Jag och min tjej köpte via Handelsboden ett par headset (kan inte namn nu på rak arm). Det var betydligt billigare än exempelvis Scala med flera. Förutom den självklara funktionen att kunna prata med varandra kunde man även koppla telefon för att svara i hjälmen samt lyssna på musik via BT. Vilket gör att headsetet är passligt att bruka även när man inte kör ihop med någon annan.
Fungerar bra upp till cirka 100km/h men jag får uppfattningen om att det handlar mycket om vilken hjälm och hur du fäster mic och högtalarna i hjälmen som avgör hur bra du uppfattar ljudet från din partner in crime. Racerhjälm tex har inte plats för hörlurarna vilket är värt att veta medans touring/korv-äta hjälmar oftast har utskärningar i frigoliten där högtalarna kan monteras och spår för kablage och mic.
Beträffande BT har väl de nya versionerna/speccarna 2.0+ blivit avsevärt bättre än när BT var nytt.
Jag vet att industriell BT klarar åtminstone 1000m open field för kommunikation men jag har ingen info om i vilka hastigheter.
Försökte själv hitta något liknande som Zello förut, Nokia hade något PTT walkie talkie funktion i äldre telefoner. Men då att det skulle vara just BT. Tror inte att det funkar i praktiken när man åker hoj med att trycka in headset knappar osv. Det är väldigt trevligt med BT headset och dess självstartande funktion på ljudnivån.
Dessutom om man åker utomlands så blir det en trevlig roaming avgift om det enbart är över SIM abbonemang.
https://zello.com/channels/#popular
Verkar kul att testa vilket som, men känns som att man uppfinner hjulet lite med att ansluta till gamla COM kanaler när Internet finns