soppa i oljan

Andersflygare

Andersflygare
Gick med
27 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR1100-93 GSX1100EF INTRUDER 1400-00
rotade med mina förgasare.......så när jag skulle starta så flödade ett par av dom ( min klantskalle)....och rann ner i tråget o blandade sig med den nyihällda svindyra oljan.....jag har tömt o mätt så det är ca 1 dl absolut max 2dl soppa i oljan som var tre liter........kan man använda den oljan igen eller måste jag handla ny (600 pix) olja.....och om jag inte kan använda den igen....kan jag blanda den med ny olja när jag fyller på senare under säsongen fast med mycket mindra förorenad olja än färsk.....kanske 10-20%
bär mig emot att slänga den.......
ps....ni pratar om att åka fort.......fixade så min kollega på jobbet fick åka med en Saab 105 i förrgår....team 60 e baserade denna veckan hos oss
när han kom ner hade han nåt drömmande i blicken...( o magen uppe i halsen)
drog 5 g i 500 kilometer i timmen....de e grejor det....för dom som inte vet så e saab 105 svenska flygvapnets skol o uppvisningsmaskin.......tvåmotorig o två eller fyrasitsig liten jet
Anders
 

Dr.Bike

Guest
Du kan åka med den oljan.
MEN!
Detta under förutsättning att du vet att inte mer bensin kommer ned i tråget via s.k "blow by" Det är ju annars detta som fyller tråget med bensinångor.
1-2 dl är ingen fara och det ångar ur sig via vevhusventilationen till nästan 100% efter första långkörningen.
Men belasta inte motorn för hårt denna första körning då oljefilmen inte är optimal.
Bensin io oljan brukar leda till skärning av lagren, men det är då detta pågår under längre tid/stort blow by så att oljan späds alltmer.

Off topic: Moderna oljor är konstruerade att kunna ta upp 25% av sin volym med "främmande" produkter, samt hålla dem kvar där utan att skada motorn.
Dessa produkter kan vara allt ifrån slam, sot, vatten osv och så givetvis bensin.
Många åker f.ö omkring med utspädda oljor utan att veta om det. De säger: "min hoj drar ingen olja alls!"
Det gör den! Alla motorer drar olja.
Det som händer är att oljetråget fylls med något annat istället. Företrädesvis kondensvatten och bensin. (För varje liter bensin du kör upp bildas 1,25 L vatten varav huvuddelen far ut genom skorstenen, men en del går ner i tråget)
De "tunga kolvätena" i bensinen som inte förångas i motorn blir kvar och bidrar alltså till volymökningen av oljan. Därav känslan att motorn inte drar "en enda droppe olja"
Enda problemet är att smeten i tråget nu är något HELT annat än den oljan man köpte...
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top