Snälla ni HJÄLP mig

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 2007
Hejsan.
Det var såhär att jag skulle gå ner till garaget för att starta upp min MC för första gången i år. Efter många jobbiga försöka så gick den igång, jag lät hojen stå på tomgång ett tag, och körde lite försiktikt runt på parkeringsplatsen. Till slut när jag stanna och ställde den på stödet för att låta den gå så började det att ryka som faan nerifrån kylaren! :confused:

Jag stängde av den genast, och när jag tittar ner så ser jag att den läcker vi dräneringhålet.



Är väldigt tacksam till om någon kan hjälpa mig med detta, eller vet vad det kan vara för fel!?



M.V.H//Gabriel
 

Bifogat

  • Img_6558.jpg
    Img_6558.jpg
    126 KB · Visningar: 139
Last edited:

bjerka

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Kungsör
Hoj
Kawasaki ZX10
JAG tror inte den är på väg att skära...förmodligen packningen som torkat nu när den stått i garaget hela vintern... bara att byta packningen :tummenupp
 

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 2007
Okej.
Men den går ju precis som vanligt när den är igång o så, låter inte illa eller nåt! Men det är inte mycket olja som kommer, sålänge man inte vrider på gasen så kommer det ingen olja, det är när den står på tomgång och jag gasar till som det kommer lite olja från det där lilla hålet!? :confused:







UrbanTiger skrev:
Låter jävlit konstigt.
Du kunde inte kollat lite mer så är det nog enklare att säga vad det är.

Har ingen Suka själv men...
Kan det vara dräneringen till tänstiftshålen som det kommer nån goja ur :va
Alltså om ett stift tappat lite i moment så det sitter löst så kan det tryckas upp bränsle och sot upp mellan gängorna och sen dräneras det ut genom dräneringen. Vet inte men det är mitt tips.
 

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 2007
Det tänkte jag också på faktiskt, Men själva oljan kommer ju ifrån det där lilla hålet under vänstra avgasporten!? Jag blir inte klok på detta.






bjerka skrev:
JAG tror inte den är på väg att skära...förmodligen packningen som torkat nu när den stått i garaget hela vintern... bara att byta packningen :tummenupp
 

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 2007
Okej, så du tippar på att det är tändstiftet allså, Tyvärr så har jag ingen bättre bild nu!





UrbanTiger skrev:
Ett löst stift i en av cyllarna märks nog bara väldigt lite. Alltså det räcker med att det lossar mindre än ett kvarts varv för att det ska bli otätt. Hur det uppstått kan man diskutera men det händer alltså att tändstift sitter löst till och från.

Du har ingen bättre bild på hur hålet ser ut ?
 

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 2007
Okej.
Nee jag vet faktiskt inte vad det heter, Allt jag vet är att det är ett litet litet hål som sitter under själva röret där avgasröret går in i motorn! Jag tittade på höger sida med och där så var det ett likadant litet hål men där hade det inte runnit något.




UrbanTiger skrev:
Kanske kan någon bekräfta att det ä dräneringen till tändstiftshålen vi pratar om. Äger ingen sånn själv ju..
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
TurboTorsk skrev:
Okej.
Nee jag vet faktiskt inte vad det heter, Allt jag vet är att det är ett litet litet hål som sitter under själva röret där avgasröret går in i motorn! Jag tittade på höger sida med och där så var det ett likadant litet hål men där hade det inte runnit något.


Det är hål på alla fyra. I höstas när jag ställde in hojen för vinterförvaring (vilket blev ca 6 månader eftersom försäkringen kostade några friska) slog jag lite olja i cyllarna och drog om motorn. Då hände exakt samma sak som du beskriver det. Det sippra ut lite olja ur samtliga hål. Mest troligt är det en dränering som går in när det kommer joxx i cyllarna som inte skall var där. Bläddrade igenom Haynes men hittade ingen närmare info.. =/
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
TurboTorsk skrev:
när jag tittar ner så ser jag att den läcker olja under vänstra avgasporten, Det är svårt att förklara men det är som små små hål under varje avgasport där själva rören går in i motorn!

Om du, eller någon annan, har justerat/kollat ventilspelet har packningen runt tändstiftet i ventilkåpan hamnat på sniskan och/eller gått sönder. Finns det 4 st banjobultar som på luft/olje sitter en sådan lös eller har gått av. Bort med bensintanken och kolla VAR den läcker olja runt tändstiften.
 

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 2007
Okej det är precis vad som hände.
Men hur gick du till väga då?


M.V.H//Gabbe







[- sNaIjK -] skrev:
Det är hål på alla fyra. I höstas när jag ställde in hojen för vinterförvaring (vilket blev ca 6 månader eftersom försäkringen kostade några friska) slog jag lite olja i cyllarna och drog om motorn. Då hände exakt samma sak som du beskriver det. Det sippra ut lite olja ur samtliga hål. Mest troligt är det en dränering som går in när det kommer joxx i cyllarna som inte skall var där. Bläddrade igenom Haynes men hittade ingen närmare info.. =/
 

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
hål

Är det dessa hål du menar så är det dränering från stifthålen.

Antaligen så läcker ventilkåpspackningen eller om du har haft olja i cylindrarna och ett stift inte täter så kan det ju kommma den här vägen.

bara så du vet... dessa hål går inte på nåt sätt in i cylindrarna
får du skit i cylindrana är detta inte nån naturlig väg ut.
För att klargöra hur dom är borrade så...
Ta bort tändhattarna och häll vatten där, då kommer det ut genom hålen, det förutsätter att stiften är iskruvade så vattnet inte tar den vägen.


MVH
Gildemeister
 

Bifogat

  • Img_6558.jpg
    Img_6558.jpg
    126 KB · Visningar: 140
Last edited:

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 2007
Japp det är precis dom hålen som oljan kommer ifrån. Jag har inte haft någon olja eller nåt liknade i cyllarna. Men då är det allså ventilkåpspackningen som har gott åt helvete éller!? Men vad vad gör jag åt detta nu då!? Det är inget annats som kan ha gott sönder då?


M.V.H//Gabbe







Gildemeister skrev:
Är det dessa hål du menar så är det dränering från stifthålen.

Antaligen så läcker ventilkåpspackningen eller om du har haft olja i cylindrarna och ett stift inte täter så kan det ju kommma den här vägen.

bara så du vet... dessa hål går inte på nåt sätt in i cylindrarna
får du skit i cylindrana är detta inte nån naturlig väg ut.
För att klargöra hur dom är borrade så...
Ta bort tändhattarna och häll vatten där, då kommer det ut genom hålen, det förutsätter att stiften är iskruvade så vattnet inte tar den vägen.


MVH
Gildemeister
 

VobbelFrasse

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Sumpholm
Hoj
Drz, Rödmyra-53
Hade precis samma fel på en gsx 750...

I mitt fall var det precis som en föregående talare påpekat, Jag hade klantat mig med packningen när jag klämde dit toppen... ta bort toppen och kolla att alla packningar sitter rätt och ser frächa ut...

/ Tobbe

TurboTorsk skrev:
Japp det är precis dom hålen som oljan kommer ifrån. Jag har inte haft någon olja eller nåt liknade i cyllarna. Men då är det allså ventilkåpspackningen som har gott åt helvete éller!? Men vad vad gör jag åt detta nu då!? Det är inget annats som kan ha gott sönder då?


M.V.H//Gabbe
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
TurboTorsk skrev:
Okej.
Nee jag vet faktiskt inte vad det heter, Allt jag vet är att det är ett litet litet hål som sitter under själva röret där avgasröret går in i motorn! Jag tittade på höger sida med och där så var det ett likadant litet hål men där hade det inte runnit något.


Trodde du menade PÅ röret (läste inte så noga).. Min olja kom ut här:
 

Bifogat

  • mc3.jpg
    mc3.jpg
    14.9 KB · Visningar: 166

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 2007
Okej.
Men det lustiga är att jag inte har varit där nere o grävft. Men det kan ju vara så att dom var dåliga från början, hojen har ju trotts allt gott 3000mil


M.V.H//Gabriel




VobbelFrasse skrev:
Hade precis samma fel på en gsx 750...

I mitt fall var det precis som en föregående talare påpekat, Jag hade klantat mig med packningen när jag klämde dit toppen... ta bort toppen och kolla att alla packningar sitter rätt och ser frächa ut...

/ Tobbe
 

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 2007
Det var så att jag gick in på hoj & Mc i linköping för att höra med han som jobbar där inne va det kan vara för fel. Svaret jag fick var att det var ett dräneringshål och att den förbrända oljan ska komma ut den vägen. Men nu när jag bytt olja o filter så kvarstår felet! :confused: Så nu ska jag göra ett försök att kolla om det är stiften som gengat upp sig, om det är därför oljan kommer ut där! Och är det inte detta felet så blir det väl att lämna in skiten på service.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om ventilkåpans oljebultar är taskigt dragna kan jag tänka mig att du får den där symptomen. Har du kollat om någon av de fyra bajobultarna sitter lös?

TurboTorsk skrev:
Okej.
Men det lustiga är att jag inte har varit där nere o grävft. Men det kan ju vara så att dom var dåliga från början, hojen har ju trotts allt gott 3000mil


M.V.H//Gabriel
 

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 2007
Hm.
Okej men vart sitter dom på ventilkåpan då? :va
Vet inte riktigt vilka bultar du menar!? Har du någon bild så skulle jag vara väldigt tacksam!





andersbrink skrev:
Om ventilkåpans oljebultar är taskigt dragna kan jag tänka mig att du får den där symptomen. Har du kollat om någon av de fyra bajobultarna sitter lös?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top