Solceller

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fast solcell går att slå av med omedelbar verkan.
Man har precis börjat med det och har nu Sveriges första näteglerande solkraftpark.

Jo, och vindkraft går att flöjla och bromsa, så egentligen finns det ingen anledning för andra kraftslag att reglera något.

Ute vid havet vid mig står det två vindsnurror som jag åker förbi och ser ofta, nästan aldrig snurrar båda samtidigt, och ibland snurrar ingen, trots frisk vind.

Men hur mycket skulle vindkraften leverera på årsbasis då, om dom bara fick leverera ut när det fanns behov, och var tvungen att flöjla när det var överskott?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Jo, och vindkraft går att flöjla och bromsa, så egentligen finns det ingen anledning för andra kraftslag att reglera något.

Ute vid havet vid mig står det två vindsnurror som jag åker förbi och ser ofta, nästan aldrig snurrar båda samtidigt, och ibland snurrar ingen, trots frisk vind.

Men hur mycket skulle vindkraften leverera på årsbasis då, om dom bara fick leverera ut när det fanns behov, och var tvungen att flöjla när det var överskott?
Ja vindkraft bromsas ofta men den kan inte reglera på sekunden som solkraft kan då man måste stanna den roterande massan. Det sköts elektroniskt på solceller hur mycket växelriktaren skickar ut och vindkraft måste sakta bromsas upp.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det stora problemet är väl ändå inte att man behöver reglera ner sol och vind utan snarare att få kraft när det inte är rätt väder.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Om vattenkraft och kärnkraft försvinner eller minskas för.mycket försvinner förmågan att hålla frekvensen i nätet och det blir inte kul.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Det stora problemet är väl ändå inte att man behöver reglera ner sol och vind utan snarare att få kraft när det inte är rätt väder.
Nä vinden finns i sån överkapacitet att den i princip på daglig basis stryps ner någonstans i vårt land. Solkraften är inte där just nu men kommer behövas förberedas för att den växer. i skrivande stund ligger solen på 39% av sin kapacitet och producerar just nu ca 852MW

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Tycker priserna på solceller gått upp ganska rejält.
Är det billigare ute i Europa/EU?
Nån som vet bra leverantörer?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tycker priserna på solceller gått upp ganska rejält.
Är det billigare ute i Europa/EU?
Nån som vet bra leverantörer?

Kan det vara Tyskarna som panikköper i tron om att solceller ska hålla huset varmt dygnet runt?

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M
Jag har ännu inte satt mig in i ämnet, bara frågat efter offert från EON, fick nedan två.
Ser att i denna tråden finns mycket kunskap, men också lite olika erfarenheter.
Jag är intresserad av en nyckelfärdig installation, men vill ändå få lite tips på vad det är som jag behöver tänka på för att välja rätt leverantör och produkter, vilka fallgropar som man ska se upp med.
Gissar att det finns fler som har liknande funderingar.

E2A4541F-8B39-4832-9947-329F6996183C.jpeg
220.000 kr

FEBE949C-251B-44AF-B549-F51FB1A67111.jpeg
263.000 kr

Låter dyrt tycker jag. Åsikter?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag har ännu inte satt mig in i ämnet, bara frågat efter offert från EON, fick nedan två.
Jag är intresserad av en nyckelfärdig installation, men vill ändå få lite tips på vad det är som jag behöver tänka på för att välja rätt leverantör och produkter, vilka fallgropar som man ska se upp med.

View attachment 474589
220.000 kr

View attachment 474590
263.000 kr

15471 kr/kW respektive 14474 kr/kW. Ingen direkt koll på hur priserna förändrats på det senaste men skulle säga att det är(var) ganska normalt.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er

View attachment 474589
220.000 kr

View attachment 474590
263.000 kr

Är där priserna med de statliga rabatten på 14,55% inräknat eller inte..

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Kan det vara Tyskarna som panikköper i tron om att solceller ska hålla huset varmt dygnet runt?
Jag köpte SMA Solar Tech som finns på tyska börsen och dom har gått rätt bra.
Trots allt annat som dykt så ligger jag 30% upp på dom.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har inget belägg för det, men borde det inte bli billigare att inte gå via ett elbolag för köp av paneler och installation?

Går du via EON och dom köper in monteringen från Nisses El och Porr så kanske det vore billigare att kontakta Nisse själv?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Om man inte har kabelbunden internetanslutning, får man inte installera solceller då?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Om man inte har kabelbunden internetanslutning, får man inte installera solceller då?
Jo varför inte? Min hybrid anläggning har aldrig o kommer aldrig få tillgång till wifi.

Elmätaren pratar med din ellev oavsett om el går in eller ut från fastigheten.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
För att koppla upp anläggningen/växelriktarn så att du kan se förbrukning mm.
Edit. Administreringen gäller föranmälan/färdiganmälan till elnätbolaget.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...