Sony 10 VI eller Samsung A55?

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Efter 6 år blev min A5 svart. Letar efter en bra mellanklasstelefon. Verkar som om Samsungen är lite kraftfullare men Sonyn ser ut att vara bättre gällande batteritid samt ha mindre bloatware. Någon som äger en av dessa två?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Efter 6 år blev min A5 svart. Letar efter en bra mellanklasstelefon. Verkar som om Samsungen är lite kraftfullare men Sonyn ser ut att vara bättre gällande batteritid samt ha mindre bloatware. Någon som äger en av dessa två?
Har haft tre Sony och fyra Samsung.

Samsung funkar lika bra år tre som år ett. Sony bra i början, blir varm och laggar rätt fort. Upplever nog också att Sony har mer attraktiva finesser men är mindre genomtänkta i längden. Dessa skillnader har varit lika över tid, åtminstone sedan 2008 då jag fick min första jobb-Samsung.

Mina 2c

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Generellt sett gillar jag Googles telefoner också men de är ju alldeles för dyra jämfört med Samsung

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har kört Sony privat i evigheter, Samsung på jobbet, och jag har aldrig haft problem med mina Sonymobiler, det har jag däremot haft med Samsung. Det är mycket trevligare GUI på Sony, och mycket trevligare gränssnitt när man skriver. Överlägsen kamera i Sony dessutom.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag har en samsung på jobbet, s20 eller något sånt som funkar bra. Det är en jobblur så jag kör inte ihjäl den.
Vi hade någon A-modell för svärföräldrarna för det verkade rimligt men den gick ner sig rätt ordentligt tyckte jag.
Har haft Sony tidigare och varit nöjd men de slutade göra i sammanhanget små telefoner så de blev bortsorterade pga det. Generellt är ju prisbilden rubbat tycker jag,

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Passar på att fråga här, är det någon som vet nåt om Nothing Phone?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Är ett tag sen jag hade Sony men de hade en tendens att vara ganska bräckliga. Repa på skärmen och hela skärmen fick bytas, på en Samsung fortsätter skärmen fungera med repa . Även uppdateringar fick man då betydligt längre på Samsung än Sony, bra att få uppdaterad huvudversion av Android to exempelvis BankId med jämna mellanrum har minimikrav av säkerhetsskäl. Men Sony kan ju ha blivit bättre där.

Har Samsung A54 på jobbet och standardiserat familjen till A30-serien så A30, A32, A34 och A35 där. Alla har fungerat väldigt bra.

Bilen använder mobilens bluetooth som nyckel och på förra jobbtelefonen, en Huawei P20 så var jag ibland tvungen att starta om all bluetooth för att få det att fungera, på Samsung A54 bara fungerar det, har aldrig behövt starta om något.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mellanklass telefonerna i dag är fruktansvärt tillräckligt bra, så stapla upp dina prioriteter och se vad som hamnar överst på listan, för mig är det bra batteri och duglig (inte bästa) kamera.

Jag tittade lite på mellanklassare, men helt plötsligt stod jag inför att inte behöva betala min telefon själv, utan erbjöds att få senaste iPhonen eller valfri Android.

Så det blev en Samsung S24 Ultra, och då fick man en smartwatch på köpet, något jag aldrig hade tänkt skaffa, men den har sina poänger.

Jag fick bra batteri som jag önskade, jag tog den av laddning i morse, och nu är det 74% kvar.
Jag har använt den som GPS/musikspelare hela dagar i bilen utan att ladda och ändå haft massor med batteri kvar när jag gått isäng.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har två lurar nu.
En tjänsteSamsung och en privat Motorola.
Samsungen fungerar helt klanderfritt, täta uppdateringar och faktiskt inte något bloatware som jag stör mig på.
Det ligger lite appar i en mapp som man kan bortse från om man vill.
Motorolan köpte jag för att den var det billigaste man kunde få tag på då den endast är nöd och reservtelefon. Fungerar också bra men mer krafs som stör lite.
Sony hade jag för många år sedna, rent skräp då.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Äh, välj en Pixel så slipper ni fundera på om ni fick det bästa gränssnittet och mest bloatade utfyllnadsapparna eller inte. A-modellerna är riktigt prisvärda när de släpps och förutom skalet känns de lika bra som icke-a gjorde när de var nya.

(edit: Just det, och uppdateringar först av alla.)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag gillar min Pixel 7, blir Pixel nästa ggn också, men just nu får man en A55 för 3500. Svårslaget.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Jag gillar min Pixel 7, blir Pixel nästa ggn också, men just nu får man en A55 för 3500. Svårslaget.
Jo, ja, men.. åkej då.

(Har gått från Pixel 1 till 3 till 6 till 8, det som blev bättre efter trean var att den inte kokade lika ofta (trean började göra en iphone-imitation och batteriet svullnade till dubbla tjockleken till slut), skillnaden mellan sexan och åttan kändes i princip obefintlig. Tror jag väntar ett par iterationer till innan jag byter igen. Min bättre hälft köpte en 7a strax efter jag fått min 8 pro, jag tror hon var nöjdare än jag var fast min var privatekonomiskt typ gratis.)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jo, ja, men.. åkej då.

(Har gått från Pixel 1 till 3 till 6 till 8, det som blev bättre efter trean var att den inte kokade lika ofta (trean började göra en iphone-imitation och batteriet svullnade till dubbla tjockleken till slut), skillnaden mellan sexan och åttan kändes i princip obefintlig. Tror jag väntar ett par iterationer till innan jag byter igen. Min bättre hälft köpte en 7a strax efter jag fått min 8 pro, jag tror hon var nöjdare än jag var fast min var privatekonomiskt typ gratis.)
Jag har en 7a och är nöjd.
Blev ungefär halva priset mot motsvarande Samsung då jag köpte.
Och då fick jag med Pixel airbuds.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Inte svar på frågan, men solklar rekommendation för powerful och välutrustad Android: Xiaomi.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Google 8a på Google store idag för 3990, enl dem är återförsäljarpriset 6590.
Känns som en bra deal.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Blev en A55 hos den lokala handlaren för 3490:-. Nu till en fråga:

Tål telefonen rengöring med alkohol? Jag tänkte använda en ytdesinfektion med 690 g/kg etanol, 6 g/kg isopropanol. Telefonen är en ny A55. Jag tänkte göra en tvätt innan jag slänger på skärmskyddet. Det är alltså inget som jag tänker göra regelbundet. Bomull för att försiktigt stryka på för att sedan skölja av med vatten.

När jag kontaktade Samsung sa man i chatten (den som svarade använde mjukvara för översättning) att de inte rekommenderade det samt att den inte tålde ens vanligt handdiskmedel.

Samsungs egen sida säger att det går med minst 75% etanol eller isopropanol så det är ju konstigt att man säger emot sig själv.

Min gamla A5:a har jag tvättat såhär åtminstone 10 ggr genom åren, den hade visserligen skärmskydd men det har ju även det samma beläggning antar jag. Jag har aldrig märkt att ytan blivit strävare.

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457