Snett/förskjutet hjul?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har en xr600 som jag har 2 uppsättningar fälgar till bak.
den som passar kanon med broms drev mm sitter lite förkjuten ca 1 cm i sidled mot för orginal. kan man köra så el kommer de kännas mycket?

1cm är väldigt mycket förskjutning. Jag hade ordnat korrekta distanser så att hjulen spårade. Finns risk för konstigt beteende med hojen annars.

På en XR600 hade jag kunnat tänka mig ha en sidoförskjutning på 1cm. När man bygger värsting offroad BMW så får man inte plats med däcket i enkelsvingen utan åker med en spacer så det blir off-center men får plats. Fungerar då utmärkt både för gatåka och Paris-Dakar....

Ekrade hjul antar jag?
Bara kirra till.

Aah jo tjena. :D Du inser att man måste vara typ.... ett jävla proffs... för att kunna förskjuta en fälg i sidled och sedan rikta upp den till rätt toleranser va? Börjar man släppa ekrarna på ena sidan och drar åt ekrarna på den andra sidan, så kan man ge sig fan på att fälgen snabbt blir way out of whack. Detta tar lång tid att kirra och kräver ett tålamod av bibliska mått.

Aah jo tjena. :D Du inser att man måste vara typ.... ett jävla proffs... för att kunna förskjuta en fälg i sidled och sedan rikta upp den till rätt toleranser va? Börjar man släppa ekrarna på ena sidan och drar åt ekrarna på den andra sidan, så kan man ge sig fan på att fälgen snabbt blir way out of whack. Detta tar lång tid att kirra och kräver ett tålamod av bibliska mått.

Det finns bättre sätt än att börja släppa ekrar och dra åt andra om man inte vet vad man gör...

MAN LÄMNAR BORT TILL NÅGON SOM KAN. Finns firmor som gör sådant hela dagarna. Även cykelreparatörer etc borde kunna.

:krama

1cm är väldigt mycket förskjutning. Jag hade ordnat korrekta distanser så att hjulen spårade. Finns risk för konstigt beteende med hojen annars.

problemet är att jag har ca 4 mm distans på vänster sida innan de tar i svingen. då måste jag ta bort damringen, svarva ner centrumet. sen svarva ner för drevet samt göra en distans ring för bromskskivan . kan inte flytta med oket då den sitter låst i svingen.
har en till fälg där det är centrerat men drevet sitter för nära svingen. kan inte svarva ner då de är för lite material. sen är lagren för stor på denna så de måste oså åtgärdas..
kändes som att är de bara o tuta o köra så är ju den första fälgen redan klar i princip.
om de slits lite snett gör inget men gör de mycket för egenskaperna är de ju inte så kul. då får jag lösa det.

Ääääh fan va pessimistisk du ska va då :P

Ekra om låter lättast.

Annars så svarva ner nav, spacea ut drev och meck o svar o fräs o skit o dit.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa