Sotaren

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Någon som vet vad som gäller vid sotning av skorsten till braskamin (myseldningskamin)
Sotar´n var hos oss i september och besiktigade skorsten, nu vill dom komma igen och sota?!
Får man sota själv? får jag leja ut det på ventilationsfirmor? Krävs intyg? behöver jag skicka intyget till någon isf?
Jag vill gärna slippa att anlita Örebro sotarn eftersom sist de hälsade på så kostade det 880kr och en halv arbetsdags väntan (då de bara säger att de kommer någon gång mellan kl 9-11) för att de skulle komma och elda reklam och min spis. :gnissla

Kringfakta.
Friliggade villa i villakvarter.
Eldplats för "myseldning".

Besiktar man inte skorstenen får man väl eldningsförbud tror jag.
Så det kommer du nog inte undan.

Men däremot tror jag man får sota själv.

Du får sota själv, men då ska du ha gått en godkänd kurs om hur man gör.
Den lokala räddningstjänsten brukar anordna dessa kurser.
Sen kommer ju nästa bekymmer, ponera att huset brinner ner pga exemplivis soteld, då lär försäkringsbolaget hävda att sotningen ej skötts.
Och dessutom är du fortfarande tvungen att anlita sotningsfirman till brandskyddskontrollerna så att låta dom dra viskan igenom röret när dom ändå är på plats kostar inte så mycket extra.

kolla hos din kommun...

Säger som Westfield.
Du får efter godkänd kurs/utbildning sota själv.
Kolla hos din kommun hur du går tillväga med kursen. Där ser du även hur ofta som det skall sotas resp.. brandskyddskontroll. Det skiljer mellan kommunerna.

Här står det du behhöver veta för Örebro kommun:
http://www.orebro.se/byggaochbo/sotningochbrandskyddskontroll.4.5497e25710df407bb478000337.html

vad jag kan förstå så är det 1gång/4 år som gäller i ditt fall:
Lokaleldstäder

Om eldning görs i lokaleldstäder kan sotning göras enligt följande.
Frist Tillämpningskriterier
1 år Avser eldstäder som utgör den primära källan för uppvärmning av det utrymme där eldstaden är uppställd eller för matlagning.
4 år Avser eldstäder som inte utgör den primära källan för uppvärmning av det utrymme där eldstaden är uppställd eller för matlagning.
4 år Eldstaden är belägen i ett fritidshus

Last edited:
Tack för hjälpen med svaren
Jag kollade upp med brandkåren, 1000kr kostar kursen, sen får jag sota själv. Men eftersom det kostar 300kr att sota, och ska göras vart 4.e år så köper jag tjänsten av komunen istället.

Täck över allt i rummet. Då sotare var i vårt hus hände nått och hela rummet där kakelugnen stog blev bombat av svart sot..:gnissla
hehe, jag har en vit tygsoffa framför spisen.. kanske ska täcka över den då :tummenupp

Last edited:
du behöver bara ansöka om att få sota själv o förklara vilka verktyg (dynamit tex ) du tänker använda, räckte fint för mig, behövde inte gå nån jädra kurs, kostade inte mer än brevporto.
Bor i kristinehamn/värmland

du behöver bara ansöka om att få sota själv o förklara vilka verktyg (dynamit tex ) du tänker använda, räckte fint för mig, behövde inte gå nån jädra kurs, kostade inte mer än brevporto.
Bor i kristinehamn/värmland

Som jag skre ovan, det är upp till kommunen att bestämma sånt. Tur hade du att bo i rätt kommun.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick