på hojen enligt svemo reglemente.

Najja bromsok, oljeplugg och oljefilter är ju snabbt gjort och rekommenderas verkligen om man kör mycket bana.

Bromslyse är bara irriterande så det är nog rekommenderat att tejpa över.

Min egen hoj körs i samma skick som den gick genom besiktningen på svensk bilprovning senast minus regplåt och backspeglar. Najad, rejskåpor med båt. Har inte fått tummen ur och tryckt i foam i tanken, samma sak med catchtank. Stödet kvar. Glykol i kylaren eftersom den stod i en kall lada över vintern...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Helt ärligt så fattar jag inte konceptet, har det inte bajsats tillräckligt på den stora massan inom dom som vill fortbilda sig i att överleva med hjälp av BKK och andra utbildningar som SMC erbjuder.

Eller så är jag helt galet ute när jag påstår att det är dessa företeelser som gjort att FB har börjat dra öronen åt sig?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Helt ärligt så fattar jag inte konceptet, har det inte bajsats tillräckligt på den stora massan inom dom som vill fortbilda sig i att överleva med hjälp av BKK och andra utbildningar som SMC erbjuder.

Eller så är jag helt galet ute när jag påstår att det är dessa företeelser som gjort att FB har börjat dra öronen åt sig?

Hej!

Förtydliga gärna vad du menar när du skriver "det är dessa företeelser som gjort att DB har börjat dra öronen åt sig?"

Detta koncept har inte så mycket med SMC:s trafiksäkerhetsarbete att göra. Detta är träning i roadracing genom den SVEMO anslutna roadracingklubben SMC Sport.

Motorcykelförsäkring gäller inte så försäkringsbolagen har ingenting med detta att göra. Man har viss personförsäkring genom SVEMO roadracinglicens.

En anledning till att SMC Sport bildades är för att SMC vill kunna erbjuda en naturlig fortsättning för de som är "färdigutbildade" och börjat köra på vanliga SMC kursdagar med för mycket fokus på tempo och varvtider.

Eftersom det lätt blir en otydlig gråzon med hur mc och personförsäkringar gäller under vanliga fria bandagar har man valt att erbjuda dels en licenskurs vilken kallas för "steg 5" för att indikera att det är nästa steg när man gått den vanliga trafiksäkerhets/broms kurv kursen steg 1-4, och sedan träningstillfällen för de som gått licenskursen (Steg 6 vilket är ett "steg" man går varje gång sedan, det finns inget steg 7). Och genom att svemo roadracinglicens tas i steg 5 och krävs i steg 6 slipper man frågetecken om vilka försäkringar som gäller. Motorcykeln är INTE försäkrad, men förare och funktionärer har en personförsäkring genom förarnas och motorbanans licenser.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Och detta har inte påverkat den vanliga SMC gatåkaren/intruktören öht? bara ett nej räcker.

edit: lämnar denna tråd för att inte skita ner den.
ser fram emot att det dyker upp lämpligare.
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Och detta har inte påverkat den vanliga SMC gatåkaren/intruktören öht? bara ett nej räcker.

Att ta roadracinglicens är ju ingenting nytt. Det som är nytt sedan ett par tre år är att det finns en klubb inom SMC som erbjuder detta.

Det är klart att det har påverkat olika individer inom instruktörskåren och kursdeltagare.

Vi har kursdeltagare som nyss tagit körkort och snabbt kommit på att deras sportmotorcykel är roligast på motorbana och att det är en sport dom vill utvecklas inom och börja tävla.

Och vi har instruktörer som fått upp ögonen för tävlingsmomenten, det pratas om att anmäla lag till enduranceracing m.m.

Men det har ju alltid funnits SMC instruktörer som varit aktiva inom roadracing sedan innan det fanns kursverksamhet inom SMC, samt instruktörer som börjat med roadracing som en naturlig förlängning av att ha blivit duktig på att köra motorcykel på bana.

Och SMC har varit inblandade i t.ex. roadracingfabriken

http://fabriken.webs.com/liteomoss.htm

och minns jag inte fel så var det där en av dagens stjärnor Filip Backlund började sin karriär.

Vad är det för åsikter eller farhågor som ligger bakom dina frågeställningar?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej.

Utveckling? I steg 5 och 6 gäller licensregler, licensförsäkring och inga trafikförsäkringar. SMC gör ingen hemlighet av att organisationen gärna ser att de som kört femtioelva steg 4 kanske ska ta steget in i rejsingvärlden i stället.

De mest rejstillvända instruktörerna tror jag också hamnar i steg 5-6 till slut, där finns kompisarna och beundran för allt banintresse. För övrigt deltog jag med begränsad framgång som representant för lugn grupp i klubbmästerskapet i Kemora, deltagarna i steg 1-4 var depåpersonal och åskådare, mitt publikstöd var massivt och - det var... Skitroligt!! :)

Vanligaste kommentaren bland åskådarna var att det var fascinerande hur fort men ändå mjukt det gick att åka. Och hur man skulle göra för att själv delta i framtida evenemang.

Konsekvens för gatåkarna som går steg 1-4 är att tempot snarare reduceras i de snabbaste grupperna (min egna färska erfarenhet från Kemora-kursen) och att budskapet än mer fokuseras mot landsvägsrelaterad problematik.

Och det är väl bra?
Och detta har inte påverkat den vanliga SMC gatåkaren/intruktören öht? bara ett nej räcker.
 
Last edited:

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Blir det mindre körtid nu för de som ska köra steg 1-4?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nästan.

Enligt förstahandsinfo från den som förhandlar med FB är de både informerade och applåderar initiativet.

Utmaningen för personal och instruktörer är att skita i rejssnack och pittmätning när det gäller tider så länge vi talar steg 1-4. Lyckas vi med det är det något vi förbisett som ska fallera.

Tror jag:)
Tack.

Men är ni vattentäta?

Nej, se det som att en av grupperna ersätts av steg 6. Där timmen tidigare delats mellan lugn-medel-snabb blir det nu lugn - medel - steg 6.

Okey?
Blir det mindre körtid nu för de som ska köra steg 1-4?
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Blir det mindre körtid nu för de som ska köra steg 1-4?

Nej, med dagens antal anmälda deltagare knappt två veckor före kursstart så är det fortfarande ett pass per timme för alla grupper. Skulle det mot förmodan bli en stor anstormning med anmälda deltagare kan det bli ett pass per 80 minuter, men min erfarenhet av sådana kurser är att man ändå får ut mer av körningen när man får 20 minuters extra vila mellan passen.

Min gissning är att det blir en grupp för "lugn-medel", en grupp för "medel-snabb" och en grupp för steg 6 där alla kör 20 minuter per timme.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Och detta har inte påverkat den vanliga SMC gatåkaren/intruktören öht? bara ett nej räcker.

edit: lämnar denna tråd för att inte skita ner den.
ser fram emot att det dyker upp lämpligare.

Senast redigerat av VBK den idag klockan 18:42. Anledning: Tackar Roffe för ett klart nej.

Jag tycker fortfarande din fråga är värd att diskutera. För även om Roffe skriver ett "klart nej" så beror det på vad du menar med "påverkat" och på hur Roffe tolkar din fråga.

Rent bokstavligen så tror jag att det påverkar deltagarna på den "vanliga smc-kursen" att det är en grupp som kör licensträning och med största sannolikhet kommer köra ett eller ett par regelrätta race både på lördagen och söndagen.

Sedan är det ju olika från individ till individ vad denna påverkan innebär. Och det kan påverka vad som diskuteras i grupperna. Helt klart måste varje enskild instruktör vara beredd att hantera frågor om vad det är vi håller på med för konstigheter.

Själv har jag ingen erfarenhet från någon kurs där det körts "vanlig kurs" och "steg 5/6" på samma bana samma dag. De som var med på Kemora har däremot sådan erfarenhet.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ja jag bara analyserar och frågar.

jag "tror" att att försöka inta bandelen låter bra på ett årsmöte, men att det i slutändan straffar alla som kör dom normala kurserna.
Min åsikt är att SMC skall fokusera på att fortbilda "svenssonåkarna" där jag befinner mig och låta raceputtarna fortbilda sig på alla bandagar som finns.

Som det gamla ordspråket säger, Skomakare bliv vid din läst.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Stopp och belägg, nu har Du nog inte riktigt läst all info på hemsidan än? :)

I Sverige har vi mycket mc-relaterad verksamhet på banorna, tyvärr har klubbarna en tuff verklighet med medlemmar och deltagande. Varför är det så? Varför väljer inte fler att prova på om rejsing är nästa steg i deras mc-intresse? Varför dröjer sig så många kvar i bandagsträsket, där för övrigt tillströmningen av nya ansikten är mindre än måttlig?

Nu har vi en sits där FB inte ser det rimliga i att medlemmar "behöver" hur många steg 4 som helst per säsong för att utveckla sina färdigheter som trafikanter under fullt försäkringsskydd. Så vad erbjuder då SMC dessa medlemmar i stället?

Avsikten med Sport är att som bäst vara ett "korpen-alternativ" för gatåkare som efter enklare åtgärder på sin vanliga gathoj kan prova på gentlemannarejsing inför den riktiga tävlingsvärlden.

Målet är att slussa intresserade förare vidare till "riktig racing" och dedikerade klubbar när allt stämmer.

Jag hoppas och tror innerligt att vi kan undvika situationen i t ex R1000, där talangfulla elitförare väljer att stanna kvar i instegsklassen och abonnera på pallplatserna - hur inspirerande är det för de unga och de gröna?

Det var detta som besluten gällde och detta vi hoppas kunna uppnå - att göra tröskeln till RR lite lägre och att ge förarna lite till tid förberedelse och utveckling innan banräser anskaffas och konkurrensen blir knivskarp.

Inget annat. Och detta ställer medlemmar och styrelse sig bakom.
...jag "tror" att att försöka inta bandelen låter bra på ett årsmöte...
Min åsikt är att SMC skall fokusera på att fortbilda "svenssonåkarna" där jag befinner mig och låta raceputtarna fortbilda sig på alla bandagar som finns.

Som det gamla ordspråket säger, Skomakare bliv vid din läst.
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Mitt inlägg Roffe var generaliserande, ingen aning om vilka beslut eller frågor som lyftes.

Och helt ärligt så hör denna diskussion inte hemma i denna tråden.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Agreed:) Vi har i varje fall bumpat tråden, case closed och lycka till med dagarna psxcare och alla andra! :tummenupp
Mitt inlägg Roffe var generaliserande, ingen aning om vilka beslut eller frågor som lyftes.

Och helt ärligt så hör denna diskussion inte hemma i denna tråden.
 
Last edited:

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Okey, nu när de flesta har fått lön så tänkte jag bara tipsa om att det finns platser kvar.
Är ni inte fler som är intresserade av att köra en licensträning?
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Okey, nu när de flesta har fått lön så tänkte jag bara tipsa om att det finns platser kvar.
Är ni inte fler som är intresserade av att köra en licensträning?

Jag skulle absolut kunna tänka mig köra licensträning med smc, men kan inte riktigt förstå vrf jag måste vara medlem i smc för att få köra? Jag har ju redan licens och är redan medlem i en klubb :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top