MickeZX7R
Posör
Som så ofta, i brist på seriös tankeverksamhet, funderade jag igår på hur mycket slitage en smord kedja egentligen orsakar de stackars dreven?
Smörjningen gynnar förstås kedjelänkaget och anlägget/friktionen mot dreven, men samtidigt samlar oljefilmen gruspartiklar i varierande storlek som rimligen nöter på både kedja och drev.
Anledningen till att jag alls kom in på det spåret är att jag inspekterade min basic-kedja - dvs. inte O- eller X-ring den här gången - och noterade två saker.
Dels att det var dags att smörja den pga att den kändes o-kletig, och dels att den var helt sopren från sand/grus men i prima skick.
På tidigare hojar har jag använt kletspray, alltså den där icke-stänkande sprayoljan som ger en klibbig och hyfsat bestående film. Den kan efter en tid kännas som ett finare sandpapper om man kört lite härovar.
Den här "bonnakedjan" jag valde senast ska smörjas med vanlig smörjolja, och nackdelen är förstås att den inte har några friktionsreducerande O-ringar som håller länkaget smutsfritt, men fördelen å andra sidan är att den inte samlar skräp i samma utsträckning. Gissningsvis via slungkraften vid körning.
Vilken är den vetenskapligt etablerade insikten när det gäller kedjesmörjning och dess rätta metoder/produktval?
Smörjningen gynnar förstås kedjelänkaget och anlägget/friktionen mot dreven, men samtidigt samlar oljefilmen gruspartiklar i varierande storlek som rimligen nöter på både kedja och drev.
Anledningen till att jag alls kom in på det spåret är att jag inspekterade min basic-kedja - dvs. inte O- eller X-ring den här gången - och noterade två saker.
Dels att det var dags att smörja den pga att den kändes o-kletig, och dels att den var helt sopren från sand/grus men i prima skick.
På tidigare hojar har jag använt kletspray, alltså den där icke-stänkande sprayoljan som ger en klibbig och hyfsat bestående film. Den kan efter en tid kännas som ett finare sandpapper om man kört lite härovar.
Den här "bonnakedjan" jag valde senast ska smörjas med vanlig smörjolja, och nackdelen är förstås att den inte har några friktionsreducerande O-ringar som håller länkaget smutsfritt, men fördelen å andra sidan är att den inte samlar skräp i samma utsträckning. Gissningsvis via slungkraften vid körning.
Vilken är den vetenskapligt etablerade insikten när det gäller kedjesmörjning och dess rätta metoder/produktval?