Tycker det räcker med att kolla på filmer från öst för att avskräckas att köra hoj där.
Fyllbultar o andra suspekta företeelser som korrupta poliser mm.
Ursäkta O/T
Det är inte så illa som det ser ut vad det gäller
"fyllbultar och suspekta företeelser som korrupta poliser" men vägarna kan bitvis faktiskt vara riktigt risiga. Vi har inte blivit stoppade en enda gång och då har vi flängt runt ordentligt och jag har varit nere två gånger till efter långresan vi gjorde -10. Tror faktiskt att mycket man får höra även nu för tiden är gammalt skvaller som folk vart med om för 20 år sedan och som fortfarande yttras så fort tillfälle ges. Vid vartenda gränspassering (förutom in till Ukraina
) står det ett telefonnummor som man ska ringa om man råkar ut för korrupta poliser. Myndigheterna tar i med hårdhandskarna mot sådant här nu för tiden. Poliser blir av med jobbet om dom blir påkomna eller anmälda. Tror faktiskt att man som turist löper MINDRE risk att bli stoppad än vad invånarna i landet är då myndigheten vet att turismen i landet blir lidande och dom gör mycket för att rätta till det rykte som dessa länder har sedan tidigare. Det har hänt MYCKET under senare år som gör att dessa länder nu för tiden faktiskt är väldigt trevliga att resa runt i. Visst, språkproblem finns men det är inga problem i sig om man är lite öppensinnad och bra på teckenspråk.
Polisen vågar jag i stort påstå inte är ett problem så vidare man inte gjort en grov överträdelse. OM man nu skulle bli stoppad så skulle jag helt plötsligt inte kunna ett enda ord annat än på svenska och prata med dom på svenska tills dom tröttnar. Vilket dom gör efter ett tag. Alternativt vara väldigt trevlig, skaka hand, se glad ut och låta dom provsitta min hoj, visa på en karta vart man kört och vart man kommer ifrån och sen brukar det inte vara ett problem längre.
Det gäller att lära sig spelets regler och det enda land där polisen kan vara ett problem är Ukraina. Och möjligtvis Moldavien. I Ryssland i somras fick vi tipset att OM nu polisen skulle börja skrika så bli förbannad och skrik ÄNNU högre. Då brukar dom tappa konceptet. Detta fick jag tillfälle att prova och det visade sig stämma. En polis ville att vi skulle köra fram till honom men då det vart rött ljus så pekade jag på trafikljuset och han tyckte tydligen att jag skulle strunta i att det var rött och köra fram till honom i alla fall. Så han vrålade något på ryska och gjorde ett tecken att han tyckte att jag vart dum i huvudet. Då tände alla cylindrar inne i Farbror Jan och jag blev fullständigt skitförbannad och VRÅLADE:
"SPEAK ENGLISH, YOU FUCKING IDIOT"! Har faktiskt sällan blivit så förbannad som då och fann det lite intressant att jag vågat skrika till en rysk polis. Han blev HELT paff, log brett och vinkade förbi oss när det blev grönt. Jag gav honom fingret när vi körde förbi honom. SÅ förbannad blev jag.
Men det är faktiskt första och enda gången någonsin som vi varit
på väg att bli stoppade i ett östland. Och det blev vi ju inte i slutänden. Mycket för att han nog snabbt insåg att vi inte var ryssar och att han inte pratar engelska. Det är ganska sällan att polisen i forna öst eller i Ryssland gör det. Men spelar man dum så brukar dom tröttna efter ett tag. Även i Ukraina. En polare blev stoppad i Ukraina för ett par år sedan och det började med att polisen ville ha 100 dollar kontant. Men det slutade med att polisen bjöd hem honom till familjen, bjöd på middag och lät honom sova över tills nästa morgon. DET är vad jag skulle kalla rabatt på en bot......