Soppakran 660...

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Alla -04or jag har kollat på har en soppakran med litet handtag (där man slår över ON/OFF/RES) utåt. På min hoj är handtaget inåt motorn och går knappt att slå om, det är dessutom en annan soppakran. Fick höra av en kille att jag har fått kranen som sitter på -03orna.

Är det nån mer som har samma problem? Jag skulle vilja byta kran för det går inte att slå om när man kör, vilket är irriterande när hojen börjar hosta. Det måste väl gå på garantin eller nåt liknande? Måste jag isåfall göra det där jag köpte hojen eller funkar annan KTMhandlare lika bra?

//Emmi

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HP2
Det kan ju vara så att du har en så tidig 04:a att dom fortfarande monterade samma kran som på 03:eek:rna.
Men det är väl inga problem. Det vara likadant på ex 625 02 och jag upplevde inte det som ett problem.
Klart det var lite tajtare än om kranen skulle varit på andra hållet men inget problem.
Kan inte tro att det skulle gå på garantin eftersom fabriken monterar vilken kran dom vill när dom sätter ihop hojen.
Men vad kan en ny kran kosta om du ändå vill byta? Kanske 200 kr?

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
420 skrev:
Det kan ju vara så att du har en så tidig 04:a att dom fortfarande monterade samma kran som på 03:eek:rna.
Men det är väl inga problem. Det vara likadant på ex 625 02 och jag upplevde inte det som ett problem.
Klart det var lite tajtare än om kranen skulle varit på andra hållet men inget problem.
Kan inte tro att det skulle gå på garantin eftersom fabriken monterar vilken kran dom vill när dom sätter ihop hojen.
Men vad kan en ny kran kosta om du ändå vill byta? Kanske 200 kr?

Lyckades du slå över till reserven medan du körde? Jag har inte en chans att ni in där om jag inte hoppar av, sätter mig på huk och drar av mig handskarna.
Och man ser ju inte vad den står på?

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
Slå över den direkt på reserv då, så slipper du problemet.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Sammalunda på min 620SC. Det går att slå över kranen under körning, men lite pilligt är det allt. Man får lära sig vad som är reserv och vad som är ordinarie läge. Jag tror de monterat kranen på det sättet för att minska risken att bryta av vredet eller bara få det ur vägen lite (alternativt är monteringsgubbarna lite :fyllisar )

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Taskigt nog så har man ju inget att slå över till när den börjar hosta då. Egentligen spelar det ingen roll, men det är surt att ha en sån kran när alla andra har andra kranar som är användarvänliga.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Emmi skrev:
alla andra har andra kranar som är användarvänliga.

Jag har inte heller en användarvänlig kran. :(

Lyckas alltid köra första åket med den i res-läge = lika jobbigt pinsamt varje gång... Jädrans!

Kan man inte vända den rätt bara? Jag har funderat på det men aldrig lyckats få tummen ur... ehhm... Någonting...

Och grattis! Är du mycket mer nöjd med 660´in än 640´in?

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Skiljer sig din kran egentligen från de senare modellerna annat än på monteringen? Annars borde det väl bara vara å lossa den från tanken, vrida den 180grader så vredet är utåt, täta/montera den på nytt och köra vidare !?

Oki, jag har ej sett kranen på 03 eller 04 så jag vet ej om de skiljer sinsemellan men teoretiskt borde det väl bara vara å vända den?

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
kiko skrev:
Oki, jag har ej sett kranen på 03 eller 04 så jag vet ej om de skiljer sinsemellan men teoretiskt borde det väl bara vara å vända den?

Ellerhur! Ska fan kika på det nu, återkommer med info, osv... Vet ju förihelvete inte om jag kör på reserven nu ens en gång, minns inte om jag återställde den efter första soppatorsken... Tankspridd är bara förnamnet...
:huvet

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Emmi skrev:
Lyckades du slå över till reserven medan du körde? Jag har inte en chans att ni in där om jag inte hoppar av, sätter mig på huk och drar av mig handskarna.

Jag hade inte heller några problem med varken 625 elloer 660, man vande sig liksom!

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Om det är samma kran som på 640:n så har jag en över.

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HP2
Emmi skrev:

Ja jag hade inga problem att vrida på kranen när jag körde.
Och man behöver ju inte se ad det står på kranen för det finns ju bara två lägen :)

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
420 skrev:
Ja jag hade inga problem att vrida på kranen när jag körde.
Och man behöver ju inte se ad det står på kranen för det finns ju bara två lägen :)

Det är inte samma kran som sitter på-04an, det är en annan kran. Jag har oxå funderat på att vända den.
Jag fattar inte hur ni kommer in och kan vrida den utan att ta av er handskar. Det är ju massa skit i vägen. För mig finns det inte en möjlighet, får väl gå hem och öva. Det finns tre lägen ju, on, off, res. Off märker man ju ganska fort om man har fått på, res & on är lite värre.

The_Wanderer

Numera fast i offroad träsket...
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
KTM EXC 500 -12
Emmi skrev:
Det är inte samma kran som sitter på-04an, det är en annan kran. Jag har oxå funderat på att vända den.
Jag fattar inte hur ni kommer in och kan vrida den utan att ta av er handskar. Det är ju massa skit i vägen. För mig finns det inte en möjlighet, får väl gå hem och öva. Det finns tre lägen ju, on, off, res. Off märker man ju ganska fort om man har fått på, res & on är lite värre.
Tyvärr skiter det sig nog med att vända kranen eftersom slangen kommer peka framåt då och blir för kort och får en skum väg att gå, skaffa ny kran är nog lösningen tyvärr

(Tack Mathias för att jag fick den med rätt kran :D )

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
The_Wanderer skrev:
Tyvärr skiter det sig nog med att vända kranen eftersom slangen kommer peka framåt då och blir för kort och får en skum väg att gå, skaffa ny kran är nog lösningen tyvärr

(Tack Mathias för att jag fick den med rätt kran :D )
:finger Vafan skulle du få hojen med rätt kran på för! Jag tänker INTE hjälpa dej att bygga lowrider igen! :4skrika :rofl
Jag har inte kollat på kranen, den får väl vara som den är... jag får väl skaffa mindre fingrar eller nåt? :3freak

The_Wanderer

Numera fast i offroad träsket...
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
KTM EXC 500 -12
Emmi skrev:
:finger Vafan skulle du få hojen med rätt kran på för! Jag tänker INTE hjälpa dej att bygga lowrider igen! :4skrika :rofl
Jag har inte kollat på kranen, den får väl vara som den är... jag får väl skaffa mindre fingrar eller nåt? :3freak
Hehe, En sen kväll byter vi med Zeb hoj, han märker det säkert inte...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...