Sommaren 2013.....?

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Jo vi vet att gränsen mellan Georgien och Ryssland är lite......nyckfull..... Vet att det går en båt mellan Istanbul och Odessa. Visste dock inte att det gick en från Poti också och det kan jag säga är STRÅLANDE nyheter! Stort tack! Ska kolla upp detta ordentligt. :)

Vi är hyffsat vana vid hysterisk trafik. Det är naturen och historiska platser i Georgien som vi är intresserade av. Gammalsvenskby i Ukraina, Krim/Yalta,

Du har färjan mellan Poti och Kerch på östra sidan av krimhalvön så har du bara det goda framför dig sen. Ta en sväng till Donetsk och titta på http://uefaeurocup2012.blogspot.se/2011/06/donbass-arena-donetsk.html (bara för att jag gjorde lite grävjobb där hihi) sen upp till poltava där alla vet vad som hände http://www.tacitus.nu/karoliner/slag/Poltava/. Blir det inte plan A så kör på plan C med en resa till Marocko , det kommer du inte att ångra.

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Ska försöka dra mig mot alperna och den franska rivieran inget mayor, tänkte första västra sahara men tiden räcker fööörmodligen inte till :( Tråkigt!

Plan A är iaf biltåg ner till Alperna, följer bergskedjan ner till franska rivieran och åker ner mot Gibraltar och på färjan till Marockoo. Sedan upp till Normandie för att checka av med stränderna där samt en tit i Amsterdam :brynad och sedan hem! :)

Plan B är ungefär samma som A fast jag skippar Spanien och Marockoo!

Plan C blir en lång tur i Norge med hyfsat inspirerad körning! :yoparty

EDIT: Till våren ska det inhandlas en prydlig XT 660 är så sjukt sprallig så det finns inte, blir en lång vinter!!

Åker du förbi Marocko så kan jag iallafall bidra med bostad till dig där :tummenupp

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Tycker det räcker med att kolla på filmer från öst för att avskräckas att köra hoj där.
Fyllbultar o andra suspekta företeelser som korrupta poliser mm.
Ursäkta O/T

Det är inte så illa som det ser ut vad det gäller "fyllbultar och suspekta företeelser som korrupta poliser" men vägarna kan bitvis faktiskt vara riktigt risiga. Vi har inte blivit stoppade en enda gång och då har vi flängt runt ordentligt och jag har varit nere två gånger till efter långresan vi gjorde -10. Tror faktiskt att mycket man får höra även nu för tiden är gammalt skvaller som folk vart med om för 20 år sedan och som fortfarande yttras så fort tillfälle ges. Vid vartenda gränspassering (förutom in till Ukraina ;) ) står det ett telefonnummor som man ska ringa om man råkar ut för korrupta poliser. Myndigheterna tar i med hårdhandskarna mot sådant här nu för tiden. Poliser blir av med jobbet om dom blir påkomna eller anmälda. Tror faktiskt att man som turist löper MINDRE risk att bli stoppad än vad invånarna i landet är då myndigheten vet att turismen i landet blir lidande och dom gör mycket för att rätta till det rykte som dessa länder har sedan tidigare. Det har hänt MYCKET under senare år som gör att dessa länder nu för tiden faktiskt är väldigt trevliga att resa runt i. Visst, språkproblem finns men det är inga problem i sig om man är lite öppensinnad och bra på teckenspråk. :lol Polisen vågar jag i stort påstå inte är ett problem så vidare man inte gjort en grov överträdelse. OM man nu skulle bli stoppad så skulle jag helt plötsligt inte kunna ett enda ord annat än på svenska och prata med dom på svenska tills dom tröttnar. Vilket dom gör efter ett tag. Alternativt vara väldigt trevlig, skaka hand, se glad ut och låta dom provsitta min hoj, visa på en karta vart man kört och vart man kommer ifrån och sen brukar det inte vara ett problem längre. :tummenupp

Det gäller att lära sig spelets regler och det enda land där polisen kan vara ett problem är Ukraina. Och möjligtvis Moldavien. I Ryssland i somras fick vi tipset att OM nu polisen skulle börja skrika så bli förbannad och skrik ÄNNU högre. Då brukar dom tappa konceptet. Detta fick jag tillfälle att prova och det visade sig stämma. En polis ville att vi skulle köra fram till honom men då det vart rött ljus så pekade jag på trafikljuset och han tyckte tydligen att jag skulle strunta i att det var rött och köra fram till honom i alla fall. Så han vrålade något på ryska och gjorde ett tecken att han tyckte att jag vart dum i huvudet. Då tände alla cylindrar inne i Farbror Jan och jag blev fullständigt skitförbannad och VRÅLADE: "SPEAK ENGLISH, YOU FUCKING IDIOT"! :rofl Har faktiskt sällan blivit så förbannad som då och fann det lite intressant att jag vågat skrika till en rysk polis. Han blev HELT paff, log brett och vinkade förbi oss när det blev grönt. Jag gav honom fingret när vi körde förbi honom. SÅ förbannad blev jag. :lol Men det är faktiskt första och enda gången någonsin som vi varit på väg att bli stoppade i ett östland. Och det blev vi ju inte i slutänden. Mycket för att han nog snabbt insåg att vi inte var ryssar och att han inte pratar engelska. Det är ganska sällan att polisen i forna öst eller i Ryssland gör det. Men spelar man dum så brukar dom tröttna efter ett tag. Även i Ukraina. En polare blev stoppad i Ukraina för ett par år sedan och det började med att polisen ville ha 100 dollar kontant. Men det slutade med att polisen bjöd hem honom till familjen, bjöd på middag och lät honom sova över tills nästa morgon. DET är vad jag skulle kalla rabatt på en bot...... :lol

Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Du har färjan mellan Poti och Kerch på östra sidan av krimhalvön så har du bara det goda framför dig sen. Ta en sväng till Donetsk och titta på http://uefaeurocup2012.blogspot.se/2011/06/donbass-arena-donetsk.html (bara för att jag gjorde lite grävjobb där hihi) sen upp till poltava där alla vet vad som hände http://www.tacitus.nu/karoliner/slag/Poltava/. Blir det inte plan A så kör på plan C med en resa till Marocko , det kommer du inte att ångra.

TACK! :D Strålande bra info! Coolt att du varit med och byggt Donbass Arena. :) Poltava har vi funderat på. Finns MYCKET att titta på i Ukraina. :)

Allt gott.

MVH//Jan

Ruuuben

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
Honda Africa Twin XRV 750
Hej!
Har sjælv suttit å klurat lite på en mc resa!
Vet inte æn om jag ska åka sjælv eller med annat folk, om det nu ær nån som vill følja med.
Satt och klickade på google maps och fick ihop denna rutt før några dagar sen, 18 lænder, 923 mil. Planen ær att slå ut det på 90 dagar. Sen får jag kika lite nærmre på seværdheter, stæder osv jag ska besøka i respektive land.
https://www.google.se/maps?saddr=Nyk%C3%B6ping&daddr=Kolding,+Danmark+to:Hannover,+Tyskland+to:Amsterdam,+Nederl%C3%A4nderna+to:Bryssel,+Belgien+to:paris,+Frankrike+to:Schweiz+to:Milano,+Italien+to:Modena,+Italien+to:%C3%96sterrike+to:Ungern+to:Slovakien+to:polen+to:Zjytomyr,+Zjytomyr+oblast,+Ukraina+to:Belarus+to:Litauen+to:Latvia+to:Estland+to:Finland+to:Haparanda+to:Nyk%C3%B6ping&hl=sv&ie=UTF8&ll=57.326521,28.212891&spn=26.040629,86.572266&sll=50.958427,19.599609&sspn=15.047746,43.286133&geocode=FUx_gAMdB4oDASlF-l5lni1fRjG41DRWrxF5Dw%3BFSXNTgMdHIyQACmpld0BKqBMRjH9zO9u-uON6g%3BFVQxHwMdqn-UACmFT0lNUQuwRzEgR6yUbawlBA%3BFSgbHwMdwLFKAClVd5qUtT_GRzGNr8C3TP0AZg%3BFSTqBwMd3mZCAClnaMdz7aTDRzGnAnN4ZjqLwQ%3BFSZ-6QIdXuQjACkPt-IGH27mRzFglIxow4ILBA%3BFYxjygIduIp9AClhbVlv72SMRzEVe8sPEbVWXA%3BFW6_tQId1CyMACnndRI_ScGGRzGNDnTGE83_PA%3BFYVJqQIdl6CmACnhZEndEu9_RzEofytJfR51lg%3BFUcK1QIdOATeACl_Kp0lmwdtRzGvweTde9QSEA%3BFX6kzwIdyJgpASnD5Dffe4NBRzEQEB4MKcQAAA%3BFWKh5gIdUJUsASl_xnyuuWAURzF9OnKxZ2FrzQ%3BFU46GAMdsCEkASm7C2SkZJkARzHqVcxJynN1CQ%3BFTrT_gId60u1ASldNforo2QsRzEp4rnZo9JK8Q%3BFe-LMwMd7YiqASmBSK3ihCXaRjEQjOyB0aEAAA%3BFZ7RSQMdO2ZsASkTvjMPFJTdRjG5ul2l01QK8w%3BFRPqYwMdNWp3ASn9mop7ZzDpRjEQ_PJozc8AAA%3BFcgXfgMdZ619ASn9S6CCnJSSRjHDJbRPup_qQA%3BFQ7jsAMdt-KIASnd9jJL38qBRjEQqHU81kYBAA%3BFXqq7AMdgChwASlxnBKpwULVRTFQhozeBkUDBA%3BFUx_gAMdB4oDASlF-l5lni1fRjG41DRWrxF5Dw&oq=Milano+&mra=ls&t=m&z=4

Oj, vart en vældigt lång lænk, hoppas inte hela syns i svaret...

Anledningen till 90 dagar ær før jag absolut inte vill stressa, bara leva och åka dit framhjulet pekar!

Kom gærna med synpunkter, åsikter osv!
Som sagt, ingenting ær spikat æn!

// Ruuuben

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Blir jag antagen vid Indian Institute of Technology Madras till våren kommer jag förhoppningsvis lägga maj-juni på hoj i Indien. Får jag lite stipendier blir det kanske ännu mer, men det får vi se :)

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Hej!
Har sjælv suttit å klurat lite på en mc resa!
Vet inte æn om jag ska åka sjælv eller med annat folk, om det nu ær nån som vill følja med.
Satt och klickade på google maps och fick ihop denna rutt før några dagar sen, 18 lænder, 923 mil. Planen ær att slå ut det på 90 dagar. Sen får jag kika lite nærmre på seværdheter, stæder osv jag ska besøka i respektive land.
https://www.google.se/maps?saddr=Nyk%C3%B6ping&daddr=Kolding,+Danmark+to:Hannover,+Tyskland+to:Amsterdam,+Nederl%C3%A4nderna+to:Bryssel,+Belgien+to:paris,+Frankrike+to:Schweiz+to:Milano,+Italien+to:Modena,+Italien+to:%C3%96sterrike+to:Ungern+to:Slovakien+to:polen+to:Zjytomyr,+Zjytomyr+oblast,+Ukraina+to:Belarus+to:Litauen+to:Latvia+to:Estland+to:Finland+to:Haparanda+to:Nyk%C3%B6ping&hl=sv&ie=UTF8&ll=57.326521,28.212891&spn=26.040629,86.572266&sll=50.958427,19.599609&sspn=15.047746,43.286133&geocode=FUx_gAMdB4oDASlF-l5lni1fRjG41DRWrxF5Dw%3BFSXNTgMdHIyQACmpld0BKqBMRjH9zO9u-uON6g%3BFVQxHwMdqn-UACmFT0lNUQuwRzEgR6yUbawlBA%3BFSgbHwMdwLFKAClVd5qUtT_GRzGNr8C3TP0AZg%3BFSTqBwMd3mZCAClnaMdz7aTDRzGnAnN4ZjqLwQ%3BFSZ-6QIdXuQjACkPt-IGH27mRzFglIxow4ILBA%3BFYxjygIduIp9AClhbVlv72SMRzEVe8sPEbVWXA%3BFW6_tQId1CyMACnndRI_ScGGRzGNDnTGE83_PA%3BFYVJqQIdl6CmACnhZEndEu9_RzEofytJfR51lg%3BFUcK1QIdOATeACl_Kp0lmwdtRzGvweTde9QSEA%3BFX6kzwIdyJgpASnD5Dffe4NBRzEQEB4MKcQAAA%3BFWKh5gIdUJUsASl_xnyuuWAURzF9OnKxZ2FrzQ%3BFU46GAMdsCEkASm7C2SkZJkARzHqVcxJynN1CQ%3BFTrT_gId60u1ASldNforo2QsRzEp4rnZo9JK8Q%3BFe-LMwMd7YiqASmBSK3ihCXaRjEQjOyB0aEAAA%3BFZ7RSQMdO2ZsASkTvjMPFJTdRjG5ul2l01QK8w%3BFRPqYwMdNWp3ASn9mop7ZzDpRjEQ_PJozc8AAA%3BFcgXfgMdZ619ASn9S6CCnJSSRjHDJbRPup_qQA%3BFQ7jsAMdt-KIASnd9jJL38qBRjEQqHU81kYBAA%3BFXqq7AMdgChwASlxnBKpwULVRTFQhozeBkUDBA%3BFUx_gAMdB4oDASlF-l5lni1fRjG41DRWrxF5Dw&oq=Milano+&mra=ls&t=m&z=4

Oj, vart en vældigt lång lænk, hoppas inte hela syns i svaret...

Anledningen till 90 dagar ær før jag absolut inte vill stressa, bara leva och åka dit framhjulet pekar!

Kom gærna med synpunkter, åsikter osv!
Som sagt, ingenting ær spikat æn!

// Ruuuben

E4:an från början till slut kan nog bli intressant :)

Kan för övrigt rekommendera att köra genom Slovenien också. Från Villach kan du svänga av och ta en väldigt fin väg genom Kranjska Gora och Bovec ner till Nova Gorica.

Passa på att ta en burgare på vägen :)

IMG_1994.jpg

El Caballo Loco

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2012
Hoj
Tidigare: CROSS: Kawa 60cc, Honda 80cc, Yamaha YZ125cc. MOPED: Yamaha DT 50 R BIKES: Yamaha TW 125cc. Yamaha Dragstar 650, Kawasaki VN900, Harley Davidson Street Bob. NUVARANDE: KTM 990 SMR 11
Jag planerar att köra ner till Spanien, eventuellt ta biltåget för att spara lite däck. Köra omkring där ngn vecka och reka området i Sydspanien, det finns 750000 nybyggda bostäder i Spanien som ingen bor i, kanske läge att bli klimatflykting, synd att de krisar dock med tanke på arbetsmarknaden. Har börjat modifiera hojen för ändamålet så smått.

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Blir jag antagen vid Indian Institute of Technology Madras till våren kommer jag förhoppningsvis lägga maj-juni på hoj i Indien. Får jag lite stipendier blir det kanske ännu mer, men det får vi se :)

Då har du väl inte tid att åka i norra Indien i trakterna mot Darjeling och Nepal?
Vilken natur och hissnande upplevelser det är att åka där.
Det är mkt att tänka på att köra i Indien m fl, men det vet du säkert.
Se för guds skull till att du har ett kraftigt signalhorn som fungerar.
Akta dig för lokal- och långfärdsbussarna - de är helt galna och SKA om och de prejar gärna dig av vägen.
Lastbilarna är bättre.
Kör med egen hjälm.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då har du väl inte tid att åka i norra Indien i trakterna mot Darjeling och Nepal?
Akta dig för lokal- och långfärdsbussarna - de är helt galna och SKA om och de prejar gärna dig av vägen.
Lastbilarna är bättre.
Kör med egen hjälm.

Tja, med tanke på att det inte är speciellt rigorösa krav på att ta körkort i Indien är det ju inte så konstigt. ;)

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Lastbilarna är bättre.
Kör med egen hjälm.
Det är framför allt de regionerna jag är sugen på så kan jag ska jag försöka lägga så mycket tid som möjligt på det hållet :)

Ja trafiken är ju minst sagt galen, har lite vana från Sri Lanka som jag misstänker är snarlikt, man får milt sagt se upp! Tack för tipsen, guld värt :)

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Fick information hemskickad om olika mcresor som SMC anordnar nästa sommar. Bla en köra mc på färöarna....någon som gjort detta?

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Jag det blir säkert skoj med den heliga reflex-väst-maffian, räkna med predikningar varje kväll :smasha

Skämt å sido, jag har också kikat på dom där resorna, ser riktigt skoj ut, men det hade vart trevligt att höra från någon som följt med tidigare hur det var?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Fick information hemskickad om olika mcresor som SMC anordnar nästa sommar. Bla en köra mc på färöarna....någon som gjort detta?

Jepp. Förra sommaren. Otroligt fint. Vi tog färjan från Hirtshals i Danmark till Torshamn på Färöarna och körde omkring i 3 1/2 dag. Sen tog vi nästa båt vidare till Island där vi var i en vecka innan vi tog färjan tillbaka till Hirtshals. Jag kan nog nästan tycka att det är självklart att inkludera Island om man ska till Färöarna. Tar ju lite tid att ta sig till Danmark och man har nästan tagit sig 2/3-delar av sjövägen när man är på Färöarna. Så jag skulle lägga till ca 8 dagar och inkludera Island också. OTROLIGT fint på Island. My two cents....

MVH//J

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Nu har jag fastnat igen på att spåna inför drömmen.

Eller en av dom rättare sagt.

Nämligen att köra till alla 4 yttersta vädersträcken i Europa.
Nordkap blir förhoppningsvis av 2013 men Väst och Syd får nog vänta några år.

Nu till det luriga..vad ska man räkna som Europas östligaste punkt?

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Blir definitivt ett återbesök till Nürburgring och tyskland. Är sugen på att återvända till Skottland också på hoj denna gång, men jag tror just 2013 inte kommer rymma den tiden eller budgetmässigt och med nytt hus och planen är att börja köra i skogen också... så den resan får nog vänta till 2014..... men är man planeringsmästare så är man :D

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin