Sommaren 2013.....?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Oki. Säsongen är väl för i år slut. Åtminstone för långresor. Vad tänker ni er inför nästa säsong? Några som börjat göra upp planer än?

Jag och sambon har lite smått börjat kolla på Turkiet, Iran, Armeinien, Georgien och dom krokarna. Färja Nynäs - Gdansk, ner genom Polen, Slovakien, Ungern, Bulgarien till Turkiet och vidare österut. Hem via Ukraina och då verkar det vara båt från Turkiet som gäller om man nu inte lyckas tjata sig över gränsen Georgien/Ryssland. Vilket inte verkar helt enkelt. Ska börja kolla upp lite detaljer så smått och sen bestämma vilket håll (medsols/motsols) som är bäst. Det huvudsakliga målet är nog egentligen Georgien tror jag. Men tråkigt/bökigt gällande ryska gränsen då det är en hyffsat rejäl omväg att ta sig tillbaka via Turkiet. Vi får väl se hur det blir. Det bråkas i Turkiet nu också och vi har några bekanta engelsmän som bor där och dom säger i stort att dom börjar överväga att lämna landet. Börjar bli lite FÖR knöligt för utlänningar..... Vi får se. Men detta är plan A för nästa sommar.

Plan B blir nog Bulgarien igen och sen spendera mycket mer tid i Kosovo och Bosnien än vad vi gjorde sommaren -10.

Plan C (ja varför inte...... ;) ) blir eventuellt Belgien, Holland, Franska/Spanska/Portugisiska Atlantkusten. Västeuropeiska fastlandet för första gången någonsin. I alla fall på hoj. ;)

Men vi hoppas på Plan A. Den kan dock grusas av att folk ska bråka och hålla på. Lite bråk kan vi nog klara av men om det börjar pekas med skjutvapen så är nog gränsen nådd för oss tror jag och då väljer vi något annat.

Vad funderar ni andra på?

MVH//Jan

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Turkiet verkar ju vara utsatt för diverse incidenter just nu från ett mindre nogräknat Syrien som verkar ha problem med vad dom siktar på.Att Turkiet sedan blivit aningen främlingsfientligt är ju ganska egendomligt när det inte var allt för länge sedan de försökte bli EU medlemmar.(Kanske bidragen som lockade).

Själv hittar jag bäst i Norden, så jag stannar kvar på hemmaplan. :crash

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Det blir en resa men jag vet inte vart jag ska än. :)

Ska bli riktigt kul, sålde r1:an och köpt 990sm som ska utnyttjas för ändamålet. :banana

Hagbard

HO
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
f.d fordonsägare
Kör inga långresor, blir mest 20-30milarundor med aktiv körning och kanske en vända till Jämtland. Kör så länge det inte är snö på vägarna då jag inte har någon bil.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Är det inte lite oroligt kring Georgien?
Kankse går bra på gräsrotsnivå.
Hur länge planerar du/ni att vara borta?

Smider lite lätt på Norkap och Atlantkusten ner, men känns ju lite som en sväng runt kvarteret i jämförelse. ;)

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Funderar på en tur till Birmingham. Ingen jätte resa men det blir ett par mil. Vägen dit är ännu inte bestämd.

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Ska försöka dra mig mot alperna och den franska rivieran inget mayor, tänkte första västra sahara men tiden räcker fööörmodligen inte till :( Tråkigt!

Plan A är iaf biltåg ner till Alperna, följer bergskedjan ner till franska rivieran och åker ner mot Gibraltar och på färjan till Marockoo. Sedan upp till Normandie för att checka av med stränderna där samt en tit i Amsterdam :brynad och sedan hem! :)

Plan B är ungefär samma som A fast jag skippar Spanien och Marockoo!

Plan C blir en lång tur i Norge med hyfsat inspirerad körning! :yoparty

EDIT: Till våren ska det inhandlas en prydlig XT 660 är så sjukt sprallig så det finns inte, blir en lång vinter!!

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En tur ner till tyskland, ringen. Skulle vara rätt kul att fortsätta söderut och puttra runt lite i alperna en sväng med...
Sedan ska jag se till att bli skuldfri, och om jag hinner med det, skaffa kapital för att börja köra bana med en riktig banhoj... Men det blir nog året därpå isf.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Sitter och planerar lite fisketurer till vårt kära grannland (Norge). Annars så är det inga längre resor inplanerade. :)

Fast det nappar än här uppe i Jämtland. :)
DSCN2717.jpg
DSCN2686.jpg

Last edited:

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Georgien säger du, har bott där i 18 månader och gränsövergångarna mellan Georgien och Ryssland är det tämligen riskabelt att använda, ryssarna är väldigt godtyckliga med vilka som får korsa eller inte.

En alternativ väg är ta färjan från Odessa till Poti, vägarna i Georgien är inte de bästa och trafiken är hysterisk, förbered dig på att bli omkörd under omkörning :D

Annars har jag inte så mycket gott att säga om Georgien förutom att flyget därifrån är det bästa jag har upplevt :rolleyes:

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Ska fixa i ordning Vanen så jag både får in hojen och kan sova i den. Sen ska jag förhoppningsvis dra igång med bankörningen ordentligt nästa år!

R1-T

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
BMW R nine T/5 2020
Tre veckor nere vid Nürburg ring,ta ett par runden varje kväll.
Avrunda med en Snitzel på Hotelet,sen sover jag med ett :) på läparna.
Det är så jag vill spendera mina surt förvärvade semester dagar:banana
Det blir en låång vinter:gnissla

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Georgien säger du, har bott där i 18 månader och gränsövergångarna mellan Georgien och Ryssland är det tämligen riskabelt att använda, ryssarna är väldigt godtyckliga med vilka som får korsa eller inte.

En alternativ väg är ta färjan från Odessa till Poti, vägarna i Georgien är inte de bästa och trafiken är hysterisk, förbered dig på att bli omkörd under omkörning :D

Annars har jag inte så mycket gott att säga om Georgien förutom att flyget därifrån är det bästa jag har upplevt :rolleyes:

Jo vi vet att gränsen mellan Georgien och Ryssland är lite......nyckfull..... Vet att det går en båt mellan Istanbul och Odessa. Visste dock inte att det gick en från Poti också och det kan jag säga är STRÅLANDE nyheter! Stort tack! Ska kolla upp detta ordentligt. :)

Vi är hyffsat vana vid hysterisk trafik. Det är naturen och historiska platser i Georgien som vi är intresserade av. Skulle vilja kolla in Svaneti, gamla Silkesvägen, Ananuri/gamla militärvägen och mycket annat. Finns otroligt mycket historia och vackra miljöer.... Har några polare som varit i Georgien och det har inspirerat oss till att ta oss dit. Tänkte klara av några länder till längs vägen självklart. Gammalsvenskby i Ukraina, Krim/Yalta, Turkiet, Iran..... Det som kan strula till det REJÄLT är om det spårar ur fullständigt gällande Syrien där både Ryssland och Turkiet är inblandat. Då kan det bli svårt att ta sig till Georgien. Åtminstone genom Turkiet om det vill sig illa. Hyffsat hårda tongångar redan. Men vi får väl se hur det utvecklar sig. Annars finns som sagt plan B och plan C också..... Men plan A känns väldigt lockande.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Kommer förhoppningsvis bli student till våren så nästa säsong är högst osäker.

Men sålänge jag har råd att behålla hojen så lutar det åt semester i norr medelst couchsurfing.

Med släkten i Norge, en kompis i Kiruna och det faktum att jag fortfarande aldrig upplevt midnattsolen så kan det nog bli en najs tur det också.
Har kört norska västkusten från Stavanger upp till Trondheim med bil och det lockar verkligen att göra något liknande med hojen.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Jo vi vet att gränsen mellan Georgien och Ryssland är lite......nyckfull..... Vet att det går en båt mellan Istanbul och Odessa. Visste dock inte att det gick en från Poti också och det kan jag säga är STRÅLANDE nyheter! Stort tack! Ska kolla upp detta ordentligt. :)

Vi är hyffsat vana vid hysterisk trafik. Det är naturen och historiska platser i Georgien som vi är intresserade av. Skulle vilja kolla in Svaneti, gamla Silkesvägen, Ananuri/gamla militärvägen och mycket annat. Finns otroligt mycket historia och vackra miljöer.... Har några polare som varit i Georgien och det har inspirerat oss till att ta oss dit. Tänkte klara av några länder till längs vägen självklart. Gammalsvenskby i Ukraina, Krim/Yalta, Turkiet, Iran..... Det som kan strula till det REJÄLT är om det spårar ur fullständigt gällande Syrien där både Ryssland och Turkiet är inblandat. Då kan det bli svårt att ta sig till Georgien. Åtminstone genom Turkiet om det vill sig illa. Hyffsat hårda tongångar redan. Men vi får väl se hur det utvecklar sig. Annars finns som sagt plan B och plan C också..... Men plan A känns väldigt lockande.

Om ni nu bestämmer er för att åka till detta gudsförgätna land, så kan jag rekomendera Mesthia, Ushguli, Ruki Bridge, Gori med sitt "underbara" Stalinmuseum, Bakuriani.... det finns mycket vackert att se bortom förfallet och det mänskliga lidandet....

Om ni väljer att resa till Turkiet så finns det en gränsövergång till Georgien vid Sarpi som brukar fungerar hyggligt ok....., Sedan är det inte speciellt långt till Batumi som är en hyffsad stad vid Svarta Havet, eller så kan ni fortsätta till Kobuleti, där det finns ett väldigt bra hotel som är byggt av Sicilenska maffian, ett bra sätt att tvätta pengar :)

Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag ska dyka i grottsystemen i Mexico som jag annars brukar på vintern. Dessutom tänkte jag klämma ett tiotal 100 m+ dyk i Dahab...När jag inte gör något vettigt kan jag köra lite knarr på en bana eller träna på Bulten. Har aldrig förstått tjusningen med att rulla runt på diverse ställen i Ryssland eller Östeuropa i övrigt. Kanske för att jag är uppvuxen där och ser det mest som crap mer än charmigt...Men vi är alla olika och som ett POlskt talesätt säger "vissa gillar varm vodka, andra när de har dåligt andedräkt" ! :tummenupp

Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Tycker det räcker med att kolla på filmer från öst för att avskräckas att köra hoj där.
Fyllbultar o andra suspekta företeelser som korrupta poliser mm.
Ursäkta O/T

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...