Snö och grepp

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Idag körde jag några km i snön med min nyinköpta DR650 och jag inser att jag inte begriper mig på det.
Däcken är TKC80 som inte är dagsfärska. Jag antar att det enklaste är att köpa en bunt dubb och dra i däcken. Vad ska man köpa? Tanken är mer småvägar än stigar.

Jag har inte monterat dubb sen 1985 och redan då var pyramiddubben vi använde "omoderna".

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Idag körde jag några km i snön med min nyinköpta DR650 och jag inser att jag inte begriper mig på det.
Däcken är TKC80 som inte är dagsfärska. Jag antar att det enklaste är att köpa en bunt dubb och dra i däcken. Vad ska man köpa? Tanken är mer småvägar än stigar.

Jag har inte monterat dubb sen 1985 och redan då var pyramiddubben vi använde "omoderna".

Dagsfärska däck är faktiskt regel nr 1, särskilt om du skall köra småvägar. Dubben ger absolut stadga på is men eftersom du kör en ganska tung hoj kan du inte använda endurodubb utan att de slits ned på en dag eller så det blir antagligen koromantdubb med lite mer utstick än på en bil.

Jag skulle köpa nya däck om jag tänkte köra på vintern, och då däck med klackar typ TKC80 men färska och relativt mjuka samt dubba dem med bildubb i ganska stor mängd.

På fräscha däck brukar det gå ganska bra att köra även utan dubb på riktig vinterväg.

c037ef4c38091c75a62653f24006ba6d.jpg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur har du tänkt använda hojen, vilket underlag?

Edit: Sorry jag läste för slarvigt.
Om småvägar betyder sådana som plogats regelbundet så att det är framme asfalt eller frusen jord så är det utanför med min erfarenhet men tkc80 verkar vara populära där.
Jag skulle nog överväga längre dubb på sidorna.

Desto mer du kan undvika asfalt eller frusen mark under snön desto längre dubbar kan du ha.

Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Dagsfärska däck är faktiskt regel nr 1, särskilt om du skall köra småvägar. Dubben ger absolut stadga på is men eftersom du kör en ganska tung hoj kan du inte använda endurodubb utan att de slits ned på en dag eller så det blir antagligen koromantdubb med lite mer utstick än på en bil.

Jag skulle köpa nya däck om jag tänkte köra på vintern, och då däck med klackar typ TKC80 men färska och relativt mjuka samt dubba dem med bildubb i ganska stor mängd.

På fräscha däck brukar det gå ganska bra att köra även utan dubb på riktig vinterväg.

c037ef4c38091c75a62653f24006ba6d.jpg
Just kombin tkc80 med bildubb har jag provat själv och det är skräp -sålde efter två veckor .
Är det riktig isig ”småväg ” med ett par tre centimeter is i botten är endurodubbat guld men har du inte isbotten är dom värdelösa och kasar och blir skräp jättefort .
på nästan rena vintervägar kan du lika gärna köra odubbat för bildubben blev jag aldrig imponerad av

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Just kombin tkc80 med bildubb har jag provat själv och det är skräp -sålde efter två veckor .
Är det riktig isig ”småväg ” med ett par tre centimeter is i botten är endurodubbat guld men har du inte isbotten är dom värdelösa och kasar och blir skräp jättefort .
på nästan rena vintervägar kan du lika gärna köra odubbat för bildubben blev jag aldrig imponerad av

För mig betyder "rena vintervägar" 5-10cm hård packad snö som endurodubbar fungerar perfekt på.
Jag förstår att det ser annorlunda ut för dig.

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag körde 2 år med en CR 250 med endurodubb, långa transportsträckor ibland, försökte hålla mig i vägrenen där snön fanns. Väldigt blandade underlag, från sjöis till asfalt. Tyckte dubben höll förvånande bra. Funkar riktigt bra på snötäckta småvägar. Mindre bra på oplogade isar. Skärpan i dubben rök väl rätt fort men dubbarna satt ju kvar och fungerade hyggligt. Utan dubb hade det varit okörbart 90% av gångerna.

Lättare hoj, visst men man får vara lite försiktig och ge fan i miltals bar asfalt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Nu bor jag utanför Enköping så rena isvägar finns inte utan det är på sin höjd packad snö på grus. Just nu är det spårig snö även på asfalterade vägar, men det är knappast något som håller i sig länge. Idag for hjulen åt sidorna efter egna idéer och jag blev mest stressad av det.

Tanken med cykeln är att använda den när jag inte tycker MT09 passar väglaget. Är det inte snö kan jag köra Yamaha.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
För mig betyder "rena vintervägar" 5-10cm hård packad snö som endurodubbar fungerar perfekt på.
Jag förstår att det ser annorlunda ut för dig.
Nej det är nog liknande men minst ett par centimeter is eller nåt i botten så dubben har nåt att gräva i ?, 10cm hårt packad snö är bara skoterlederna på våren som har och då är det skamkärran man får ta dit .
här känns som att plogbilarna betalar slitstålen själva och när du har 2-3 cm is å sen snö på det är en krokig 70väg klockren med endurodubb å 650cc ?många som funderar på va fan som körde om dom ?
Kör grus från huset så är vintern med oss som i år så har jag många mil fin vinterväg utan styggelsen asfalt att leka runt på ?
Här startar mina vägar
IMG_4486.png

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Om jag nu ska köpa däck, är det motsvarande jag ska ha igen? Det är inte många klack-kanter mot snön i varje givet ögonblick. På bildäck är det miljarder sajpningar som håller emot.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Om jag nu ska köpa däck, är det motsvarande jag ska ha igen? Det är inte många klack-kanter mot snön i varje givet ögonblick. På bildäck är det miljarder sajpningar som håller emot.

Skoterdäck finns i sajp och sen finns väl Sio2 compound i vissa mcdäck - vintergummi.

Ska du köra hoj annars är det chengsing me limmade korta bildubb ala mc bud , finns folk i tråden som vet var du finna

Tkc80 speciellt mt21 är skit förutom på snömodd med asfaltkontakt.

Tkc80 är desutom i praktiken ett skuret slicks med normalgummi , motarddäck med lite/mycket offroad egenskaper

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Enköping Tomte..ta ut hojen till våren..!!:smasha:krama

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Där har du en del kunskap om du mailar/ringer dom
Ddp letade upp finndubb när jag inte fann då jag körde bara is några vintrar
Du har väl tyvärr sämst förutsättningar om det är snömodd/asfalt du ska ha nåt som passar för

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring