Snygga byxor, skor och hjälm?

PojkenMedTur

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2008
Hoj
2009, hyfsat, snabb
Sådär, nu är det äntligen dags att köpa första hojen. Kör just nu runt på en chines-scooter efter som det är ett överlägset transportmedel i stockholmstrafiken (förutom i snöstorm). Det enda som saknas är körglädje och därför ska scootern bort och en yamaha XT660X ska inhandlas (I blått med guldfälg).

Till den behöver jag självklart massa utrusning.

Det första jag hitta som kändes bra var denna:

jacket-wave-v2_neck_front.jpg

Den satt skönt, kändes säker och satt perfekt under min jacka:

3022_2431.jpg

Samt att jag kunde dra den över en T-shirt på sommaren utan att behöva något mer...

Problemet därifrån var att inga övriga saker matchade min jacka (och jag gillar min jacka)

Gore-tex-byxorna som fanns hade alla massa "coola" detaljer , stora loggor allt i samma stil som coola bigjump-åkare. Detaljerna var dessutom helst i rött och det funkar inte...

Hur mycket skydd måste man ha egentligen på benen?

Kan man inte nöja sig med gore-tex-byxor gjorda för skidåkare/bergsbestigare:
3023_1173.jpg

Eller måste man åka runt med höftskydd, knäskydd etc?

dessa är INTE snygga:

taal_731.jpg

Jag skulle även behöva en snygg, bra hjälm som matchar jackan litegrann eller är väldigt vit.

Här är en inte så snygg hjälm:

mask_28.jpg

Här är en snyggare fast ändå inte riktigt rätt:

c.d181-classic-lucky-h93-021529-wo.jpg

Har ni några bra råd?

mvh

edit:

Denna ser ju ut att ha väldigt bra sikt iaf:

http://mcvaruhuset.jetshop.se/pub_images/large/j1_244.jpg

Vad tros om den?

Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Om du mest kikar på vad som är snyggt eller inte, så bör du i princip gå efter modellen "Dyrast är bäst". Den första hjälmen jämfört med den andra är ganska stor. X-lite hjälmen är toppklass, medans Dainese-hjälmen är en lite budget variant.
Du bör ungefär speca upp en budget för varje del, tex
Hjälm 3500
Stövlar 2000
m.m.

Därefter ska du kika vad som en snyggt eller inte.
Kan bli dumt om du köper de snyggaste stövlarna för 2000 men kanske bara lägger 1500 på hjälm. Enligt min mening!

Om du vill ha din egna jacka samt skidbyxor, bör du fixa ett helt skydds-kit enlig Dainese-modellen du har visat högst upp. Finns som sagt även höftbyxor och knäskydd från dainese, så du blir helt täckt med skydd :tummenupp

PojkenMedTur

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2008
Hoj
2009, hyfsat, snabb
jag kan betala så mycket som behövs för att det ska vara bra grejer. =)

j1_244.jpg

Om jag köper höftbyxor och knäskydd, kan jag då åka med bara jeans under på sommaren?

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Kommer väl kanske bli tajt o mindre rörlighet, och så fort dina jeans nuddar marken, så kommer din hud att skrapas! Tycker du ska köra "gore-texbrallor" med bra andas-funktion och rivtåliga, kompletterat med höft o knäskydd. Idealet borde vara ett par brallor som har alla dessa skydd inbyggt. Bara att dra av allt på engång!

Samt även en jacka med alla skydd på. Slipper ha olika lager med utrustning så att säga...

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Honda VFR800 -02
På mitt jobb så kommer det med jämna mellanrum in motorcyklister som vurpat .. sköterskorna säger unisont att jeans är det sämsta tänkbara att vurpa i. Enligt dem så har tyget en tendens att "smälta ihop" med huden efter vägskrap och försvårar både åtgärd och läkning.

Det är vad de pratar om på personalgymet iallafall ;)

PojkenMedTur

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2008
Hoj
2009, hyfsat, snabb
ok, om jag nu ska satsa på byxor gjorde för MC, finns det några bra byxor som också ser ok ut tillsammans med min jacka (för jacka plus överkropps-skydd var jag som sagt nöjd med)?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Köp en vettig mc jacka och byxor utan genvägar så har du en lite större chans att klara en krash! Du ska tänka på att skyddsvästar börjar lukta ordentligt efter ett litet tag och är tråkiga att tvätta! Köp en vettig hjälm annars kan du lika gärna köra i shorts och t-shirt!

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Kolla också vad ditt försäkringsbolag säger, CE-godkända skydd osv. Vissa kräver för MC-åkning godkända/avsedda skydd.

Din jacka kanske är snygg och bra på scoter, men vad tål den i regn/vindskydd i 120km/h och ösregn och +10 grader en höstkväll? Min erfarenhet är precis som andras här, ju dyrare, desto bättre, -går säkert i och för sig att hitta bra billigare, men absolut ska dom vara avsedda för mc-körning...

Dainese överkroppskydd är helt ok... men skulle ändå satsa på en tröja/jacka avsedd för att ha över... undantagsvis stekheta sommardagar kanske!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Att bara ha cross-liknande skydd under vanliga kläder ger inget vidare skydd. En stor skaderisk vid vurpor är att man snurrar så att armar mm går av, brännskador när man glider eller att man skrapar upp sig. Och tyvärr är skinnställ det enda som hjälper! Det sitter tight så att skydden sitter still, man glider istället för att snurra och det är nötningssäkert.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy