Smidd eller gjuten kolv?

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Ja som topic, vilket är bäst?
Hittar inte mitt kolv mått 54 som smidd heller:S på geiwiz.de
Antar att jag ska ha en gjuten då?

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
DaWoos skrev:
2601964 Ja som topic, vilket är bäst?
Hittar inte mitt kolv mått 54 som smidd heller:S på geiwiz.de
Antar att jag ska ha en gjuten då?
Smidd hade ju vart bäst, men finns det inte har du ju inte så mycket val :gnissla

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Lundgren skrev:
2602128 Smidd hade ju vart bäst, men finns det inte har du ju inte så mycket val :gnissla

nopp, fan beställde nu, men jag fick ingen uppmaning att betala? väldigt konstigt, då dom har som regel att om man inte bor i tyskland ska man betala i förväg:va

Solid snake

Guest
Lundgren skrev:
2602128 Smidd hade ju vart bäst, men finns det inte har du ju inte så mycket val :gnissla
Varför är en smidd bäst? Bara för att den håller längre men ger helt fel balans i motorn?

Gjuten är bättre, fast håller inte lika länge.

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
DaWoos skrev:
2602149 nopp, fan beställde nu, men jag fick ingen uppmaning att betala? väldigt konstigt, då dom har som regel att om man inte bor i tyskland ska man betala i förväg:va

Kollat mailen?

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Solid snake skrev:
2602157 Varför är en smidd bäst? Bara för att den håller längre men ger helt fel balans i motorn?

Gjuten är bättre, fast håller inte lika länge.
Håller längre, klarar hårdare slitage samt är lättare vilket avlastar vevaxeln ;)

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
men typ smidda kolvar å snidda stakar å grejer är väll typ "trimm" till bilar? iallfall mycket dyrare? varför?

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Mr EmCom skrev:
2602311 men typ smidda kolvar å snidda stakar å grejer är väll typ "trimm" till bilar? iallfall mycket dyrare? varför?

domm är lättare, domm håller bättre och det ska tydligen vara mindre fiktion i en smidd kolv en i en gjuten

Jeppe^

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
såld, tyvärr
Dawoos det tar ett tag innan du får betalnings mejlet från geiwiz. Det dröjde några dagar för min innan jag fick mailet

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Jeppe^ skrev:
2602746 Dawoos det tar ett tag innan du får betalnings mejlet från geiwiz. Det dröjde några dagar för min innan jag fick mailet

okej, tack för svaret:tummenupp

ska ut i garaget o slipa kåpan och polera min ram lite nu strax:)

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
En smidd kolv är segare och tål därfört misshandel bättre och har lite bättre värmeavledning än en gjuten kolv.

En gjuten kolv är hårdare och har längre livslängd under normal drift än en smidd.

En smidd kolv måste ha större spel än en gjuten eftersom de utvidgar sig olika. Monterar man en smidd kolv i en cylle avsedd för en gjuten får man värmenyp om man inte honar upp rätt spel.

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
andersbrink skrev:
2603328 En smidd kolv är segare och tål därfört misshandel bättre och har lite bättre värmeavledning än en gjuten kolv.

En gjuten kolv är hårdare och har längre livslängd under normal drift än en smidd.

En smidd kolv måste ha större spel än en gjuten eftersom de utvidgar sig olika. Monterar man en smidd kolv i en cylle avsedd för en gjuten får man värmenyp om man inte honar upp rätt spel.

Bra att veta:gnissla Kan vara därför 54 strl inte finns, utan 53.98.

Fagge

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2006
Hoj
Rs 125, cb125 k5
DaWoos skrev:
2603729 Bra att veta:gnissla Kan vara därför 54 strl inte finns, utan 53.98.

hmmmm är du säker på att den inte ska vara 53,98 då, för att så stor är min och det är ochså en 98a, lr är det den gammla ägaren som har satt i fel kolv?

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Fagge skrev:
2659026 hmmmm är du säker på att den inte ska vara 53,98 då, för att så stor är min och det är ochså en 98a, lr är det den gammla ägaren som har satt i fel kolv?

på min kolv står det 54, det kan nog skillja lite från hoj till hoj tror jag, min är helt enkelt bättre än din då:tungan

Fagge

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2006
Hoj
Rs 125, cb125 k5
på min kolv så står det 53.98, jag är lite osäker på hur stor kolv jag ska köpa, nån som vet hur stor orginalkolven är?

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...