Soundtrack of YOUR life - Fem låtar

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ett klargörande:
- Musiksmak eller diskussion om "bra" & "dåligt" är helt irrelevant i denna tråd då det inte har med ämnet att göra.

Jag och en kollega försökte definiera FEM låtar som skulle vara med om man försökte skapa ett soundtrack till våra liv så här långt. Låtarna skulle INTE plockas p.g.a. av sina musikaliska kvalitéer utan enbart på att de på något sätt definierat en period i livet.

Alla har vi låtar som blixtsnabbt transporterar oss tillbaka till en vis tid, ett visst umgänge och vissa betydelsefulla upplevelser på gott och ont.

På motsvarande sätt dyker de ofrånkomligt upp i bakhuvudet de gånger man tänker tillbaka på perioderna....

Så huruvida en låt är bra eller dålig är alltså helt ovidkommande, det är hur mycket de präglat en period i ditt liv medvetet eller omedvetet. Det kan ha med kvalité att göra. Kanske är det just den låten som formade hela ditt fortsatta musiklyssnande.
Det kan även vara den där tragiska Onkel Konkel- eller The Kristet-låten som ljudsatte varje dag under hela din tid som säsongsarbetare i Marrakech.

Så, vilka blir dina fem låtar? Inte dina fem bästa låtar, utan de fem låtar som tonsätter dina minnen.
FEM vare sig fler eller färre!

Tänk efter ordentligt för det är inte enkelt. Vilka måste vara med och vilka skall väljas bort?

Med en så väl avgränsad och kort spellista kommer du få en kort och intensivt nostalgisk tripp genom minnena från ditt liv, även om musiken som sådan kan vara värdelös.

Public Enemy - Black steel in the hour of chos
http://www.youtube.com/watch?v=ZM5_6js19eM
- Som barn fick man kläder, skivor/kassetter och egentligen allt man behövde av föräldrarna men vid någon ålder och brytpunkt börjar man välja själv... Hip Hop blev mitt första aktiva val och det spisades PE, NWA, Ice Cube, Ice T m.fl. Denna låt är den mest lyssnade och den kastar mig direkt tillbaka till den åldern då jag började försöka lämna barnet bakom mig..

Nirvana - Smells Like Teen Spirit
http://www.youtube.com/watch?v=hTWKbfoikeg
- Efter ett par år med hip hop och även en del techno och annat danstjafs kom Nirvana och efter det har elgitarrer haft plats i allt som spelats sedan dess. Många timmar har grannarna plågats av denna då jag inledde skateboardkarriären till tonerna av Nirvana spelandes ur högtalare som ställts ut på radhustrappan medan jag nötte ollies...

Faith No More - Kindergarten
http://www.youtube.com/watch?v=G0tMHaebt98
- Ingen skiva har eller kommer spelas så mycket som Angel Dust av FNM och Kindergarten har alltid varit n favorit. Alltid tillbaka i pojkrummet, läsandes King & Koontz när jag hör denna...

Pennywise - Unknown Road
http://www.youtube.com/watch?v=4Yluc8KM_qw
- Skateboard kompleterades med snowboard och som hängiven brädåkare fick skatepunk sin givna plats. Mest spelad och bäst är denna som fortfarande frammanar smaken av folköl och tjuvrökta cigg.

Weezer - Say it Ain't so
http://www.youtube.com/watch?v=ENXvZ9YRjbo
- Kan ett gäng med polare ha en "nationalsång" är denna vår. I nästan 10 år var grabbresan till KickOff:en i Sälen ett obligatorium och under bilresan skrålades alltid denna för full hals.

.....Nackdelen med Spotify och nedladdning är att man aldrig behöver begränsa sig. Man har tusentals låtar men gör ett försök att verkligen destillera ner dessa ofantliga mängder till de fem som du skulle kunna ha som soundtrack till de år du hunnit med än så länge. Skulle någon be mig ta fram de fem bästa låtarna jag vet hade valet sett annorlunda ut. Nu är utmaningen att välja de som man förknippar flest/bästa urvalet av sina minnen med.

Last edited:
Så, vilka blir dina fem låtar? Inte dina fem bästa låtar, utan de fem låtar som tonsätter dina minnen.
FEM vare sig fler eller färre!

Bara fem!?!? Så nedrans taskigt! Skitsvårt! Nåväl, here goes...

Elvis Presley - Jailhouse Rock[YOUTUBE-ID]tpzV_0l5ILI[/YOUTUBE-ID]
När *alla* andra antingen var hårdrockare eller synthare på mellanstadiet, ja, då satt jag hemma och lyssnade på mina 15 vinylplattor med the King. Visst, jag har hunnit med att vara rockare, hårdrockare, synthare och allting däremellan sedan dess. Men det var Elvis som var mitt första musikminne som liten knodd.

Slade - Run Run Away
[YOUTUBE-ID]bHoPYLQvnQM[/YOUTUBE-ID]
Under 80-talet kom Walkman-hysterin och alla hade en "freestyle". Vinyskivor i all ära, men när man skulle vara portabel och mobil i sitt lyssnande kom kassettbanden som en skänk från ovan. Första kassettbandet jag köpte, innan man själv började göra egna blandband, var just Slade med "Amazing Kamikaze syndrome" 1983. F*n, man börjar bli gammal...

Wilson Picket - 634-5789
[YOUTUBE-ID]My2apquxKKQ[/YOUTUBE-ID]
Farsans vinylsamling lyssnades igenom med frenesi när man blott
var tre äpplen hög. Särskilt förtjust är jag i soul från 60-talet, grymt nice. Dagens s k "soul-musik" är ju rena skämtet. En av få som varit i närheten av "äkta soul" de senaste 30-40 åren är ju Daniel Lemma.

Jesus Jones - Move Mountains
[YOUTUBE-ID]8ce-bEYI4Og[/YOUTUBE-ID]
Grymt indie-band som var före sin tid och är svårt att sätta etikett på. Ett band som lyssnades mycket på under skate-åren.

nine inch nails - Physical (You're So)
[YOUTUBE-ID]4jV22UJND7g[/YOUTUBE-ID]
Har lyssnat mycket på NiN under åren, till och från. Dock har den här låten alltid hängt med, i alla perioder.

Svår uppgift, man hade velat ha med favoritgrupper som Nirvana, R.E.M., Live, James, Cranes, Cranberries, Levellers, Desmond Dekker, Oldfield, Stone Temple Pilots, Jayhawks, Connells, AC/DC, Mötley, Red Hot Chili Peppers, Ben Folds Five, The Sinners, etc, etc. Men, som sagt, det var ju inte bästa låtar det handlade om...

Last edited:
Svår uppgift, man hade velat ha med favoritgrupper..

...Det är kul å se vad man väljer när man tvingas destillera ner det så mycket som sagt.

Egentligen är jag INTE ute efter de musikaliska referenserna eller vad man haft i skivsamlingen, utan de där låtarna som ljudsatt livet, om du förstår mitt försök att skilja sakerna åt även om de ofta går hand i hand.

Således kan man "tvingas" ta med låtar som man både hatar och som man aldrig någonsin lyssnat på själv eller ur sin egna stereo men som av någon underlig anledning präglat en period i sitt liv...

Jag var för en kort stund på väg att ta med "Oogachakka" med Björn Skifs även om jag aldrig vare sig gillat eller spelat låten själv utan av den enkla anledningen att det är den låt jag alltid får i tankarna när jag tänker tillbaka på mina år som hockeyspelare. I vår ishall verkar det bara ha funnits ett kassettband och således spelades den låten varje match under flera år.....

Edit:
Hitta de där låtarna som likt portalen i Stargate skickar dig tillbaka till en påtaglig plats & känsla långt tillbaka i tiden.

Som Oogachakka som ofrånkomligen gör att jag känner kylan och lukten från ishallen.

Last edited:
Kul! :tummenupp

Mina fem:

Scooter - Friends
http://www.youtube.com/watch?v=S0RptV5T8bU

Det stora steget från Eurodance, som jag lyssnade mycket på när jag började välja, till Happy Rave/Hardcore var den här låten. Det blev en ganska stor fas i livet trots att det elektroniska bara varade några år. Den här låten kan jag fortfarande njuta av i all sin barnslighet och tankarna går direkt tillbaka till när jag var tio, elva och cyklade downhill, spelade hockey, fiskade och gick på mellanstadiedisco.

Miranda - Mars Needs Women
http://www.youtube.com/watch?v=hHoVNMjnlQg
Från hardcore/hardstyle fastnade jag för psy/goa trance och Miranda var ett av de stora stjärnskotten då efter att den här plattan hamnat på Destination Goa 7 i den här remixen. Kunde lika gärna varit Where is S? av Infected Mushroom. Anyway, det här var i en stor övergångsperiod i mitt liv. Jag hade slutat nian, skulle börja gymnasiet.

Hammerfall - Heeding the Call
http://www.youtube.com/watch?v=146ITLW3Ytg
Min första riktiga kontakt med metal (bortsett från Metallica i GnR ungefär) och den slog hem direkt. Av nån anledning träffade den här plattan helt hem hos fantasynörden. Låten i sig tar mig tillbaka till Spanien sommaren -99 då min kusin introducerade mig till Hammerfall och metal, något som kom att forma mitt liv till en stereotypisk hårdrockare under gymnasietiden.

Blind Guardian - Nightfall
http://www.youtube.com/watch?v=hYqWJQCptV0
Den mest spelade låten alla kategorier. Jag köpte skivan i Schweiz i april år 2000 och spelade den (hela skivan) två, tre gånger om dagen i ett halvår. Jag kan fortfarande alla texter, alla stämmor och varenda melodi. Skivan är baserad på Tolkiens Silmarillion, min favoritbok at the time. Den väckte mitt eget intresse för att spela musik och eftersom jag börjat spela bas i skolan i 9:an fortsatte jag med det. Idag är vi i tagen att släppa vår tredje platta och musik är fortfarande min förstaprioritet i livet.

Fronda - Rullar Fram
http://www.youtube.com/watch?v=Df7T4_R7-S0
Den här låten förknippar jag så enormt starkt med Sporthoj och i förlängningen också när jag tog hojkort och köpte min första tunga hoj. Det var den andra stora omvälvningen i mitt liv, hojåkningen har gjort enormt mycket för mig och betyder nästan lika mycket som musiken för mig. Just Fronda 'medverkade' ju i den berömda Orminge-rullen som blev lite av en symbol för oUtLaW och coolhet på SH och mycket skratt och glädje har kommit från hela den grejen.

Fem symboliska låtar och inte mina fem favoritlåtar (även om Nightfall troligen skulle figurera på den listan). Det hade kanske varit lättare att räkna upp "fem låtar som betydde mycket för dig under tonåren" men symboliskt, nostalgiskt passar dessa bra under mina övergångar i livet.

Egentligen är jag INTE ute efter de musikaliska referenserna eller vad man haft i skivsamlingen, utan de där låtarna som ljudsatt livet, om du förstår mitt försök att skilja sakerna åt även om de ofta går hand i hand.

Jag förstod, råder inga tvivel, men i mitt fall går de hand i hand. :)

Kul idé. :)

Har alltid lyssnat mycket på musik, i allt för många olika genres, så det är inte helt enkelt, men ett par låtar finns som har en ganska klar koppling till olika perioder/händelser. Skulle behövt minst ett par låtar till, fem var för få, så jag valde tidsperioden från högstadiet till då jag pluggade i Umeå. Finns självklart fler låtar därefter som skapar en nostalgikänsla, men kanske inte riktigt på samma sätt som under den perioden, då det var en ganska händelserik tid i mitt liv.

The Rock Steady Crew - Hey You
http://www.youtube.com/watch?v=c4J-EVxMcd0
- HipHop gillade jag när jag gick på högstadiet. Det här var en av låtarna på blandbandet tillsammans med Grandmaster Flash & The Furious Five och Run DMC. Bandet snurrade i den stora bergsprängaren en klasskompis hade vi släpade runt på. Det dansades breakdance och målades graffiti. De flesta andra i klassen lyssnade på sådana hemska saker som hårdrock. :näsblod

The Cult - Sweet Soul Sister
http://www.youtube.com/watch?v=nNobN73F2JY
- Den här låten och många andra med The Cult (var svårt att välja bara en), tillsammans med Guns 'n' Roses, Sator och lite annat smått och gott får mig att tänka på snötäckta alptoppar i Österrike. På skidresorna under gymnasietiden och ett par år därefter fanns de med på blandbandet i freestylen och så även på sommarsemestrarna i Europa.

Die Toten Hosen - Alles Wird Gut
http://www.youtube.com/watch?v=LRjUEwctmHg
- Hade en kompis i Tyskland som jag hälsade på ett par gånger då jag var kring 18. Hade hur kul som helst, många fester och många roliga minnen! Minns jag blev ganska så kär i en av hans klasskompisar Anette. :) Kompisen och jag har fortfarande kontakt och semestern 2009 var jag och hälsade på honom och hans familj för första gången på 18 år. Det var kul!

Wet Wet Wet - Love Is All Around
http://www.youtube.com/watch?v=TQQ6SfPZggw
- På Lundakarnevalen, våren 1994, träffade jag en underbar tjej på ett uteställe och vi dansade till den här låten. Blev en härlig sommar med bland annat hojsemester till Öland. På hösten flyttade jag upp till Umeå för att plugga. Två månader senare åkte jag ner för att hämta henne och vi körde ett flyttlass upp till Norrland och jag blev sambo för första gången i mitt liv.

Cardigans - Erase/Rewind
http://www.youtube.com/watch?v=ex2E4vyGem0
- En del år senare tog samboförhållandet tyvärr slut och jag hamnade på en studentkorridor på Ålidhem. En av killarna på korridoren kom hem efter en fest ute, gick in på sitt rum, drog igång den här låten på hög volym, gick ut och stängde dörren för att sedan gå till en korridorgranne längre bort där de festade vidare. Hade kanske varit ok, om det inte varit för att han satt den på repeat. :hihi Den här låten var jag ganska trött på ett tag därefter. :)

Scooter - Friends
Miranda - Mars Needs Women

Scooter fanns på min första bland-CD med dansmusik jag köpte. Spelades ofta innan utgång i Umeå i mitten av 90-talet, tillsammans med den här smått svängiga låten, som också fanns på skivan. Ett par år senare upptäckte jag också Miranda.

Lite kul att se vad andra har för kopplingar till musik man själv spelat där hemma på stereon. :)

The Prodigy - Poison
[YOUTUBE-ID]_mej5wS7viw[/YOUTUBE-ID]
Folkölsåldern spenderades ylande den här med en kamrat, fast vi hörde fel i texten så vi sjöng "I got a poison - I got an enemy" :D
Mina grannar fick även åtnjuta mitt hemmabygge, en 300watts 12" fastsatt i en 1,5meters papprör, all bas gick till gnällgrannen. :)

Frank Zappa - Bobby Brown
[YOUTUBE-ID]2gGbsAkYnfw[/YOUTUBE-ID]
Förknippas med tidig gymnasieålder, flickebarnen som kom undan:banana

Svenson & Gielen - Twisted
[YOUTUBE-ID]lRbzK0pngPk[/YOUTUBE-ID]
Sommarfesterna på landet, 30talet goda vänner stor grilleld vid vattnet, nytt folk varje dag.
Svårslaget på gamla bittra år :gnissla

Holymen - The Last Universe
[YOUTUBE-ID]lRbzK0pngPk[/YOUTUBE-ID]
2001-2003 (?) Umgicks med riktigt underhållande räjvtomtar, bra elektronisk musik spelades i norrpan, Krogen Bergsbron rockade :yoparty

Slagsmålsklubben - Övningsköra
[YOUTUBE-ID]wCzmvBdUmNs[/YOUTUBE-ID]
Eg. inte just den låten, men kommer inte ihåg vad dom spelade.
En kompis plockade med mig i hans förening för elektronisk musik, var lite tråkig synth och stämningen var inte på topp.
Sen vinkar han in mig i en bakdörr och vi går till grannlokalen, där står 8 (?) jönsar på scen fulla och dana, Slagsmålsklubben hade precis fått skivkontrakt och hade releasefest, vin hälldes över syntharna och allmänt kaos, men blev frälst direkt :yoparty

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back