Smidig hojtransport

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Intressant! Hittar du nåt om hur snabbt man kan köra med den (oavsett vad SWE-reglerna säger)?

Tyckte mig höra 45 mph i filmen blir väl sisådär 72 km/h
Jädra nice pryl ivarje fall, kanske man kan bygga något liknande själv.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Funkar nog tyvärr inte så värst bra med svenska dragkrokar.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Det är ju inte tillåtet att bogsera motorcyklar i Sverige. Frågan är hur de skulle klassa det här med tanke på att ett hjul är i backen. Jag gissar att det skulle klassas som just bogsering.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Enhjuligt släp :tummenupp , googla fram lite bilder på gengasbilar från 2:a världskriget

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Funkar nog tyvärr inte så värst bra med svenska dragkrokar.

Nä det gör det inte men att fixa ett fäste för fyrkantröret på bilen vore inte så svårt.
Eller till fyrhjulingen vore ändå enklare, kunde vara bra att kunna ta med sig en hoj bakom den ibland.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Nä det gör det inte men att fixa ett fäste för fyrkantröret på bilen vore inte så svårt.
Eller till fyrhjulingen vore ändå enklare, kunde vara bra att kunna ta med sig en hoj bakom den ibland.

Nä det är nog inte så svårt, men sannolikt omöjligt att få igenom besiktningen.

För ett par år sedan fick jag en anmärkning gällande rost på bilens dragkrok och fick då tyvärr erfara att man inte på något sätt får modifiera en dragkrok eftersom den är typgodkänd. Det spelar ingen roll om svetsaren har behörighet att svetsa i ett kärnkraftverk och man förstärker allt till att kunna dra ett tåg, det är helt enkelt inte tillåtet. Vilken klåpare som helst får svetsa på bilramen som dragkroken på ett eller annnat sätt är fäst vid, men INGEN får svetsa på själva dragkroken.

(Med "dragkrok" så menar jag alltså inte bara själva kulan utan hela "dragkroks-kittet")

Visst sker det att svetsade dragkrokar slinker igenom, men det är inte tillåtet.

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Det måste ju gå att göra nån typ av infästning som man skruvar fast i sin befintliga dragkrok. Typ som dom där cross-ställen som finns.
Detta är ju typ samma sak, fast jag tror att belastningen blir mindre med denna lösningen än vad cross-ställen åstadkommer.

Riktigt sugen på att bygga en egen variant faktiskt. Men jag får nog börja med att montera en dragkrok på bilen först :hihi

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
motorcycle-towing.jpg

Räcker ju att öppna bakluckan :tummenupp

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Känns väl som att vinsten jämfört med en enkel släpvagn/hojsläp inte är så stor. Ett billigt obromsat släp,någon typ av "bike-shoe" och två spännband. Minst lika enkelt att lasta, bakhjulet slipper rulla (ser en viss nackdel, i alla fall på en cross/enduro att man ligger med kedjeslacken konstant på ovansidan, nöter onödigt mycket på glidskenorna). Dessutom har man ju en släpa till andra transporter. Man kan köra en havererad hoj också, punka, bahjulslager, sving etc....

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Räcker ju att öppna bakluckan :tummenupp

Den varianten har jag kört fast med en Piaggio Ape mopedbil och en CBR600RR. Behövde flytta på hojen men hade tillfälligtvis tappat bort körkortet.

Knudo

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2013
Hoj
Honda CBR1000rr, Suzuki DR Big och snart KTM 690 enduro
Haha, "tillfälligtvis tappat bort körkortet". Gillar den omskrivningen.

Den varianten har jag kört fast med en Piaggio Ape mopedbil och en CBR600RR. Behövde flytta på hojen men hade tillfälligtvis tappat bort körkortet.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...