Solidar Fondservice - Bra eller Anus?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Solidar Fondservice har ringt mig ett gäng gånger för att prata lite pension... Eftersom jag vet med mig att jag är helt värdelös på att förvalta min lilla premiepensionsslant så har jag faktiskt bett dem att återkomma när jag hunnit fundera lite eftersom jag överväger att låta dem sköta jobbet.

Solidar är alltså en tjänst som för 390 spänn förvaltar ens premiepension så man slipper göra det själv. Alternativet är att låta pengarna ligga hos 7:e AP-fonden...

Men mn fråga gäller alltså Solidar, är de värda en 400-lapp om året för mig som inte orkar engagera mig själv eller är 7:e AP-fonden ett bättre val?!?!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Rent spontant: nej
Jag skulle akta mig för ngn uppstickare som vill ha massa cash.
Kolla med några olika. Avanza t.ex.
Sedan är det inte direkt svårt att göra det själv heller.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Rent spontant: nej
Jag skulle akta mig för ngn uppstickare som vill ha massa cash.
Kolla med några olika. Avanza t.ex.
Sedan är det inte direkt svårt att göra det själv heller.

Frågan är om de bör gå under benämningen "uppstickare" eftersom de enligt Avanza är den första PPM-förvaltaren...
http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?n=144518

De kan ju inte misslyckas sämre än jag redan gjort... -9% per år sedan -00. -20% i år. :näsblod

Men å andra sidan funderar jag på att börja förvalta själv. Man kan ju om inte annat se det som ett lite torrare alternativ till alla hockey och fotboll-manager-spel som finns på nätet där man kan ägna timmat år att trada spelare fram och tillbaka för att ens lag skall finna nån fiktiv liga...

Så får det bli.. fan vad korkad man är.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har aldrig hört talas om dem eller sett reklam i alla fall.
Hur som helst, kör själv.
Regga dig på Morningstar och få deras nyhetsbrev.
Bli kapitalist och bränn blockflöjten. :yoparty

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Betala knappa 400 spänn om året för att låta småskuttare köra teknisk analys i ett egenkonstruerat datorprogram som oftast bara klarar stigande börser låter korkat, när det sedan går nedåt som det gör ibland så är de allt som oftast ansvarslösa och då kanske de tar dåliga framtida bet för att försöka rädda pengar.

Är man inte aktiv själv så borde man sikta in sig på en stor förvaltare med låga avgifter då det på längre sikt(som oftast pensionerpengar handlar om) oftast inte skiljer så mycket på avkastningen...

Last edited:

Linnea84

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
Hornet 600 -04 + minimoppe
Jag tycker absolut inte det är värt 400 kr/per år. Om du orkar så är Markus förslag kanon att kolla på Morningstar och själv byta då och då. Nu vet inte jag hur gammal du är men om man har mer än säg 15 år kvar till pensionen tycker jag man ska köra all-in i en väldiversierad portfölj med enbart tillväxtsmarknader.

PPM-delen är endast 2,5% av lönen och i och med att det är ett månadssparande så får man ju fler fondandelar i en svag marknad och en skön hävstångseffekt när väl marknaden vänder upp igen.

Avtalspension + privat sparande kan man ju kanske vara lite försiktigare med, men jag anser att man kanske kan ta lite mer risk än vad man tror när man har lång tid kvar.

Slutsats. Sätt ihop en bra allokering av t.ex. 25% Ryssland, 25% Latinamerika, 25% Asien och 25 % nya tillväxtsmarknader i PPM-en och spara din fyrahundring och gör något roligare med den.

Engångsbeloppet 400 kr idag som blir förräntat i t.ex 35 år med en årlig avkastning på 10% blir ca 11200 kr. Känns onödigt...

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Efter att ha upptäckt att jag hade e-legget installerat på jobbdatorn är den ensamma och ruskigt pissdåliga fonden utkastad och fem nya fonder beställda.

Nu ska're trade:as å hållas på. Om jag lägger ca 5% av mitt dagliga sporthojs-surfande på mina fonder kommer jag ha bättre koll än Morningstar! :tummenupp

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning