Sne framgaffel sv1000 -04

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
SV1000 -04 Honda CB400N -81 Honda CBR954RR -02
Hej, jag har råkat köra min framgaffel (dämparna är alltså snea) sne på min sv1000, är det någon som vet om det är någon annan typ utav framgaffel som passar eller om jag måste ha en sv1000 framgaffel eller dämpare, tänkte t.ex sv650 tl1000s/r kanske tom gsxr modeller? någon som vet, annars någon som har en sv1000 gaffel eller bara dämparna skulle vara kanon!

När jag ändå är igång någon som vet hur det är med bromsskivorna också, samma där vilka modeller passar det ifrån om det nu passar..

Min mc är alltså en SV1000 -04

Last edited:

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
SÅLD
På sv 1000 har du en vanlig teleskop gaffel på 43mm tror jag den har i mått, sv 650 har oxå tele gaffel men den är klenare i dim, tl1000 s+r har 43 mm uppochnervänd gaffel så det passar inte bara att byta utan att du lär göra väldigt mycket modefieringar som tex, gaffel kronor styrpinnen vid lagren mm köp en gaffel som är till en sv1000 helt enkelt så har du minst problem.

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
A okej, någon som vet vad det är för gaffel på gsxr ?

Även den andra frågan, hur är det med bromsskivan?

sportbike

Guest
varför inte bara ersätta den med en originalgaffel ?

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
Visst kan jag göra det, men jag tänkte leta lite begagnat och har inte hittat någon sv1000 begagnad som det finns delar ifrån, annars blir det en ny, men den kostar nog en del är jag rädd för!

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2022 HD PanAmerica 1250, 2017 Vespa GTS300
Sök på www.sv650.org. Där finns massor av trådar angående ombyggnad av fronten på SV. Tyvärr tror jag de flesta handlar om 650:an, men det finns säkert folk som uppgraderat gaffeln på liter-sv´n också.

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
SÅLD
Det är uppochnervänd gaffel även på gsxr, bromsskivor,framhjul,ok passar ej heller, så det blir till att leta en sv gaffel...... garanterat billigare än att byta det andra delarna + gaffeln om du ska komvertera om framgaffeln

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Hej, jag har råkat köra min framgaffel (dämparna är alltså snea) sne på min sv1000, är det någon som vet om det är någon annan typ utav framgaffel som passar eller om jag måste ha en sv1000 framgaffel eller dämpare, tänkte t.ex sv650 tl1000s/r kanske tom gsxr modeller? någon som vet, annars någon som har en sv1000 gaffel eller bara dämparna skulle vara kanon!

När jag ändå är igång någon som vet hur det är med bromsskivorna också, samma där vilka modeller passar det ifrån om det nu passar..

Min mc är alltså en SV1000 -04

tänkte bara kika så du e säker..
dom har inte bara vritt sig i kronorna då?

annars så kolla efter en orginal för minst strul..
har inte haft helförsäkring?

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
A nej de har inte bara vritt sig i kronan, framgaffeln ser ut som ett v =) nja, inte riktigt så illa men nära. Jag lånade en hoj av en kompis som jag kvaddade och hans försäkring täckte inte om man inte var 24 och haft kort i 5 år(Bilsport och mc försäkring), vilket jag inte är eller haft.... så det blev att handla en skrotad hoj och ska nu försöka laga den så jag har något att åka på iaf.

Last edited:

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Går det inte bara att byta gaffelrören? I så fall är det inte så hemskt dyrt att byta till nytt.

A nej de har inte bara vritt sig i kronan, framgaffeln ser ut som ett v =) nja, inte riktigt så illa men nära. Jag lånade en hoj av en kompis som jag kvaddade och hans försäkring täckte inte om man inte var 24 och haft kort i 5 år(Bilsport och mc försäkring), vilket jag inte är eller haft.... så det blev att handla en skrotad hoj och ska nu försöka laga den så jag har något att åka på iaf.

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008

Ajdå, det var lite surt..

Jag hade ringt runt på alla mc-skrotar man kan komma på samt lägga ut köpeannons på blocket och här på sporthoj..

I värsta fall får du ge det lite tid...

Ingen aning vad en ny kostar men en öhlinare går väl på 35-40kkr eller nått sånt.. En orginal borde vara billigare..?

Ring någon suzukihandlare till att börja med så du vet vad en ny orginal kostar..

Lycka till!!

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
Går det inte bara att byta gaffelrören? I så fall är det inte så hemskt dyrt att byta till nytt.

Vet inte om det är möjligt, men det är iaf gaffelrören som är böjda inte själva hållaren eller vad jag ska säga. Någon som vet om det är möjligt?!

Ajdå, det var lite surt..

Jag hade ringt runt på alla mc-skrotar man kan komma på samt lägga ut köpeannons på blocket och här på sporthoj..

I värsta fall får du ge det lite tid...

Ingen aning vad en ny kostar men en öhlinare går väl på 35-40kkr eller nått sånt.. En orginal borde vara billigare..?

Ring någon suzukihandlare till att börja med så du vet vad en ny orginal kostar..

Lycka till!!

Ska göra allt du föreslog, har lite att göra idag känns det som =) även en tidsbokning med banken :/

Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Gaffelbenen borde vara möjliga att byta om inte mer är skadat. Själva styrkronan(ramen) kan ha fått sig en smäll. Det är ganska stora krafter som skall till för att böja innerbenen på en 43 mm gaffel. Kontrollera det samt styrlagren innan du börjar.
I stort är det att lossa övre gaffelbulten i styrkronan. Lossa "locket" på gaffelbenet. Ta loss gaffelbultarna i nedre styrkronan. Ta loss "locket" på gaffelbenet väck med fjädrar brickor och distanser och vänd upp och ner och häll ut oljan. Mutterpicka och lossa insexbulten som sitter underifrån. Ta ev ut inkrom som finns kvar (i sk cartridgegaffel finns en stång mm) Bänd loss dammskyddet som sitter på nedre benet under den sitter en böjd ståltråd ta loss den med en liten skruvmejsle. Dra isär gaffelbenet ev kan lite våld behövas. Tänk på att glidlager(bronsbussningar) och packboxar behöver bytas till de nya gaffelbenen. Suzuki orginalbussningar och packboxar borde ligga på ca 1200:- för bägge benen (kostnad för samma dimension på en bandit1200). Gaffelben tar Lelles 13-1600:- för men din modell saknas så upp till det tredubbla kan nog Suzuki ta.

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
Det ser inte ut som om syrkronan är skadad, inga sprickor eller så, vi har haft bort gaffelbenen och riktat dem lite med en press själva bara för att jag ska kunna flytta den lätt, men ramen/styrkronan ser helt okej ut, är ett gäng som kollat på den och ingen har sett någe iaf. så bara att hoppas. Jag ska ringa runt lite och kolla va det kan kosta samt vad hela gaffel kostar.

Last edited:

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
Kan meddela att jag valde skapligt fel hoj att skrota av med, verkar bara finnas en massa 650is som det finns delar till på skrotarna.

Verkar bli att kosta en slant, men det som är jobbigt är, jag behöver ha vätskebehållaren till kopplingen, och den verkar inte gå att köpa separat utan måste köpa med hela alltet med cylinder och handtag, kosta bara ca2700kr.. någon som vet om det är samma behållare som sv650?

Last edited:

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Kan meddela att jag valde skapligt fel hoj att skrota av med, verkar bara finnas en massa 650is som det finns delar till på skrotarna.

Verkar bli att kosta en slant, men det som är jobbigt är, jag behöver ha vätskebehållaren till kopplingen, och den verkar inte gå att köpa separat utan måste köpa med hela alltet med cylinder och handtag, kosta bara ca2700kr.. någon som vet om det är samma behållare som sv650?

SV 650 har vajer!
Är vätskebehållaren till kopplingen av normalt utseende Dvs
en liten behållare med slang ner till kopplingshandtaget
så kan det ju inte kosta många spänn för någon universal burk
i någon rolig färg:D

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
SV 650 har vajer!
Är vätskebehållaren till kopplingen av normalt utseende Dvs
en liten behållare med slang ner till kopplingshandtaget
så kan det ju inte kosta många spänn för någon universal burk
i någon rolig färg:D

Nej den är ju inte det, det ser ut som om det är urfräst ett fäste. så behållaren sitter i kopplingshandtaget kan man säga.

kolla www.ebay.com för en beggad gaffel. Allt finns i Usa. :tummenupp
Lycka till.

Fan det har jag inte tänkt på, tack för idén!

äh, var en man och byt ut skiten som sitter orginal mot GSXR gafflar det mesta kan du använda Som tex. bromsok och hjul, dock inte skivorna om jag fattar rätt, kolla länken http://www.suzukisv1000.com/faq/gsxr1000_fork_install.htm

Ska jag läsa och räkna lite på! Om det är din båge på bilden så ser den helt okej ut, min kommer bli en streetfigher nu efter skrotningen skulle jag tro! ;)

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...