Snut pa motard i Eskilstuna

Folköl

Åt 25 ostron och drack en hel pomac
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Munchen
Hoj
Husa 650-05
Vet inte hur man lagger in bild men det ser ut som en KM 640

NYHETER | ESKILSTUNA
ONSDAG 8 JUNI 2005

Under en övervakningstur på tisdagen stötte Nils-Göran Öhrman på Julia Thorell som var ute på promenad. - Det känns så tryggt när man vet att det kan komma en polis även här, konstaterade Julia.
Foto: Tommy Larsson

Övervakning från crosscykel

Den här synen med en polis på crosscykel kommer att bli vardagsmat i Eskilstuna. Efter många personrån, överfall och väskryckningar satsar nämligen näpo Eskilstuna på patrullerande mc-polis.

Parker, gångstråk, skogsområden och smågator där polisbilar inte tar sig fram ska bli mc-polisens främsta bevakningsområden.
Naturligtvis ska den mc-burna polisen också lättare kunna komma i kontakt med mopedister som inte följer trafikreglerna.
- Under vintern har den här idén växt sig allt starkare inom närpolisområde Eskilstuna, berättar Nils-Göran Öhrman. Nu har vi utbildat sex poliser som ska hantera mc:n. Tanken är att den ska bemannas vid varje ny utsättning och ingå som en patrullerande del i vår verksamhet.

Snabbare insatser
Det är väl känt att personrån, överfall och andra kriminella gärningar oftast begås i områden som är svåra att nå med bil. Med hjälp av motorcykeln räknar polisen med att väsentligt öka möjligheterna till snabba insatser vid sådana brott.
- Dessutom kan vi med hjälp av mc:n patrullera av sådana områden vi normalt inte når, fortsätter Nils-Göran Öhrman. Vi får en ny och behövlig kontakt med personer som promenerar, motionerar och uppehåller sig på lite dolda platser.

"Känns tryggare"
- Det skapar trygghet när allmänheten vet att vi snabbt kan ta oss fram var som helst i stan. Nu kan vi dyka upp på platser som vi tidigare haft väldigt svårt att nå.
- Vad skönt att få se en polis på mitt gångstråk. Det känns verkligen tryggare att gå här nu när man vet att det kan dyka upp en polis ibland, konstaterade Julia Thorell som var på promenad på Strömstigen. Det verkar ju jätteförnuftigt att övervaka gångstråken med mc.
Motorcykeln är en ombyggd crosscykel som polismyndigheten hyrt in. Den har försetts med polisradio och viss annan nödvändig utrustning men utan att förlora i smidighet.
- Som gammal mc-polis ute på vägarna har jag länge talat mig varm för den här övervakningsmetoden. Ledningen har ställt sig väldigt positiv till den lite nya övervakningsmetoden. Så nu är vi sugna på att komma igång på allvar, avslutar Nils-Göran Öhrman.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Den här bilden?
 

Bifogat

  • snut.jpg
    snut.jpg
    77.1 KB · Visningar: 427

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Likadant hos Örebropolisen. Där fick de in två stycken 640 förra året redan om jag inte missminner mig. Man blir lika förvånad varje gång man ser dem.
Stackars moppeglin. :hihi
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Fett värre! Den polisen som får köra motard på arbetstid kan skatta sig lycklig! Bränna runt i skogen.....jag blir avundsjuk!! :Bugar
Tur man inte är i moppeåldern då man tog till skogs så fort man såg en polis pga sitt lilla trim.
 

Eken

Jorå...
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
GSX-R 1100 W -95
De gillar motarden, jag lovar... Har mött den 5 gånger ikväll på de mest osannolika ställen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top