Snygg flip-up-hjälm? Tips tack!

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Nån som vet vilka märken som säljer flip-up-hjälmar (integral med uppfällbar "haka") som inte är enfärgade, utan har snygg grafik?

Tack på förhand!
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Lurch skrev:
Nån som vet vilka märken som säljer flip-up-hjälmar (integral med uppfällbar "haka") som inte är enfärgade, utan har snygg grafik?

Tack på förhand!

Jag vill inte vara taskig och smak ska man egentligen inte diskutera, men nu är det så att jag gör detta endast å sidans vägnar för att jag värnar om sporthojar och dess förare. Systemhjälmar (flip-up) tillhör den obskyra underground världen av touring. De är designade för att erbjuda maximal komfort när man sitter och tuffar fram på sin Pan-european eller Gold/Silverwing genom europa på de långa motorvägarna. Grundidéen föddes när ni-vet-vem åkte småbil, förlåt Goldwing, på en tysk motorväg. Han åkte då så komfortabelt och bil-aktigt att han behövde något att göra.

Han funderade länge och väl på olika saker som att läsa tidningen, röka, eller varför inte plantera begonier. Men alla dessa förslag rann ut i sanden då han snart insåg att trots att nödvändig plats fanns tillgänglig på hojen(?) så är det inte det man känner för när man har tråkigt på ett landsvägslok... När man tuffar fram på en kontinental flerfilig väg så vill man ju som vi alla vet, peta näsan.

Vår vän och vardagshjälte försökte länge och tålmodigt med att gräva, krafsa och penetrera sin näsa ur olika vinklar men konstaterade efter en stunds kvalitets-tidsfördriv att det var väldigt knepigt att komma åt under den härliga intercom-utrustade integralhjälmen. Han tänkte då att det skulle vara fantastiskt om man kunde ha en hjälm som går att använda både som en skyddande och bullerfri integral, men när man känner för lite skönt grävande, kunna konvertera den till en jethjälm och bara peta loss.

Eftersom mannen i historien passande nog också var produktutvecklare på en hojtillbehörsfirma, så tog han med sig idéen hem till sina kollegor som var fullt upptagna med att designa diverse touringtillbehör och avbröt dem i deras arbete. Han lade fram sin idé och snart var en protoyp född; en Nolan N93 med handavsågad integral och ledad med två stycken packväsk-gångjärn. Självklart kan inte hjälmen fladdra som den vill när man kör, det skulle ju störa petandet, så man monterade i version 2 dit ett styrlås som höll ihop allt. Och vips så var en ny poser-fluga född som skulle plåga sporthojsägare och andra människor med en väl utvecklad smak och stil.


Kort sagt, skaffa en riktig hjälm, för uppfällbart = gay :zpy
 

gunnaR1

skrapar bl a plånbok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
mellan borås och anderstorp
Hoj
R1 -02, snart med ännu mer av det mesta
Re: Re: Snygg flip-up-hjälm? Tips tack!

Limstift skrev:
...Han funderade länge och väl på olika saker som att läsa tidningen, röka, eller varför inte plantera begonier. Men alla dessa förslag rann ut i sanden då han snart insåg att trots att nödvändig plats fanns tillgänglig på hojen(?) så är det inte det man känner för när man har tråkigt på ett landsvägslok... När man tuffar fram på en kontinental flerfilig väg så vill man ju som vi alla vet, peta näsan. ...
QUOTE]
:fakta :D :D :D :D :tummenupp LOL
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Re: Re: Snygg flip-up-hjälm? Tips tack!

Limstift skrev:
Jag vill inte vara taskig och smak ska man egentligen inte diskutera, men nu är det så att jag gör detta endast å sidans vägnar för att jag värnar om sporthojar och dess förare. Systemhjälmar (flip-up) tillhör den obskyra underground världen av touring. De är designade för att erbjuda maximal komfort när man sitter och tuffar fram på sin Pan-european eller Gold/Silverwing genom europa på de långa motorvägarna. Grundidéen föddes när ni-vet-vem åkte småbil, förlåt Goldwing, på en tysk motorväg. Han åkte då så komfortabelt och bil-aktigt att han behövde något att göra.

Han funderade länge och väl på olika saker som att läsa tidningen, röka, eller varför inte plantera begonier. Men alla dessa förslag rann ut i sanden då han snart insåg att trots att nödvändig plats fanns tillgänglig på hojen(?) så är det inte det man känner för när man har tråkigt på ett landsvägslok... När man tuffar fram på en kontinental flerfilig väg så vill man ju som vi alla vet, peta näsan.

Vår vän och vardagshjälte försökte länge och tålmodigt med att gräva, krafsa och penetrera sin näsa ur olika vinklar men konstaterade efter en stunds kvalitets-tidsfördriv att det var väldigt knepigt att komma åt under den härliga intercom-utrustade integralhjälmen. Han tänkte då att det skulle vara fantastiskt om man kunde ha en hjälm som går att använda både som en skyddande och bullerfri integral, men när man känner för lite skönt grävande, kunna konvertera den till en jethjälm och bara peta loss.

Eftersom mannen i historien passande nog också var produktutvecklare på en hojtillbehörsfirma, så tog han med sig idéen hem till sina kollegor som var fullt upptagna med att designa diverse touringtillbehör och avbröt dem i deras arbete. Han lade fram sin idé och snart var en protoyp född; en Nolan N93 med handavsågad integral och ledad med två stycken packväsk-gångjärn. Självklart kan inte hjälmen fladdra som den vill när man kör, det skulle ju störa petandet, så man monterade i version 2 dit ett styrlås som höll ihop allt. Och vips så var en ny poser-fluga född som skulle plåga sporthojsägare och andra människor med en väl utvecklad smak och stil.


Kort sagt, skaffa en riktig hjälm, för uppfällbart = gay :zpy

MMmmmmoooooaaaaahhahahahaha :D :D :D :bow
 

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Texas
Hoj
King of the road
Nolan N100 är en kanonhjälm! Inte så dyr heller, jag köpte denna på Claessons MC uppe i Bromölla (eller NERE i Bromölla för de flesta på forumet, hehe) ;)
 

Bifogat

  • dscf0010.jpg
    dscf0010.jpg
    25.1 KB · Visningar: 164
Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Top