Snart dags att skaffa ett bankkort.

Croman

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2005
Hoj
-
Funderar på ett VISA från FSB.
Vill ha ett så att jag kan föra över pengar via nätet till andra konton, betala via nätet och ska fungera runt hela världen.
Kortet ska vara riktigt säkert för internetbetalningar, kanske finns det en möjlighet till två konton ett dit du för över pengar som du ska betala något med via nätet så det inte finns pengar där annars utan bara när du ska betala något på internet där du ger ut ditt banknr så finns det ingen chans att någon lurar dig senare ifall han eller hon har ditt kontonr.

Några förslag på kort?

HanneZ

Guest
Mycket av det där har inte med kortet att göra utan vilken bank du har.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag har ett vanligt lönekonto med visa och sen ett sparkonto som inte går att komma åt via kort, telefon, internet eller någonting. Bara mitt leg kan få ut pengar därifrån. Iofs är sparkontot oftast tomt, men jag tror att tanken är rätt :tomten

Therudeboy

Guest
Är det säker internetbank du är ute efter så sägs SEB vara säkrast.

sandstream

Guest
Therudeboy skrev:
Är det säker internetbank du är ute efter så sägs SEB vara säkrast.
Den har jag jobbat med så de vete fan :hihi

Oavsett vilket kort du väljer så kommer kortutgivaren aldrig att bråka med dig om någon annan handlar på ditt kort via nätet.
De gör allt de kan för att folk ska handla med korten eftersom det är där de stora pengarna ligger.

Detsamma gäller bankerna.
Den dag någon hackar en bank och lyckas komma över pengar kommer de glatt att se till så att ingen kund drabbas.

Efter att ha jobbat på SEB med deras Internetkontor har jag svårt att se att någon skulle kunna ta sig in.
Det är massor av olika miljöer, Windows NT, Unix, stordatorer osv.
Man måste mao vara en jäkligt vass hacker för att ta sig in.

Coola Ola

Guest
hur säkert det är beror väl i de allra flesta fall hur seriös handlaren du betalar till är. så länge du inte skickar dina kortuppgifter i klartext över nätet så är det ju knappast nån hacker som kommer sitta o sniffa tcp-paket mot en affärsserver. klart att chansen finns men den är ju näst intill obefintlig och som sandstream säger, du blir ersatt av banken ivf.

själv har jag handlat med mitt VISA massor med gånger på nätet, inga problem alls.

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
HanneZ skrev:
Dom kan fortf. dra hur mycket pengar dom vill. Men det är lite säkrare än inget.
Dom kan bara dra dom pengarna som du
själv pyttsar in, efter det är kortet
obrukbart..

HanneZ

Guest
Peder Rosberg skrev:
Dom kan bara dra dom pengarna som du
själv pyttsar in, efter det är kortet
obrukbart..
Ok, på norde är kortet alltid kopplat till en konto. Och det kontot kan dom ju tömma genom att dra mer pengar. Man kan ju gardera sig genom att inte ha så mycket pengar på kontot. Men ibland vet man ju inte när pengarna dras och köper man flera saker samtidigt måste man då ha de olika pengarna på olika konton kopplade till rätt e-kort etc. Då börjar det bli krångligt.

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
HanneZ skrev:
Ok, på norde är kortet alltid kopplat till en konto. Och det kontot kan dom ju tömma genom att dra mer pengar. Man kan ju gardera sig genom att inte ha så mycket pengar på kontot. Men ibland vet man ju inte när pengarna dras och köper man flera saker samtidigt måste man då ha de olika pengarna på olika konton kopplade till rätt e-kort etc. Då börjar det bli krångligt.
Så här fungerar e-kort
e-kort är en tjänst som du kopplar till dina vanliga Bank-, Betal- och Kreditkort. Sedan kan du säkert och enkelt betala med kort på Internet utan att lämna ut ditt riktiga kortnummer.

Det enda som krävs är att du är ansluten till internetbanken med dosa och har ett internationellt gångbart kort (Visa, MasterCard eller Maestro) utgivet av FöreningsSparbanken eller samverkande sparbanker.

Med e-kort skapas ett unikt kortnummer varje gång du behöver betala. Varje e-kort fungerar bara hos ett inköpsställe och du bestämmer själv för vilket belopp e-kortet ska gälla (max 50.000 SEK). Giltighetstiden är automatiskt begränsad till en månad men du kan själv förlänga den, upp till 24 månader t ex vid prenumerationer eller hotellbokningar.

För att betala med ditt e-kort använder du samma kod som du använder när du vill nå internetbanken utan säkerhetsdosa. Om du ännu inte valt denna kod eller glömt bort din kod, kan du välja en kod samtidigt som du ansluter dig till e-kort.

sandstream

Guest
Lartes skrev:
Sånna finns väll?
Tveksam till att en och samma person besitter så pass aavncerad kunskaper i så många olika miljöer.
Man får nog sätta ihop ett gäng av duktiga hackers för att ge sig på bankerna.

Det skulle inte förvåna mig det minsta om sånna gäng finns och att de säljer sina tjänster till bankerna i det tysta.
Dvs att de försöker ta sig in och får bra betalt för att berätta vart bankerna måste täta.

Angående att handla med kort på nätet så gör jag det själv och jag har jobbat med kortsystem på SEB.
Hittills finns det inga kända fall i världen där någon lyckats komma över ett kortnummer som skickats krypterat (SSL) över nätet så det är inget att oroa sig för.
De kortnummer som trots allt kommer ut är från företag som av olika anledningar sparar kortnumren i sina system.

På vår sajt kan man betala med kort och vi sparar aldrig kortnumret eftersom det vore en säkerhetsrisk.
Vi skickar det krypterat till BABS (via vår kortpartner) och får ett svar, sedan har vi ingen användning för kortnumret.

Nästa steg är 3D-secure för MasterCard och VISA.
Det innebär att den som handlar på en sajt med 3D-secure kommer att slussas över till sin internetbank och där med tex med sin Digipass få genomföra köpet.
På så sätt vet man att den som handlar verkligen är den han utger sig för att vara.

Ett tips är att ha ett betalkort som man använder på nätet.
Ett betalkort är inte kopplat till ett konto med pengar utan du får hem en räkning varje månad på gjorda köp.
Om någon handlar med ditt kort kan du bestrida fakturan och slipper ligga ute med pengar om olyckan skulle vara framme :)

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
Croman skrev:
Funderar på ett VISA från FSB.
Vill ha ett så att jag kan föra över pengar via nätet till andra konton, betala via nätet och ska fungera runt hela världen.
Kortet ska vara riktigt säkert för internetbetalningar, kanske finns det en möjlighet till två konton ett dit du för över pengar som du ska betala något med via nätet så det inte finns pengar där annars utan bara när du ska betala något på internet där du ger ut ditt banknr så finns det ingen chans att någon lurar dig senare ifall han eller hon har ditt kontonr.

Några förslag på kort?

Inget kort är ju mer säkert än något annat i sig, däremot skiljer det sig hur man behandlas av kortbolaget när något skit väl händer.

Amex och Eurocard är några bolag jag vill minnas ger ett visst skydd (läs de står för fiolerna) om något går snett vid kortköp, och då även om ett riktigt köp inte känns så bra. Hur mycket skydd som garanteras skriftligen får man läsa om i det finstilta.

Ett annat plus med kreditkort, till skillnad från betalkort, är att man kan gnälla innan man betalat räkningen och därmed har mer förhandlingstyngd mot kortbolaget.

Eurocard = SEB.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
När jag för ca 6 år sedan :3freak frågade bankmannen om det verkligen var säkert det här sa han bara

- Vi (SEB) hade ju inte erbjudit våra kunder den här tjänsten om vi inte hade tyckt att den var säker.

Och det ligger ju nåt i det. Det är ju ändå dom själva som får stå för utgifterna, men visst kan det kosta i form av tid av dig OM nu nåt skulle hända. Jag har klarat mig bra och jag vet heller ingen som har fått problem.

Kör på med vilket visa som helst, mina två ponnys

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Handla via nätet? PAYPAL

Bra internetbank? Skandiabanken.
Inga avgifter för kort eller internetbank och bra ränta även på midre summor på lönekonto.

Kreditkort?
Amex Blue. Fullständigt bedrägeriskydd för onlinehandel med garanti på pengarna tillbaka/Ingen debitering.

Mina 0.02$

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
HanneZ skrev:
Ok, på norde är kortet alltid kopplat till en konto. Och det kontot kan dom ju tömma genom att dra mer pengar.
Nej, visst funkar väl de temporära e-korten på Nordea likadant som Peder Rosberg skriver, det är jag nästan 100 på. D.v.s, du skapar ett temporärt kort, anger hur stor summa som skall kunna dras från kortet och sen gör du ett köp. Efter detta köp så blir kortet ogiltigt. Tänker inte du på de vanliga betal/kreditkorten?

Edit / Info från Nordea om deras tjänst "Säkra kortbetalningar": http://www.nordea.se/sitemod/default/portal.aspx?pid=206624

Gabor

Guest
Har SEB, har ett specielt konto bara för att handla på Inett, och lite annat.
Fyller på när jag ska beställa grejor. klart, inga problem.
Varför så här?? har haft på hälsning från ryssland en sväng.... :tummenupp

sandstream

Guest
sweborn skrev:
Ett annat plus med kreditkort, till skillnad från betalkort, är att man kan gnälla innan man betalat räkningen och därmed har mer förhandlingstyngd mot kortbolaget.
Det stämmer inte.
Bankkort = kortet är kopplat till ett konto i banken med pengar på. Ex Visa
Betalkort = kortet är kopplat till ett konto hos kortugivaren som fakturerar dig. Ex Eurocard (som använder MasterCard)
Kreditkort = som betalkort fast du kan skjuta upp en del av skulden = kredit. Ex Kan nog fås av de flesta kortutgivarna

Samlingsnamnet är kontokort och inte kreditkort som många använder sig av.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024