Snickare i Norge?

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Halloj, gott folk...
Tänkte höra mig för här om det finns någon som jobbar inom bygg i Norge... Jag går nämligen i tankarna att prova på att jobba där. Men vet inte vad lönen/timlönen för en snickare ligger på där. Vill gärna ha ett hum innan man börjar diskutera avtal... Eller det kanske rent utav finns någon som jobbar på en bra firma där som behöver folk..

Så jag tar tacksamt emot tips... :)

5 millioner norrmän överlever där så lönenivån är väl tillräcklig ;)
Norge är ansedd som ett dyrt land av dom flesta svenskar, men lönenivån är också högre, så om du håller dig utanför Ring3(Oslo) så går det antagligen att leva drägligt ;)

Snittlön för byggsnickare(Tømmrer) är ca. 365k
http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/tomrer

Man tackar :)

Det är alltså 430 svenska lappar, enligt valutaomräknarn... Gäller bara att hitta boende... Har sett bland platsannonserna att vissa företag ordnar med boende oxå...

Hyresrätt är en bostadsform som är så gott som ikke existerande i Norge, det finns, men är ovanligt, bostadsrätts varianten är vanligare.
Boende genom arbetsgivare är antagligen någon form av hybel (inneboende)

Man tackar :)

Det är alltså 430 svenska lappar, enligt valutaomräknarn... Gäller bara att hitta boende... Har sett bland platsannonserna att vissa företag ordnar med boende oxå...

Nu är jag ju inte säker, men jag misstänker att din lön inte kommer att spegla den inhemska snickaren.

Nu är jag ju inte säker, men jag misstänker att din lön inte kommer att spegla den inhemska snickaren.
?
Norge är väl ffs inget arabland där importerat arbetskraft går för svältlön.
Däremot är det en del konstiga arbetsgivare inom byggbranschen där som här.

jag har en del släkt i Norge och enligt min morbror så tar en norrman knappt ett jobb som betalar under 30 000 i månaden.
Och importerar arbetskraft gör fortfarande dom flesta gårdar och småföretag från Lettland och andra baltländer.
Och Sverige förstås.

Sen kan jag säga att personligen tycker jag mycket är dyrare i Norge men det är även en hel del som ligger i samma nivå som sverige. Bensinen till exempel :yoparty

Synd bara att fordon är nära dubbelt så dyrt pga skatter.

Synd bara att fordon är nära dubbelt så dyrt pga skatter.
Är dom?
Volvo v60 DRIVEe
Bas
Norge: 332 800
Sverige: 259 000

Visst är dom dyrare, men Volvo är ingen billig bil någonstans.
Jag jämförde med min kusin, för en årslön fick vi likvärdiga bilar. same shit.

?
Norge är väl ffs inget arabland där importerat arbetskraft går för svältlön.
Däremot är det en del konstiga arbetsgivare inom byggbranschen där som här.

Nej, för det är ju kompetensen på svenska snickare som är anledningen..............

Jag har jobbat mycket i norge men angånde löner e det svårt att säga men nån stans mellan 170-210 norska i timmen. Själv brukade jag jobba 3 veckor o va ledig två. Käna ca 33-35k netto.

Är dom?
Volvo v60 DRIVEe
Bas

Ja okej kanske inte det dubbla men just ditt exempel var dessutom ovanligt nära varandra i pris.
Jag kan förmoda att ju mindre och snålare motor desto närmare svenska priser är det.

V60 T4 som exempel istället kostar 259 000 i sverige och 401 000 i norge så där är skillnaden betydligt större.

Och angående bensinpriserna så tankade jag för 10-11 kr litern sist jag tankade i norge. Men det var några år sen så jag ber om ursäkt ifall det inte riktigt stämde.

Men jämfört med att en pizza med dryck på stan kostade ~250 spänn så är den procentuella skillnaden bra mycket mindre på bensin än på annat.

Ja okej kanske inte det dubbla men just ditt exempel var dessutom ovanligt nära varandra i pris.
Jag kan förmoda att ju mindre och snålare motor desto närmare svenska priser är det.

V60 T4 som exempel istället kostar 259 000 i sverige och 401 000 i norge så där är skillnaden betydligt större.

Och angående bensinpriserna så tankade jag för 10-11 kr litern sist jag tankade i norge. Men det var några år sen så jag ber om ursäkt ifall det inte riktigt stämde.

Men jämfört med att en pizza med dryck på stan kostade ~250 spänn så är den procentuella skillnaden bra mycket mindre på bensin än på annat.
Joda, motorstyrka är något som beskattas hårt i Norge, men det är fortfarande så att jag kan köpa samma bil som min kusin för ca. en årslön
(han tjänade då lite över 500K, jag lite under 400k)
Köpa bil i norka kroner på en svensk lön är riktigt dålig affär ;)

Skall vi ta det med pizzan också när vi ändå håller på ;)
Ja, pizza i Norge kostar pengar, många också, dock är dom i regel större och räcker normalt till ca. 3-4 pers.
250/4=62.5, inte riktigt så stor skillnad längre.
(självklar varierar detta, dock utgår jag från mina favorit pizzerior i Moss/Hamar, jag har inte ätit pizza över allt)

Nu tappade du mig, en svensk snickare som är lika kompetent som en norsk snickare får lägre lön?
Eller är svenska snickare generellt mindre kompetenta?

Någon anledning finns det till att svensk arbetskraft nyttjas i Norge. Det är ju inte så att det inte finns ärbetslösa norrmän.

Jag har precis dragit över gränsen. Tjänar 210 Nok i timmen. Ska omförhandla efter provanställningen. Ca 14 st på firman. Mest normän. Vi har boende och resor betalt annars skulle det inte löna sig. Jobbar 180-190 timmar på 16-17 dagar och sen hemma 10-12.

Vi har egentligen mer än våra norska kollegor eftersom han bjuder på resor och boende. Sen är det ganska många av den som inte har yrkesbevis och det gör ju lite på lönen.

Tar med mig en matlåda per dag och äter mackor resten av tiden.

Inget jag kommer orka göra resten av livet men kanske lyckas jag spara ihop i studiebudget.

Som jag förstått det ligger Stavanger högt i lön men boende är dyrt om firman inte bjuder på det. Vår firma har just anställt två till efter mig och lägenheterna är fulla men kan fråga ändå. Annars ring arbetsförmedlingen. Finns nog jobb.

På torsdag får jag åka hem!

Skall vi ta det med pizzan också när vi ändå håller på ;)
Ja, pizza i Norge kostar pengar, många också, dock är dom i regel större och räcker normalt till ca. 3-4 pers.
250/4=62.5, inte riktigt så stor skillnad längre.
(självklar varierar detta, dock utgår jag från mina favorit pizzerior i Moss/Hamar, jag har inte ätit pizza över allt)

Jag har ätit pizza på många ställen i Norge och jag blir ungefär lika mätt på en halv norsk (american style) largepizza som på en svensk (italiensk) pizza.

Det mesta som är gott i Norge är dyrt. Godis, chips, läsk, kött och färdiglagad mat. Alkohol är cirka dubbelt så dyrt i butik, men på krogen skiljer det inte lika mycket mellan Sverige och Norge.

Sen är det ju högre skatt i Norge också, men vi svenskar kommer än så länge undan lite bättre med våra avdrag.

Är dom?
Volvo v60 DRIVEe
Bas

sen är väl skatten skyhög i norge, alltså fordons och vägskatt m.m ?

sen är väl skatten skyhög i norge, alltså fordons och vägskatt m.m ?

i norge kan du deklarera tillbaka tror det va 15% av den totala skatten du betalat in varge år. o det min vän blir rätt bra me pengar. 2009 när jag jobba som mest där fick jag tillbaka 49K på deklarationen;) men nu va frågan fordons o väg skatt:) det vet jag inte om man kan deklarera tillbaka en del av men det skulle inte förvåna mig om det gick??

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back