Snabbare uppkörningstid?

estiswe

Ny medlem
Gick med
16 May 2005
Hoj
Honda 125cc
Tjena! Nu är det som så att jag har funderat på att ta A1 kort och kommit fram till att det går ekonomiskt =) Mne det återstår ett stort problem, den tidigaste uppkörningstiden just nu är inte föräns den 21 Juli!! Vill ju kunna åka i sommar, så finns det någonting man kan göra för att få en tidigare uppkörningstid? // Robert

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Superduke 05
Jag ringde igår och bokade min uppkörning, i Lkpg var det tidigast 21 juli precis som du skriver.

Men oj så svårt det var att fråga hur det såg ut i övriga Östergötland ;P Kunde få en uppkörning idag men tyckte det var lite väl tidigt ^^

Så det blev den 1juni i Norrköping :tummenupp

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Nejvbie skrev:
Jag ringde igår och bokade min uppkörning, i Lkpg var det tidigast 21 juli precis som du skriver.

Men oj så svårt det var att fråga hur det såg ut i övriga Östergötland ;P Kunde få en uppkörning idag men tyckte det var lite väl tidigt ^^

Så det blev den 1juni i Norrköping :tummenupp

Var ringde du runt då?
Ringde du till olika körskolor runt omkring?

Jag ska ta en dubbellektion i lidköping imorgon och ajg tror att det räcker, och sen vill jag ha uppkörningstid fort som attan!

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Återbudstider is the shit.
Ring var femte minut, till slut ger de nog dig en tid.

Fast gör du det genom skolan tar det fyrpelt så lång tid skulle jag tro, de vill nog inte hänge i telefonen hela dagarna för att fixa fram en snabb tid åt dig.

estiswe

Ny medlem
Gick med
16 May 2005
Hoj
Honda 125cc
MEn jag har inte någon egen motorcykel jag kan köra upp på så måste ju gå via en körskola för att kunna genomföra uppkörningen? Men låter ju kanon om det finns tider i andra ställen av östergötland :) Fast går det att kontakta en annan körskola i en annan stad och bara be dom vara med att köra upp fast man inte gjort något annat hos dom?

Jag tog Eu kort för ett par år sedan och har bra koll på teorin, plus att jag kört motorcykel i många år (cross mm) så jag planderade att göra teorin själv, sen ta en 2-3 lektioner sedan köra upp, det kan ju inte ta allt för lång tid att göra klart allt till uppkörningen lr?

Har ni några tips att ge, svårt att veta hur man ska göra osv. hur många lektioner som behövs osv. kan ju tillägga att jag kört över 2000 mil moppe totalt också, inte samma sak som 125a men det är ju ändå en del kunskap. Man vet ju bättre hur det går till i trafiken då. Kört mkt övningskörning i bil med osv. //Robban

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
estiswe skrev:
MEn jag har inte någon egen motorcykel jag kan köra upp på så måste ju gå via en körskola för att kunna genomföra uppkörningen? Men låter ju kanon om det finns tider i andra ställen av östergötland :) Fast går det att kontakta en annan körskola i en annan stad och bara be dom vara med att köra upp fast man inte gjort något annat hos dom?

Jag tog Eu kort för ett par år sedan och har bra koll på teorin, plus att jag kört motorcykel i många år (cross mm) så jag planderade att göra teorin själv, sen ta en 2-3 lektioner sedan köra upp, det kan ju inte ta allt för lång tid att göra klart allt till uppkörningen lr?

Har ni några tips att ge, svårt att veta hur man ska göra osv. hur många lektioner som behövs osv. kan ju tillägga att jag kört över 2000 mil moppe totalt också, inte samma sak som 125a men det är ju ändå en del kunskap. Man vet ju bättre hur det går till i trafiken då. Kört mkt övningskörning i bil med osv. //Robban
Till att börja med kan jag säga att ha kört moppe ger dig bara sämre förutsättningar bortsett från att du antagligen kontrollerar fordonet bättre.
Ofta så kan du inte boka uppkörning fören du har klarat teorin. Sen beror det på trafikskolan om de vill boka uppkörning utan att du har kört hos dem.. vissa går inte med på det andra gör det.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
estiswe skrev:

Du kan hyra en hoj och köra upp privat

estiswe

Ny medlem
Gick med
16 May 2005
Hoj
Honda 125cc
Var hyr man en hoj för uppkörning privat då? har ju en gammal honda -81 men den är ur funktion just nu och kanske är bättre att ha en annan motorcykel på uppkörningen.. Men Vägverket har ingen mc att låna ut för uppkörning då?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
estiswe skrev:
Var hyr man en hoj för uppkörning privat då? har ju en gammal honda -81 men den är ur funktion just nu och kanske är bättre att ha en annan motorcykel på uppkörningen.. Men Vägverket har ingen mc att låna ut för uppkörning då?

Nej vv har ingen. Körskolor, kostar ca 500 spänn

estiswe

Ny medlem
Gick med
16 May 2005
Hoj
Honda 125cc
ok, men går dom med på att hyra ut en utan att man gjort något annat där tror du? Ringde nämligen runt igår och kollade, då sa dom att det kostade 800-900 att göra uppkörningen med dom, fast då fattade jag för att dom är med hela tiden osv?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
estiswe skrev:
ok, men går dom med på att hyra ut en utan att man gjort något annat där tror du? Ringde nämligen runt igår och kollade, då sa dom att det kostade 800-900 att göra uppkörningen med dom, fast då fattade jag för att dom är med hela tiden osv?
ska gå att hyra endå... dom 800kr de snackade om är om du har egen hoj.. annars tillkommer avgift för hyra av MC där de ingår varmkörning ( du brukarfå öva lite på banan före)..
hyr en privat annars.. alt låna

estiswe

Ny medlem
Gick med
16 May 2005
Hoj
Honda 125cc
OK, jag får kolal upp det där. Men nu är det så att jag fortfarande inte är helt säker på om jag ska ta A1 kort eller inte. Jag är väldigt beroende av ett fordon att komma fram men och har för tillfället bara en moped. MEn föra tt kunan ta mc kort måste jag sälja moppen villket kommer bli mycket jobbigt eftersom ajg då inte kan ta mig någonstans. Så jag undrar på ett ungefär hur lång tid det kan ta att få ett A1 körkort. Teorin gör jag själv hemma, och det räknar jag med att det går fort, men det är ju fler saker som tillkommer. Reser bort två veckor den 14 Juni, torr ni det kan vara möjligt att ta färdigt kortet innan dess?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
estiswe skrev:
OK, jag får kolal upp det där. Men nu är det så att jag fortfarande inte är helt säker på om jag ska ta A1 kort eller inte. Jag är väldigt beroende av ett fordon att komma fram men och har för tillfället bara en moped. MEn föra tt kunan ta mc kort måste jag sälja moppen villket kommer bli mycket jobbigt eftersom ajg då inte kan ta mig någonstans. Så jag undrar på ett ungefär hur lång tid det kan ta att få ett A1 körkort. Teorin gör jag själv hemma, och det räknar jag med att det går fort, men det är ju fler saker som tillkommer. Reser bort två veckor den 14 Juni, torr ni det kan vara möjligt att ta färdigt kortet innan dess?
du kan ta kortet denna veckan om du bara ligger på.. öva mycket!.. det handlar om konbana, manöverbana osv.. inbromsningar och lite sånt du MÅSTE öva på.. alltså måste du låna dig en hoj.. behåll moppen tills du har kortet i handen om du behöver det.. eller köp en "skitmoped" sålänge.. det skulle jag gjort så kan du fortfarande öva med en egen 125a..

estiswe

Ny medlem
Gick med
16 May 2005
Hoj
Honda 125cc
philsson skrev:
du kan ta kortet denna veckan om du bara ligger på.. öva mycket!.. det handlar om konbana, manöverbana osv.. inbromsningar och lite sånt du MÅSTE öva på.. alltså måste du låna dig en hoj.. behåll moppen tills du har kortet i handen om du behöver det.. eller köp en "skitmoped" sålänge.. det skulle jag gjort så kan du fortfarande öva med en egen 125a..

Problemet är att jag inte har råd att ta A1 kort och renovera i ordning mc:n föräns jag sålt moppen. MEn Du menar på att det går att ta A1 körrkort på bara några veckor trotts att man precis börjar?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
estiswe skrev:
Problemet är att jag inte har råd att ta A1 kort och renovera i ordning mc:n föräns jag sålt moppen. MEn Du menar på att det går att ta A1 körrkort på bara några veckor trotts att man precis börjar?
det är klart.. kör 2 lektioner med trafikskolan.. be dem gå igenom banan och bromsningarna.. kostar dig ca 1800kr för de 2 dubbellektionerna.. tro mig det krävs.. sen kör du upp.. du kan ju köra båda lektionerna samma vecka.. öva mycket med mopeden i stan på regler du känner till och tänk på att visa med huvudet vart du tittar osv.. var mycket riskmedveten och kör trafiksäkert.. lär dig start i backe om du inte redan kan det.. öva garagevändning skadar aldrig trots att du inte ska göra det på uppkörningen.. det jag menade var att om du säljer mopeden.. va de nu är för nåt köper du en moped för 500kr om du hittar och kör på sålänge ... då har du pengarna tillgodo från den förra till att ta kortet.. :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...