Smord kedja - drevens pina?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Som så ofta, i brist på seriös tankeverksamhet, funderade jag igår på hur mycket slitage en smord kedja egentligen orsakar de stackars dreven?

Smörjningen gynnar förstås kedjelänkaget och anlägget/friktionen mot dreven, men samtidigt samlar oljefilmen gruspartiklar i varierande storlek som rimligen nöter på både kedja och drev.
Anledningen till att jag alls kom in på det spåret är att jag inspekterade min basic-kedja - dvs. inte O- eller X-ring den här gången - och noterade två saker.
Dels att det var dags att smörja den pga att den kändes o-kletig, och dels att den var helt sopren från sand/grus men i prima skick.

På tidigare hojar har jag använt kletspray, alltså den där icke-stänkande sprayoljan som ger en klibbig och hyfsat bestående film. Den kan efter en tid kännas som ett finare sandpapper om man kört lite härovar.
Den här "bonnakedjan" jag valde senast ska smörjas med vanlig smörjolja, och nackdelen är förstås att den inte har några friktionsreducerande O-ringar som håller länkaget smutsfritt, men fördelen å andra sidan är att den inte samlar skräp i samma utsträckning. Gissningsvis via slungkraften vid körning.

Vilken är den vetenskapligt etablerade insikten när det gäller kedjesmörjning och dess rätta metoder/produktval?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hypoidolja... (80W90). Den löser allt det där. Drivpaketen håller mycket längre. Men den stänker en del.

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Jag kör också oftast 80w90 växellådsolja. Det stänker definitivt men om man smörjer lite men ofta så är det klart hanterbart. Har funderat på att montera kedjeoljare men som jag kör (i närheten av depåställ) så är det inte lönt att ens testa. Det tar inte ens fem minuter totalt att tvätta av och olja kedjan.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
- Stänker mycket= behöver smörjas oftare?
Några drag med pensel på insidan av kedjan någon gång ibland. Jag tittar bara snabbt på hur den ser ut och har lärt mig läsa av graden av olja på det sättet. Inför längre turer så smörjs det annars var tredje gång kanske. Kör mest asfalt så jag behöver aldrig tvätta kedjan, utan smuts följer med överskottsoljan. Det blir en bra oljefilm som gör att man inte får metall mot metall...

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!