Sotade ur mitt avgassystem, två gånger!

Awweboy

High Pressure Intercooled Turbo Perfo...
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
haha, tänkte bara berätta att jag sotade ur mitt avgassystem idag och igår...

körde metoden med kaustiksoda, verkade funka riktigt bra! när jag hade gjort det första gången så kom det ut så mkt skit så att jag gjorde det igen! :yoparty

så nu räknar jag med en STOR effektökning! haha :rock

Tegenfeldt

Medlem
Gick med
28 Aug 2004
Hoj
Snart Fz6-n
Awweboy skrev:

körde metoden med kaustiksoda, verkade funka riktigt bra! när jag hade gjort det första gången så kom det ut så mkt skit så att jag gjorde det igen! :yoparty

Okej.. intresseklubben antecknar :näsblod

MotoX

Våga våga
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
KTM
den där metoden med kaustiksoda ska man inte använda de och sen vänta en till två dar och sen banka ur skiten ur röret? så har ja för mej i allafall

Awweboy

Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
zunshine skrev:
den där metoden med kaustiksoda ska man inte använda de och sen vänta en till två dar och sen banka ur skiten ur röret? så har ja för mej i allafall

njae, sökte lite här på forumet och där läste jag att man kunde vänta typ 10 timmar... och det stod inget om någe bankande.. men men..

det kom ut en hel del skit iaf! :tungan

Awweboy

Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
Koskela skrev:
Vad är det för metod??? :va

"Fyll alltihopa med varmt/ljummet vatten o kaustisk soda (avloppsrengöring) o låt det stå nån timme. Spola ur o kolla. Ev. gör om. Obs fräter som
f-n. Akta ögon o hud. Spola ur avlopp länge."

- Så skrev någon..

"Annars kan jag rekommendera att sota ur avgassystemet, det kan göra underverk på gamla tvåtakatare.
Blanda Kaustiksoda med vatten( 1 del soda/20 delar vatten). Korka igen ena änden på röret och häll i sodan och korka igen andra änden med., låt det stå över natten minst och så ska du se att det lossnar en massa koks och sot."

- Så skrev någon annan

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Över natten räcker, det var jag som skrev den kommentaren. Om det inte är alltför jävligt. Jag gjorde det på en 125:a som gick märkbart bättre efteråt men ändå när jag och min polare var ute och körde några dagar senare så lossnade det en stor bit koks från avgasröret och flög iväg. Och sen gick den ÄNNU bättre.

Så nu har du säkert tjänat en 15-20 hästar lätt :hihi

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
KTM 950SM -07
Awweboy skrev:
haha, lätt!

faan vad jag ska "rejsa" nu!! :D

Härlit!!

Har du satt på avgasröret och provkört den??
Gjorde det någon effekt??

Jag måste sota mitt blås också, men jag pallar inte om det inte gör någon effekt... :p

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Allround skrev:
Härlit!!

Har du satt på avgasröret och provkört den??
Gjorde det någon effekt??

Jag måste sota mitt blås också, men jag pallar inte om det inte gör någon effekt... :p

Hur ska han veta hur igensotat ditt system är?

Gratis effekt, de är ju bara att sätta igång

Awweboy

Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
Allround skrev:
Palla.. köper nytt symstem i stället

Det ska nog kunne ge litegranna effekt

haha, lite billigare att sota ur först kanske?

och nae.. jag har inte provkört än, håller på och småfixar med massa andra saker så hela mc:n är typ nedplockad.. hehe :D

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
KTM 950SM -07
Awweboy skrev:
haha, lite billigare att sota ur först kanske?

och nae.. jag har inte provkört än, håller på och småfixar med massa andra saker så hela mc:n är typ nedplockad.. hehe :D

Japp jag bara skojjade..
Jag har min mc inlämnad för service och lite annat skit, den ska besiktigas nu ju:p. Verkstaden har varit klar med den nu i nästan två veckor, så väntar dem bara på en sketen packbox till växelspaken. Det har visst blivit problem med leveransen, jag hatar när det blir så och det blir alltid så när dem ska beställa delar.

Awweboy

Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
Allround skrev:
Japp jag bara skojjade..
Jag har min mc inlämnad för service och lite annat skit, den ska besiktigas nu ju:p. Verkstaden har varit klar med den nu i nästan två veckor, så väntar dem bara på en sketen packbox till växelspaken. Det har visst blivit problem med leveransen, jag hatar när det blir så och det blir alltid så när dem ska beställa delar.

du har en poäng där! :D

Awweboy

Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
Allround skrev:
mmm segt...

Hur mycke topppar din TZR?? och hur mycket effekt har du`?

Vet inte vad den toppar nu, hehe! Den har varit lite knasig så det är delvis därför jag har plockat ned den och håller på att fixa iordning den. Men senast jag körde så gick den mycket bättre. Den ska väll klara mätarn ut = 160km/h

Effekten ligger på 27.2hk

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
KTM 950SM -07
Awweboy skrev:
Vet inte vad den toppar nu, hehe! Den har varit lite knasig så det är delvis därför jag har plockat ned den och håller på att fixa iordning den. Men senast jag körde så gick den mycket bättre. Den ska väll klara mätarn ut = 160km/h

Effekten ligger på 27.2hk

Okej fan va härlit. min RG toppar 140 men den är strypt 14,2hk exakt har bänkningspapper från 2 veckor sedan. Efter besiktningen får det nog bli lite trimning. Det låter härligt med 10 hästar exta :D Mätaren måste ju bonnas det är fan viktigt. :p

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Awweboy skrev:

Ahh orka klydda i med bensin i röret, håll dig på lite avstånd och tänd fyr, Poff säger det sen rinner all skit ut, dock inget jag gör på egna rör direkt med vi gjorde det på polarens och det gick fint.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...