Snart ännu en fighter!

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Ja, efter en mindre lyckad dikeskörning förra veckan så har det blivit dags att för mig att joina er med street fighters.
Enligt läkaren så har jag ca 6 veckor på mig att sy ihop hojen så jag kan köra på den igen :huvet

Så nu har projekt bygga SF av min Blade -00 påbörjats.
Jag är riktigt förhoppningsfull om att det kommer bli en riktigt rolig hoj.
Den är utrustad med PCIII och Acra Titan helsystem så effekten borde finnas där tycker jag :banana

Slänger med lite bilder på anledningen till renoveringen och hur långt jag kommit. (inte alls långt... endast rivit av kåporna)

Så fram med alla tips ni har i garderoben!
Vad ska jag ha för drevning? Jag ska ändå byta drivpaket så kom med rekomendationer! Räcker det med 2 kugg ner fram?
Funkar det bra att montera raisers i orginalkronan eller måste jag köpa ny krona. Använder jag orginal har jag planerat att förstärka den på något vis, antar att det behövs???
Vart köper man raisers och styre? Vilka rekomenderar ni?
Något tips på hur jag trollar bort elsystemet på något snyggt sätt?
Idag sitter det en styrdämp på, är det vettigt att ha en sån på en fighter?

Är det någon som har delar liggande så dra er inte för att skicka ett PM!

Planen är att ha en rullande SF innan hösten (och min rygg har läkt) Finishen tänkte jag fixa under vintern!

Rock on :yoparty
 

Bifogat

  • Redigerad 53.jpg
    Redigerad 53.jpg
    87.5 KB · Visningar: 359
  • Redigerad 70.jpg
    Redigerad 70.jpg
    85.4 KB · Visningar: 350
  • Redigerad 65.jpg
    Redigerad 65.jpg
    73.7 KB · Visningar: 231
  • Redigerad 73.jpg
    Redigerad 73.jpg
    81.2 KB · Visningar: 330
  • Redigerad 81.jpg
    Redigerad 81.jpg
    98.9 KB · Visningar: 350

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Skall du bygga en fighter av bladen M:et?! :)

Jag har inga råd att ge, men jag kan komma med glada tillrop och skamliga förslag.
Lycka till! :tummenupp
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
M:et skrev:
Så fram med alla tips ni har i garderoben!
Vad ska jag ha för drevning? Jag ska ändå byta drivpaket så kom med rekomendationer! Räcker det med 2 kugg ner fram?
Funkar det bra att montera raisers i orginalkronan eller måste jag köpa ny krona. Använder jag orginal har jag planerat att förstärka den på något vis, antar att det behövs???
Vart köper man raisers och styre? Vilka rekomenderar ni?
Något tips på hur jag trollar bort elsystemet på något snyggt sätt?
Idag sitter det en styrdämp på, är det vettigt att ha en sån på en fighter?

Är det någon som har delar liggande så dra er inte för att skicka ett PM!

Planen är att ha en rullande SF innan hösten (och min rygg har läkt) Finishen tänkte jag fixa under vintern!

Rock on :yoparty
Vet inte om man vågar säga välkommen eller om man skall beklaga krashen..

2 ned fram i drevning räcker nog bra. Se bara till att kedjan inte tar i svingen för hårt när du går ned så mycket fram.
Kanske vore bättre att gå 1 ned fram och 2 upp bak.

Hur ser orginalkronan ut på -00:an ? Är den "ihålig" undertill ?

När det gäller vart du ska köpa sakerna så köp där dom har sakerna hemma och ta inte på beställning.
Jag väntar tex. fortfarande på mina risers. 2 1/2 vecka nu *suck*

Kolla ifall du inte får plats med orginalkablaget under tanken/framför luftburken.
I mitt fall splittrade jag orginalkablaget och förlängde vissa sladda till reläer för att kunna gömma undan dom.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
M:et skrev:
Ja, efter en mindre lyckad dikeskörning förra veckan så har det blivit dags att för mig att joina er med street fighters.
Enligt läkaren så har jag ca 6 veckor på mig att sy ihop hojen så jag kan köra på den igen :huvet

Så nu har projekt bygga SF av min Blade -00 påbörjats.
Jag är riktigt förhoppningsfull om att det kommer bli en riktigt rolig hoj.
Den är utrustad med PCIII och Acra Titan helsystem så effekten borde finnas där tycker jag :banana

Slänger med lite bilder på anledningen till renoveringen och hur långt jag kommit. (inte alls långt... endast rivit av kåporna)

Så fram med alla tips ni har i garderoben!
Vad ska jag ha för drevning? Jag ska ändå byta drivpaket så kom med rekomendationer! Räcker det med 2 kugg ner fram?
Funkar det bra att montera raisers i orginalkronan eller måste jag köpa ny krona. Använder jag orginal har jag planerat att förstärka den på något vis, antar att det behövs???
Vart köper man raisers och styre? Vilka rekomenderar ni?
Något tips på hur jag trollar bort elsystemet på något snyggt sätt?
Idag sitter det en styrdämp på, är det vettigt att ha en sån på en fighter?

Är det någon som har delar liggande så dra er inte för att skicka ett PM!

Planen är att ha en rullande SF innan hösten (och min rygg har läkt) Finishen tänkte jag fixa under vintern!

Rock on :yoparty

Grattis. Välkommen in i den kåplösa och roliga världen. Blir nog jobbigt för dig som är van att ligga och gasa 200+ med polarna om du ska åka kåplöst. Men det är en vanesak. Du kommer ha desto roligare upp till 200 istället.

Angående drevningen gå upp ett par kugg upp bak istället för två ner fram om du ändå ska köpa drev. För många ner fram sliter bara på kedjan.

Här har du alla tips och bilder du behöver för ditt projekt. (denna var en 954 dock)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=24718

Denna herre har mycket delar till div hojar. Gammal annons men han kan säkert fixa mer grejer om du behöver nått.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=6442&highlight=blade+streetfighter

Tips på var du köper färdiga styrkronor. Räkna med 3000+styre.
Eller så borrar du original. Förstärk om det behövs. Billigast och enklast.
Styrfästen till mitt Renthal Fatbar styre handlade jag på Lelles för en 500 hundring. Samt ett beg styre för 500kr. Värt att tänka på är att en original övre krona kan kosta 5000kr + !!!!!!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=50097&highlight=lucas

Jag skulle rekommendera en Lucas krona
sf.jpg


Styrdämpare rekommenderar jag. Inga problem att åka utan men jag tror man lever längre om man åker med. Hojen blir så lätt svängd ändå med ett brett crosstyre. Kika lite på styren innan du handlar. Är man van att åka med clipon kan man köpa ett crosstyre som nästan är helt rakt utan någon bockning alls. Du sitter då mer framåtlutat och du kanske känner dig mer hemma så att säga.

Styren då. Ett Renthal styre av modell ca 1500kr håller nog bäst för lite små vurpor. Sen finns det billiga med 'fågelpinne' som böjer sig lite lättare men dom duger oftast väldigt bra dom med.

Sen kan du behöva längre kopplingswire och i bland gaswire:ar
Montera grejerna och kolla om det går att dra dom på ett annat sätt. Funkar inte det är det bara att handla nytt. Kan vara krångligt att hitta men ibland ska man ha tur också.
 
Last edited:

Mech

www.apan.se
Gick med
24 May 2004
Ort
Umeå
Hoj
R
Det där med styrdämpare har jag tänkt på. Jag har aldrig haft och har heller inte en varit nära att börja wobbla med styret.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Mech skrev:
Det där med styrdämpare har jag tänkt på. Jag har aldrig haft och har heller inte en varit nära att börja wobbla med styret.

Beror nog på hur man kör lite också. Vikt på hoj, däck osv.

Har lagt några 1 meters svarta streck när man slagit ner lite konstigt i 200 t.ex. Utan styrdämpare hade min hoj legat på skrothögen och jag också :död
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
För mig gick det inte att ha styrdämpare, den tog i risers (vad fan kallar man 2st, riserserna? :confused: ) när man svängde.

Har du inga planer på att bygga tillbaka till original så skulle jag rekommendera att använda original styrkronan. Men tänk som sagt på att den kan va dyr om du ångrar dig, kostar ca 3000:- till 954:an har jag för mig.

Din styrkrona är väll dessutom helt plan? Då är det ju grymt lätt att bara borra håll o sätta dit ett par risers. Min styrkrona är "vinklad" original, inte fullt lika enkelt då..

Vad det gäller styre så köp INTE ett med sk "fågelpinne" på, tycker dom é grymt fula. Rhental Fatbar ska det vara :tummenupp
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
MackeNo1 skrev:
För mig gick det inte att ha styrdämpare, den tog i risers (vad fan kallar man 2st, riserserna? :confused: ) när man svängde.

Vad det gäller styre så köp INTE ett med sk "fågelpinne" på, tycker dom é grymt fula. Rhental Fatbar ska det vara :tummenupp

Går ju att montera styrdämparen på nått annat ställe än original också.
Min sitter nästan original fast med lite distanser. Fult men fungerande
rear_view_steeringdamper_on_my_bike.JPG


Eller så köper man med fågelpinne och plockar bort den. Dom flesta håller bra ändå. Vurpar man är det dock byta styre som gäller direkt för det håller dom inte för.

Så här ser det ut under min original styrkrona
handlebar_under.JPG
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Tackar för alla tips!!! :tummenupp
Fortsätt gärna!!! :)

Wiseguy: hälsa mig gärna välkommen :) Skadan läker fort och kraschen har jag varit mer eller mindre inställd på sen tidigare så det är ingen fara, trodde dock inte att det skulle bli på landsväg...

Då får det bli ett kugg ner fram och ett par upp bak i drevning istället. Tack för tipsen!

Angående styrdämpen så tycker jag den gör en otrolig skillnad normalt, det jag undrade över är hur den beter sig med crosstyret på.
Men det verkar som den gör lika mycket nytta då så den får sitta kvar om det går!
När jag körde utan styrdämp så ritade jag ormar lite då och då. Med så så är den stabil som tåget!

Bra tråd av MackeNo1! Mycket bra tips och trevliga bilder!

Nytt på SF-fronten:
Idag var jag in och köpte styre och raisers.
Det var ett Carbonstyre som liknade Fatbar, samma mått, men var lite lägre coh billigare! raisern var någon standard crossvariant.
Tack Ragnar på Lelles för hjälpen, jag kommer och handlar mer :tummenupp

Planen är fortfarande att bulta fast dem i orginalkronan. Tyvärr är den likadan som på 954 så det är vinklar åt alla håll :( Och ja, den är ihålig.
Insåg även att jag måste göra distanser som monteras på kronan. Funderar på att svetsa fast något där. Någon som är duktig på alumininumsvetsning?
Justeringen på gaffelbenen sticker upp 40 mm så raisern måste upp en bit... Snacka om kaka på kaka...

Jaja det fortsätter i sin lugna takt. Uppdateringar kommer löpande!
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
M:et skrev:
Tackar för alla tips!!! :tummenupp
Fortsätt gärna!!! :)

Wiseguy: hälsa mig gärna välkommen :) Skadan läker fort och kraschen har jag varit mer eller mindre inställd på sen tidigare så det är ingen fara, trodde dock inte att det skulle bli på landsväg...

Då får det bli ett kugg ner fram och ett par upp bak i drevning istället. Tack för tipsen!

Angående styrdämpen så tycker jag den gör en otrolig skillnad normalt, det jag undrade över är hur den beter sig med crosstyret på.
Men det verkar som den gör lika mycket nytta då så den får sitta kvar om det går!
När jag körde utan styrdämp så ritade jag ormar lite då och då. Med så så är den stabil som tåget!

Bra tråd av MackeNo1! Mycket bra tips och trevliga bilder!

Nytt på SF-fronten:
Idag var jag in och köpte styre och raisers.
Det var ett Carbonstyre som liknade Fatbar, samma mått, men var lite lägre coh billigare! raisern var någon standard crossvariant.
Tack Ragnar på Lelles för hjälpen, jag kommer och handlar mer :tummenupp

Planen är fortfarande att bulta fast dem i orginalkronan. Tyvärr är den likadan som på 954 så det är vinklar åt alla håll :( Och ja, den är ihålig.
Insåg även att jag måste göra distanser som monteras på kronan. Funderar på att svetsa fast något där. Någon som är duktig på alumininumsvetsning?
Justeringen på gaffelbenen sticker upp 40 mm så raisern måste upp en bit... Snacka om kaka på kaka...

Jaja det fortsätter i sin lugna takt. Uppdateringar kommer löpande!

Svetsa inget i onödan. Bulta fast grejerna istället så är det lättare/billigare att bygga tillbaka.

Vilken modell på styrfästen har du köpt? Dom jag har har en M10 bult i mitten. Lättast att få dit i kronan. Finns dom med 2st M6-M8 också
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
WestW skrev:
Svetsa inget i onödan. Bulta fast grejerna istället så är det lättare/billigare att bygga tillbaka.

Vilken modell på styrfästen har du köpt? Dom jag har har en M10 bult i mitten. Lättast att få dit i kronan. Finns dom med 2st M6-M8 också

Jag har hittat en beggad krona så det gör inte så mycket att en av kronorna inte går att få tillbaka i orginalskick.
Sen tror jag inte att det blir snyggt att ha en bultad distans på ovansidan tyvärr. Min förhoppning är att svetsa dit nåt som inte ser för jäkligt ut och sen lacka hela kronan.

Jag köpte också den med bulten i mitten. Men nederdelen på den är större än någon rak del på kronan, därav mina svetsfunderingar.

Du får komma ut till Rörken på måndag så jag kan inspektera ditt bygge och sno lite ideér :)
 

Blindhenke

BRAAP!!!!
Gick med
14 May 2003
Ort
Västerbotten
Hoj
naken
M:et skrev:
Tackar för alla tips!!! :tummenupp
Fortsätt gärna!!! :)

Nytt på SF-fronten:
Idag var jag in och köpte styre och raisers.
Det var ett Carbonstyre som liknade Fatbar, samma mått, men var lite lägre coh billigare! raisern var någon standard crossvariant.
Tack Ragnar på Lelles för hjälpen, jag kommer och handlar mer :tummenupp

Planen är fortfarande att bulta fast dem i orginalkronan. Tyvärr är den likadan som på 954 så det är vinklar åt alla håll :( Och ja, den är ihålig.
Insåg även att jag måste göra distanser som monteras på kronan. Funderar på att svetsa fast något där. Någon som är duktig på alumininumsvetsning?
Justeringen på gaffelbenen sticker upp 40 mm så raisern måste upp en bit... Snacka om kaka på kaka...

Jaja det fortsätter i sin lugna takt. Uppdateringar kommer löpande!

Annars hade jag ett svart Fatbar styre som jag har monterat i en orginal gaffelkrona med risers och svarvade distanser till salu!
 

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
WestW skrev:
Går ju att montera styrdämparen på nått annat ställe än original också.
Min sitter nästan original fast med lite distanser. Fult men fungerande

Eller så köper man med fågelpinne och plockar bort den. Dom flesta håller bra ändå. Vurpar man är det dock byta styre som gäller direkt för det håller dom inte för.

Så här ser det ut under min original styrkrona
´

Bra bilder! Nu vet jag hur jag ska göra. Men jag måste få tag i risers först :va Ska höra med lelles senare.

WestW du har varit till stor hjälp :) :tummenupp

nomolas
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Ja då har jag kommit en bit till på väg.

Bakramen riktad. Krävdes dock lite omsvetsning efter att jag färdig med allt brytande.... Inte helt rak men tillräckligt!

Var idag och hämtade ett paket från Blindhenke. Tackar så otroligt mycket för alla delar.:Bugar Du har sparat mig en hel del möda.
Paketet innehöll Komplett krona, distanser, överfall och styre. Acerbis Dimondlyse plus diverse fästen. Kungligt!

Allt utom fästet för instrumenten är monterat. Alla 3 fästpunkter var sönder på mina orginalinstrument :( Men instrumentet är nu monterat i fästet efter lite special, upptäckte dock att det kommer nog bli lite tajt med det fästet och min styrdämp. Får se hur jag ska lösa det.

Bromsslangarna var som vämtat för korta så de ska jag försöka få tillverkade imorgon.
Det tråkiga vara att jag fick inte kopplingsvajern att räcka som jag hade trott /hoppats :(. Får bli att åka till Lelles imorgon och försöka hitta något lämpligt.

Elen fram som först verkade helt omöjligt verkar nu lösa sig. I alla fall fram till kontakten till belysning och instrument. Resten orkade jag inte ta tag i... Att det ska behöva vara så mycket sladdar :huvet

Kom på att det dags att leta lite övriga delar också.
Nytt drivpaket skall inhandlas med "rätt" drevning.

Måste hitta en ny generatorkåpa då den gamla är lite demolerad efter 2 vurpor... Ingen som har en liggande?

Höger fotpinnefäste måste bytas då det krökt sig framåt. Trist om det skulle ge upp under en stående wheelie :skrämd
Samma här, någon som har någon liggande? det är den delen som ser ut som ett Y som jag behöver.

Nya blinker fram och bak skall även inhandlas. Känns iofs inte som något brådskande då jag av någon anledning nästan aldrig haft hela och fungerande blinkers någonsin... de jäklarna har en förmåga att inte vilja stanna på min hojar... och om de mot förmodan stannar så ger de upp!

Jaja, vilken dag som helst så kan jag skrämma liv i Bettan, nu ska barar ryggen friskna till också!

Lite bilder också.
1 Ett stycke nerplockad CBR
2 Styre och lyse provmonterat
3 Bakifrån
4 Ytterligare en nybyggd Fighter i Uppsala. Moose här på forumet!
 

Bifogat

  • 040715-6 redigerad.jpg
    040715-6 redigerad.jpg
    87.4 KB · Visningar: 154
  • 040720-7 redigerad.jpg
    040720-7 redigerad.jpg
    91.2 KB · Visningar: 238
  • 040720-8 Redigerad.jpg
    040720-8 Redigerad.jpg
    82.5 KB · Visningar: 179
  • P1010020.jpg
    P1010020.jpg
    86.8 KB · Visningar: 290

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Gpx skrev:
Går det inte ta bort den där toppkåpan på Diamondljuset? tror nog det skulle bli fett. :tummenupp

Ja det går säkert, får kika på det imorgon. Bra med tips :tummenupp
Riskem är dock att den behövs för att dölja all skit som finns bakom :gnissla
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
nomolas skrev:
´

Bra bilder! Nu vet jag hur jag ska göra. Men jag måste få tag i risers först :va Ska höra med lelles senare.

WestW du har varit till stor hjälp :) :tummenupp

nomolas

Magura styrfästen för ca 500kr på Lelles är det jag har.
Typ en M10-12 genomgående är bulten
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Tjihooooooooo :banana :hoppa :banana

Då var premiärturen avklarad. Eller, en tur runt området på 2 minuter rättare sagt, men satan så kul!!!!! Min första närkontakt med en startad hoj på 5 veckor dessutom!!

Fråga kolon, går det verkligen att köra en fighter på 2 hjul :va :D
Den bara ville upp upp upp :)

Nu ska jag bara mecka ihop det sista så ska det bli en rejälare tur och verkligen känna på grejerna.
Dessvärre får jag nog ha stora pillerburken redo när jag kommer hem för det känns rejält i ryggen efter denna korta turen.... :(

PS/ Tack du i BMW:n på fyrislundsgatan att du försökte rejsa med mig från rödljuset så jag fick köra ifrån dig på slangen. You made my day :)/DS
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top