Lurch skrev:Nån som vet vilka märken som säljer flip-up-hjälmar (integral med uppfällbar "haka") som inte är enfärgade, utan har snygg grafik?
Tack på förhand!
Limstift skrev:...Han funderade länge och väl på olika saker som att läsa tidningen, röka, eller varför inte plantera begonier. Men alla dessa förslag rann ut i sanden då han snart insåg att trots att nödvändig plats fanns tillgänglig på hojen(?) så är det inte det man känner för när man har tråkigt på ett landsvägslok... När man tuffar fram på en kontinental flerfilig väg så vill man ju som vi alla vet, peta näsan. ...
QUOTE]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
LOL
Limstift skrev:Jag vill inte vara taskig och smak ska man egentligen inte diskutera, men nu är det så att jag gör detta endast å sidans vägnar för att jag värnar om sporthojar och dess förare. Systemhjälmar (flip-up) tillhör den obskyra underground världen av touring. De är designade för att erbjuda maximal komfort när man sitter och tuffar fram på sin Pan-european eller Gold/Silverwing genom europa på de långa motorvägarna. Grundidéen föddes när ni-vet-vem åkte småbil, förlåt Goldwing, på en tysk motorväg. Han åkte då så komfortabelt och bil-aktigt att han behövde något att göra.
Han funderade länge och väl på olika saker som att läsa tidningen, röka, eller varför inte plantera begonier. Men alla dessa förslag rann ut i sanden då han snart insåg att trots att nödvändig plats fanns tillgänglig på hojen(?) så är det inte det man känner för när man har tråkigt på ett landsvägslok... När man tuffar fram på en kontinental flerfilig väg så vill man ju som vi alla vet, peta näsan.
Vår vän och vardagshjälte försökte länge och tålmodigt med att gräva, krafsa och penetrera sin näsa ur olika vinklar men konstaterade efter en stunds kvalitets-tidsfördriv att det var väldigt knepigt att komma åt under den härliga intercom-utrustade integralhjälmen. Han tänkte då att det skulle vara fantastiskt om man kunde ha en hjälm som går att använda både som en skyddande och bullerfri integral, men när man känner för lite skönt grävande, kunna konvertera den till en jethjälm och bara peta loss.
Eftersom mannen i historien passande nog också var produktutvecklare på en hojtillbehörsfirma, så tog han med sig idéen hem till sina kollegor som var fullt upptagna med att designa diverse touringtillbehör och avbröt dem i deras arbete. Han lade fram sin idé och snart var en protoyp född; en Nolan N93 med handavsågad integral och ledad med två stycken packväsk-gångjärn. Självklart kan inte hjälmen fladdra som den vill när man kör, det skulle ju störa petandet, så man monterade i version 2 dit ett styrlås som höll ihop allt. Och vips så var en ny poser-fluga född som skulle plåga sporthojsägare och andra människor med en väl utvecklad smak och stil.
Kort sagt, skaffa en riktig hjälm, för uppfällbart = gay![]()
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |