Snälla! MC-förare + bilister, kör försiktigt!

Kneedrag

Guest

Kanske du borde läst tråden som JAS_YZF-R125 länkar till..... och inte slänga ur dig dynga lille pojk


inlägg nedan kopierat från zatzy

hej
vet inte hur jag ska skriva i denna tråd, men personen som dog ikväll är min bästa vän, han dog framför ögonen på mig trots länge lung o hjärt räddnings försök

det är en 27 kille som är väldigt lugn i sitt kör sätt o ha alltid varit, i sommras fick han för sig att skaffa MC kort, sagt o gjort...
nu 1 år efter så fick jag höra att min grannes hoj va till salu kawasaki ninja 1000 (vet inte exakt namn på den) då råkade jag nämna det till min vän som direkt blev intreserad...
igår måndag så gjorde de affär o han köpte den
idag skulle han komma förbi för o visa upp hojen till mig, samtidigt som jag skulle dra till träningen, efter att vi pratade en stund o kollat på hojen o han berättade hur nöjd han känner sig o att hojen är verkligen grym o snabb o hit o dit
jag åkte iväg o han efter, kommer till nynäsvägen från skogkyrkogården, då drar han om mig på höger sida o sen ut på nynäsvägen mot larsboda, jag gasar upp efter han (fast jag vet att jag inte har en chans liksom) senare ser jag att han höll mitten filen, så jag kör om o blinkar in höger för o hålla mig på höger fil (för jag skulle svänga av vid ågsta avfarten). Sen plötsligt så kör han om mig o 2 andra bilar på vänster sida, för att sen åka snabbt höger o till avfarten där han tappar kontrollen över hojen o kör antagligen in vägräcket
eftersom jag hade någa bilar mellan mig o han, så kunde jag inte se exakt själva krocken utan såg bara en MC flyga upp några varv i luften för att sen försvinna i diket bakom räcket
när jag kommer fram så hade flertal bilar stannat o jag springer fram till honom, han låg kvar på asfalten halv medvetslös, jag tog i hans skalle o pratade med han att hjälp är på väg o att allt kommer att ordna sig o att han inte skulle röra på sig.
det tog ambulansen typ 15 min att komma, under tiden så har jag försökt att ringa folk jag känner som kunde hjälpa mig (för jag i riktigt schock tillstånd o blev inte bättre när jag ser att de höll på med lung o hjärt räddning (blev helt kall i kroppen, hjärtat bankade i 180 o fick panik, visste inte riktigt vad jag skulle göra för o hjälpa till

efter en stund försök att få igång hans hjärta så avbröt de o dödsförklarade honom

har varit hela kvällen hos hans familj o pratat med så mycket folk jag kunde om situationen, för jag hade såna skuldkänslor
tänk om jag inte hade sagt till honom om att grannens hoj är till salu
tänk om jag inte hade väntat på honom o åkt till gymet tidigare som jag annars bruka göra, då hade han kanske inte kommit o det hela hade aldrig hänt
tänk om jag satte igång med få igång hans hjärta direkt när jag kom fram till honom o han låg på asfalten

det är mycket som går runt i min skalle just nu att jag finner inga ord

han fick ha sin glädje i 1 dag, o det tog livet av han :(

så kör lungt alla mc förare även om hornen växer rätt så snabbt när man har 175 hk mellan benen.

vila i frid lilla abbe du kommer altid att finnas i mina tankar

Mvh zacharia
__________________
R.I.P Abbe 2008-09-02
#29
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Massa gripande text...

Fiiii för fan... Ingen ska behöva uppleva något dylikt.
Tyvärr händer det, och kommer att fortsätta att hända.
Bara så himla tragiskt!

I det här fallet verkar det ha varit en singelolycka.
En ung kille med nytaget körkort och en alldeles för effektstark motorcykel.

Man kan fundera över om det är rimligt att man kan ta körkort för tung obegränsad direkt, bara man har åldern inne.

Att gå från moped till körskolans trötta Honda 750, och sedan utan någon annan erfarenhet än det lilla man lärt sig under körkortsutbildningen, ha rätt att köra en modern sporthoj på direkten är faktiskt ganska otroligt...

Visst, dom allra flesta har nog dom mentala spärrar som en i alla fall grundläggande självbevarelsedrift medför, men många har det inte.

Jag tycker banne mig att det skulle vara krav på en särskild sporthojsutbildning, och att det infördes en körkortsklass som ger en rätt att framföra fordon som är vassare än en viss gräns av vikt kontra effekt.

För att som det är idag, att man efter några få mil på en körskolehoj och en godkänd uppkörning, får en oinskränkt rätt att direkt sätta sig på en motorcykel med flera häskrafter än det antal kilo den väger är i mina ögon ofattbart.

Nu duckar jag och tar fredagsgroggen med mig in under vardagsrumsbordet, för jag inser att jag kommer att bli attackerad från alla håll och kanter, men det här är min enkla uppfattning.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag blev omkörd av ambulansen på nynäsvägen när jag var påväg hem från jobbet den där dagen. När jag passerade platsen såg jag hur de jobbade med den där killen och det är en djävligt jobbig syn för man förstår rätt snabbt att det gåt åt h-e även om jag bara kunde se åt det hållet i några sekunder innan jag passerat.

Man är inte stöddig efteråt. Fy fan. Det var tungt att kliva av hojen hemma och se lillgrabben komma springande eftersom man inser att det faktiskt hade kunnat vara jag som låg på asfalten medans lillkorven väntar ovetandes därhemma.

Jag lider med killens familj och vänner.

Man kan fundera över om det är rimligt att man kan ta körkort för tung obegränsad direkt, bara man har åldern inne.
.

Strunta i ålderskravet och kräv fem år med A-körkort. 2+5 för de som kört begränsad.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag blev omkörd av ambulansen på nynäsvägen när jag var påväg hem från jobbet den där dagen. När jag passerade platsen såg jag hur de jobbade med den där killen och det är en djävligt jobbig syn för man förstår rätt snabbt att det gåt åt h-e även om jag bara kunde se åt det hållet i några sekunder innan jag passerat.

Man är inte stöddig efteråt. Fy fan. Det var tungt att kliva av hojen hemma och se lillgrabben komma springande eftersom man inser att det faktiskt hade kunnat vara jag som låg på asfalten medans lillkorven väntar ovetandes därhemma.

Jag lider med killens familj och vänner.



Strunta i ålderskravet och kräv fem år med A-körkort. 2+5 för de som kört begränsad.


Det framstår ju av texten att döma som om den avlidne på den ofta starkt trafikerade Nynäsleden lekt runt vittnets bil för att imponera på denne. Avslutningsvis kört om denne på vänstersidan omedelbart innan tvär gir mot avfart till höger osv.

Jag menar att den här olycken (liksom många andra) inte enbart känns som ett resultat av dålig körteknik, utan även om psykisk mognad och omdöme. Samt som alltid vid olyckor, en kombination av olyckliga omständigheter.

Men jag ska erkänna att även jag förstås ibland brassar, bara för att jag vet att folk som gillar motorljudet kollar.
 
Last edited:

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Jag blev omkörd av ambulansen på nynäsvägen när jag var påväg hem från jobbet den där dagen. När jag passerade platsen såg jag hur de jobbade med den där killen och det är en djävligt jobbig syn för man förstår rätt snabbt att det gåt åt h-e även om jag bara kunde se åt det hållet i några sekunder innan jag passerat.

Man är inte stöddig efteråt. Fy fan. Det var tungt att kliva av hojen hemma och se lillgrabben komma springande eftersom man inser att det faktiskt hade kunnat vara jag som låg på asfalten medans lillkorven väntar ovetandes därhemma.

Jag lider med killens familj och vänner.



Strunta i ålderskravet och kräv fem år med A-körkort. 2+5 för de som kört begränsad.

En ännu bättre lösning på ett mycket svårlöst problem.

Men fortfarande kan en person som kört XJ 900 från 1986, helt utan krav på vidare utbildning, helt lagligt sätta sig och köra en modern literhoj.

Jag själv är en "något över medel"-förare. I alla fall om man ska gå efter prestationer på bana. Det vassaste jag ägt var en -06 Honda Blackbird.

När jag nu sålde Bumsen och köpte en banhoj var jag bla. och provade en -08 1000cc Fireblade. -Jag köpte en 600... :gnissla

Jag har haft körkort några år, jag har haft alla sorters cyklar utom supersport, (tills nu), jag kör runt 1.500 mil/år, jag är SMC-instruktör, osv.

Men jag kände på allvar att denna CBR 1000 Fireblade var mig övermäktig.
-Hur ska den då inte vara för en hetsig kille i 20-årsåldern med nytaget körkort?
 

Dan08

Veritas vos liberati
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Hornsbergs strand
Hoj
Ingen förtillfället
Fiiii för fan... Ingen ska behöva uppleva något dylikt.
Tyvärr händer det, och kommer att fortsätta att hända.
Bara så himla tragiskt!

I det här fallet verkar det ha varit en singelolycka.
En ung kille med nytaget körkort och en alldeles för effektstark motorcykel.

Man kan fundera över om det är rimligt att man kan ta körkort för tung obegränsad direkt, bara man har åldern inne.

Att gå från moped till körskolans trötta Honda 750, och sedan utan någon annan erfarenhet än det lilla man lärt sig under körkortsutbildningen, ha rätt att köra en modern sporthoj på direkten är faktiskt ganska otroligt...

Visst, dom allra flesta har nog dom mentala spärrar som en i alla fall grundläggande självbevarelsedrift medför, men många har det inte.

Jag tycker banne mig att det skulle vara krav på en särskild sporthojsutbildning, och att det infördes en körkortsklass som ger en rätt att framföra fordon som är vassare än en viss gräns av vikt kontra effekt.

För att som det är idag, att man efter några få mil på en körskolehoj och en godkänd uppkörning, får en oinskränkt rätt att direkt sätta sig på en motorcykel med flera häskrafter än det antal kilo den väger är i mina ögon ofattbart.

Nu duckar jag och tar fredagsgroggen med mig in under vardagsrumsbordet, för jag inser att jag kommer att bli attackerad från alla håll och kanter, men det här är min enkla uppfattning.



;moraliskt rätt hit o dit.. en människas befattning över sig själv står över lagen, ingen vill väl dö, men ingen annan ha rätt att säkra din trygghet om ingen kräver det..
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag menar att den här olycken (liksom många andra) inte enbart känns som ett resultat av dålig körteknik, utan även om psykisk mognad och omdöme.
Absolut, jag kan inte annat än hålla med. Min poäng var nog snarare att jag tror att antal år med hojkortet gör mer för mognaden vid styret än åldern. En 25åring med 7 år bakom styret är mognare än en 35åring som precis fått hojkortet och nyss plastat av sin flång nya r1:a.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Absolut, jag kan inte annat än hålla med. Min poäng var nog snarare att jag tror att antal år med hojkortet gör mer för mognaden vid styret än åldern. En 25åring med 7 år bakom styret är mognare än en 35åring som precis fått hojkortet och nyss plastat av sin flång nya r1:a.

Jag skulle inte hållt med dig för två år sedan. Men efter att med obehaglig skärpa fått läsa ett antal (bla busa-)olyckstrådar på SH (som jag joinade -06) nu är tvingad att hålla med dig... till en del.

/J
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Absolut, jag kan inte annat än hålla med. Min poäng var nog snarare att jag tror att antal år med hojkortet gör mer för mognaden vid styret än åldern. En 25åring med 7 år bakom styret är mognare än en 35åring som precis fått hojkortet och nyss plastat av sin flång nya r1:a.
Håller med! Alla borde börja med ett år på 125:a för att sedan uppgradera så sakta..
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Ett bra tecken på om man är mogen att köra MC i trafik är om man pensionssparar. Gör man det så har man förlikat sig med tanken på att man inte är odödlig. Först då är man redo.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top